Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 5692 ggr
ninor
0

Hallon & Nutella...eller?

Hej!

Jag är ny här på bakverk i fokus och hade tänkt göra min första lite mer seriösa tårta nu i helgen. Tidigare hag jag bara slängt på lite grädde, frukter och lite annat och resultatet har sett ut som en 3-åring har haft matkrig. ;-)

Jag har hittat recept på hallon & nutellamousse, hur tror ni att det blir att ha tillsammans? Eller har ni något annat förslag på vad som kan passa till hallon eller nutella? Hade tänkt göra två lager med dessa, men vad ska man ha uppe på tårtan? Har läst lite om smörkrämsmaraäng vilket jag aldrig provat. Går det att ha till detta?

Känner mig helt vilsen och skulle behöva lite tips från er mer rutinerade. ;-)

idaah
0

Det låter som en bra kombination att ha nutella och hallon tillsammans men har aldrig provat det. Du kan nog ha vad du vill ovan på din tårta, det enda jag har haft det är bara marsepan som jag köpte färdig i affären och bär (ovan på den). Men jag skulle ha testat mig fram och se hur det blir. :)

Är inte så jätte kunig (stavning?) när det gäller tårtor, men hoppas att din tårta blir bra. ^^

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

ninor
0

Tack för svaret :) Marsipan och SP går dock bort…avskyr Marsipan. ;-) Det jag funderade på var om det blev för mycket med nutella, hallon OCH smörkrämsmaräng? Kanske är bättre med grädde ovanpå, eller något helt annat?? Hmm..

Holtan
1

Jag tycker att apelsin är gott till både choklad och hallon, då de kan ju vara något att smaksätta grädden/smörkrämen med :)

Tessen
0

Välkommen in hit :) Hoppas du får lite olika tips, hittar en massa bra recept och får hjälp om du behöver det Glad

Marängsmörkräm är oftast mest bara väldigt sött om man inte smaksätter den med en essens eller pressad citrus. Utan det så smakar det nästan bara florsocker-söt maräng, sen finns det ju en uppsjö av olika recept på det som vissa som ska vispas upp en lätt fluffig maräng först, sen vispas ihop med sockerlag på exakt 118 eller 120 grader som hälls i en tunn stråle samtidigt som man fortsätter vispa, sen ska den vispas tills den svalnat helt och då ska man vispa ner små kuber med rumsvarmt smör i tills det blir helt slätt. Så ja, utan en köksassistent med bunke som klarar dom temperaturerna så är dom recepten inget jag skulle rekommendera. Jag har vispat en marängfrosting med elvisp och visst jag har en sjukdom som ger ledsmärtor, men jag fick alltså stå och hålla i vispen och teskedsvis hälla ner sockerlag och alltsammans tog nog runt 25 minuter. När den var färdig och jag skulle spackla tårtan så skakade hela min arm något extremt, pga smärtan i lederna från vibrationerna i elvispen och av att ha stått i dumt läge i ca 25 min bland annat, så jag kunde inte ens spackla tårtan, mamma fick ta över och då är det illa för jag är ett självkritiskt kontrollfreak när det kommer till mina bakverk! ^^

Hallonmousse är något av det godaste jag vet så det tycker jag du ska testa, jag är lite halvskeptisk till nutellamousse, jag hade nog tagit någon er ren chokladfyllning som mörk eller vit chokladganache.
Men du kan ju kika på en del fyllningar här inne och sen på olika sorters smörkrämer och även frostings man kan täcka tårtan med om man vill, som finns här inne.

Om du ändå inte vill testa att täcka med SP eller Marsipan så kan du ju spackla tårtan i allt från grädde till ja… vad ska man ta.. citronfrosting kanske. Dvs sånt man mest använder på cupcakes. Att man använder just smörkräm under SP och Marsipan är för att grädde får SP och Marsipan att börja svettas, dvs det blir fukt på den, sen smälter täcket efter ett tag och det skulle nog inte vara så roligt!

Men det går ju dekorera tårtor även om dom "bara" är spacklade i en god frosting. Man kan t ex ha hackade nötter, kokos, smått strössel eller lite vad som helst smått om man när man precis spacklat har en skål med ganska mycket av det man vill ha precis intill sig så kan man ta upp det och hälla lite snett mot tårtan om man bara vill ha det på sidorna. Man kan även göra likadant ovanpå tårtan. Sen så finns det olika färgade dekorgelé, kristyr(som inte riktigt torkar) och liknande i hyllorna med bakningsgrejer i större matbutiker och det kan man ju skriva eller dekorera med om man vill.

Sen så kan man ju skiva frukter och även ha lite bär och lägga snyggt ovanpå tårtan och koka egen dekorgelé som man penslar över frukterna innan den stelnat helt. Det är fint på tårtor enkelt spritsade med grädde t ex. Om du spacklar med frosting så kan du ju även ha extra att spritsa i nederkanten av tårtan på olika sätt t ex, eller spritsa små mönster över tårtan.

Man kan väldigt enkelt dekorera en tårta på väldigt många sätt och fylla den med massvis av olika saker som mousse, fromage, fluff, rårörda bär, en kokt kompott av frukt och bär och ja, man kan använda det man tycker om helt enkelt. Tycker man det låter gott ihop så visst, varför inte testa. Glad Det krävs oftast bara fantasi och kreativitet för att få ihop en god och fin tårta. Men övning hjälper såklart också Flört

/T