Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 850 ggr
Holtan
0

Skinksmörgårstårta

Hej hej

Skulle behöva tipps på en smörgåstårta vars innehåll passar till skinka och ost eller rostbiff :D
Gärna utan svamp i :P

[Aquelegia]
0

Cream cheese med pepparrots, peppar eller gräslökssmak! Galet gott är det! Blanda creamcheesen med vispad grädde för en smidigare koncistens.

Sugen jag blev på smörgåstårta nuFörvånad

Holtan
0

Tackar :D Gräslök älskar jag så de va ett bra tipps :D Tycker om leverpastej i också tror du de passar till gräslök? De gör de va? :P :D

[Aquelegia]
0

#2 Bara man själv som sätter stop!Flört Blanda ut leverpastejen med lite ovispad grädde så är det lättare att bre ut, eller lite majonäs funkar också! Så roligt med massa färskostsmaker numera. Så lätt att få till lite mer spännande smaker på smörgåstårtor.Glad

Holtan
0

Ja precis. Det blir nog gott. Men jag är inte så van så behöver lite grundideér :D

Holtan
0

Köpte en creme fraiche här om dagen med vitlök och parmesan. Syndigt god :D

[Aquelegia]
0

#5 Vilket märke? Det lät verkligen som syndigt god! Tänkte skriva kantarellfärskost som förslag med men såg att svamp inte önskades. Den är annars fasansfullt gott. Jag och väninnan slickade nästan rent burken ^^

Holtan
0

Det är Arla kökets lätt créme fraiche. Väldigt god att ha även som dipp till chips märkte jag ;)

[WickedAlly]
0

Jag brukar blanda leverpastej med creme fraiche, och ibland lite persilja om jag har. Då blir det inte så mäktigt :)

Skinkröra göra jag väldigt lätt på creme fraiche, salt, peppar, rökt skinka som skurits i små fyrkanter och lite örter. Inte heller så mäktigt som smörgåstårtor har en tendens att bli.

På utsidan använder jag färskost att täcka med, helst med vitlökssmak. Sen spritsar jag även med färskosten som på en gräddtårta :)

Holtan
0

#8 Okej tack så mycket för tippset :D

[Aquelegia]
0

#7 Dom creme fraicherna har jag faktiskt sneglat på ett tag nu. Skall nog köpa hem för lata matlagningdagar. Man kan ju göra portionssmörgåstårta på rostmackor när man vill lyxa till det!

#8 Undra vad som egentligen finns i dom där köpetårtorna för det enda goda är ju på ovansidan. Annars är det bara mäktiga gräddiga fyllningar tuan särskild smak hum.

Fint tips med persiljan i leverpastejröranGlad

Holtan
0

Ja att göra i portio var smart ;P Det ska jag nog göra till helgen för att lyxa till det :D

Tessen
1

#5 Den lätt-creme fraichen med vitlök och parmesan att göra pastasås på är ju såå himla gott och går att äta även de dagar jag inte har någon aptit alls, vilket är lite väl ofta i perioder (som just nu).

Pastasås med sån creme fraiche, fräst lök och småskuren kalkonskinka, ibland lite lite bacon för sältan(en skiva eller högst två nedklippt i småbitar), lite extra vanlig 34% creme fraiche för syrlighet, pressad vitlök eller riktigt bra äkta vitlökspulver, lite salt om man inte haft i bacon, vitpeppar, ev lite chili(krydda eller lite färsk finhackad röd spansk peppar), en lagom smått skuren orange paprika(eller gul) som bara är med i det sista så den tar smak men absolut inte blir mjuk då jag vill ha något lite krispigt i för det känns fräschare då. Var försiktig med alla kryddorna, ingen smak får ta över och absolut inte bli starkt (även om jag älskar stark mat) så ska man bara känna att det finns lite vitpeppar och chili i för mest smak ska komma ifrån creme fraichens smaker. Reda av såsen så den blir lagom tjock efter smak och tycke med antingen vetemjöl eller maizena utblandat i kallt vatten och bara låta lite strila i åt gången och koka upp emellan så man ser hur tjockt det blir tills man är nöjd med den. Jag vill själv ha ganska krämig och tjock sås av den här så att den verkligen täcker pastan utan att allt rinner av och måste ätas med sked som någon pastasoppa.
Sen en god pasta till, t ex vit fiberpasta, smakar som vanlig vit men är nyttigare. Hälla upp lite nykokt och av-ångad pasta i en djup tallrik, hälla över en stor slev med pastasås så att det täcker pastan och sen riva över rikligt med färsk parmesan så att den smälter lite lätt över allting av värmen. <3

Åh nu blev jag nästan lite hungrig för första gången på flera dagar! Glad

/T