Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 6764 ggr
dyoxide
0

Nybörjare

Hejsan! Är ny på just den här iFokus-siten och behöver lite tips på vad man som "nybörjare" kan köpa hem för att bli lite bättre på allt det här med bakning. Alltså, så allt inte ser ut som en geggamojja eller träskmonster när man är klar. Har bakat mycket sen jag var liten (är 16, snart 17 nu) och mycket intresserad av bakning. Men är inte så duktig på allt det här "göra-fint" så det mesta ser liksom lite sådär halvaptitligt ut. Förutom just det är jag hyfsat duktig på att baka, blir ju gott och så!

Så nu behöver jag lite tips på vad man kan köpa, t ex formar, mallar, spritsar, diverse hjälpmedel att ha hemma, gärna lite tips på hur man får saker "snyggt" (övning ger färdighet, självklart, men vet man inte hur man ska göra så går det ju inte framåt!). Och gärna lite idéer på recept, bra hemsidor m.m.

Det jag mest bakar är tårtor, muffins och mjuka kakor, cupcakes och ibland små-kakor :) kladdkakor och kanelbullar är också nåt jag bakar hyfsat ofta!

Tack på förhand! MVH Felicia.

Tessen
3

Här har du lite bra sidor att kika igenom som Kakburken som har sin butik i Järfälla utanför Stockholm och Strössel & Annat men dom har ingen egen butik men jobbar ihop med en butik i Malmö där man kan hämta ut paketen om man bor i närheten, man kan även handla i butiken där man hämtar ut paketen så klart. Om du bor närområdena av butikerna så kan du ju alltid ta dig en sväng till någon av dom och kika runt också! Glad

Själv har jag handlat det mesta mitt på eBay.se då dom har helt andra priser där. Beställer endast ifrån Storbritannien då man slipper bry sig om tull och liknande när man handlar där ifrån. Det är bara att gå in och söka på "Cake Decorating" Klicka i Storbritannien och sen har man tusentals saker att kika runt bland.

För att göra tårtor är väl det viktigaste enligt mig bra formar. Det behöver absolut inte vara superdyra märkesformar.Men jag har 2st 24cm/diameter, en köpt på ÖoB (absolut inget fel på dom, den har varit med i flera år nu) en 24cm från Ikea (funkar bra dom också), sen så har jag 2 st 20cm från ÖoB och 2st 12cm från eBay. Som sagt, man behöver inte köpa några märkesformar!
En vanlig trådsil i metall kan bara väldigt bra att ha när man ska sikta ner dom torra ingredienserna. Det kan man ju komma undan med för 30 - 50kr på ÖoB, Clas Ohlsson och Ikea(eller en mjölsikt som inte kostar mycket mer). En snurrbricka kan även vara bra att ha när man spacklar, täcker och dekorerar och den här i trä på Ikea för 49kr fungerar alldeles utmärkt när man bara pysslar hemma.

Sen kan det vara bra att ha en rejäl kavel(själv har jag en 50cm non stick från kakburken) om du tänkt lära dig täcka tårtor med Sugarpaste, Marshmallowfondant eller Marsipan. Även ett bra underlag, har ni en bra och slät sten eller träbänk hemma som du skulle få tänkas kladda ner med lite smält kokosfett för att massan inte sa fastna så går det absolut kavla ut direkt på det. Annars finns det kavelmattor att köpa, jag använder en sån och för att det inte ska fastna harjag en så kallad "duttare" som är 2st skum-tvättlappar som man lägger en hög maizena och florsocker lite lätt ihop-blandat imitten på sen stänger med en påsklämma så är det bara att se till att dutta ut lagom mycket där man ska kavla,sen hela tiden flytta massan och dutta på mer vid behov sen lyfter jag vara över den genom att sticka in händer och underarmarna under massan eller så kan man rulla upp det på kaveln. Andra använder vanlig vaxduk köpt på Jysk och har att kavla på, om man inte smörjer den med något alls så sätter sig massa på där så att man kan lyfta vaxduken och vända den uppoch ner över tårtan för att sedan pilla loss lite grann i en kant sen långsamt dra vaxduken rakt uppåt och se till att massan stannar kvar över tårtan (har inte testat detta själv men ska göra inom en snar framtid).

Något att spackla ut smörkräm/grädde eller vad man nu vill spackla tårtan med (om man spacklar med grädde eller en frosting som innehåller grädde så bör man fodra täckmassan först (dvs smörja undersidan med smält smör eller en neutral olja) eftersom grädde får Sugarpaste och Marsipan att smälta annars.

Om man ska göra cupcakes kan tyllar alltid vara bra att ha för att spritsa på frostingen. Jag köpte ett set med 48 normalstora tyllar, 4 stora, en koppling till dom normalstora samt två blomnålar som man kan sätta en liten bit bakplåtspapper på sen spritsa blommor i kristyr eller smörkräm på för att sedan lägga att torka lite. Det finns en speciell "sax" för att lyfta av smörkrämsrosor och lägga direkt på tårtan men en vanlig sax går lika bra vad jag märkt! Tyllar och kopplingar finns det en hel del inne på Kakburken.

Sen beroende på huruvida man tycker det är svårt att dela tårtbotten eller inte så finns det anslagssågar så att man får jämna bottnar, jag har en med två trådar så att jag får r anslag direkt, men det är absolut inte nödvändigt.

Sen om man är intresserad på att testa sig på att modellera och göra blommor i Flowerpaste så finns det superbra kit på eBay med alla möjliga blomutstickare och modelleringsverktyg i. Om man vill pyssla med blommor så kan det även vara bra med en speciell ganska hård skummatta som man använder att tunna ut bladen på blommorna utan att det ska fastna på underlaget. Kan tyckas onödigt enligt vissa men jag tycker den är guld värd eftersom den inte är så mjuk så man kan trycka ganska hårt, men utan risk för att massan fastnar, och om den emot all förmodan skulle fastna så ha bara lite lite maizena över den. Själv har jag dom här två med både både formdyna och "mexican hat" som man kan göra speciella blommor med som man kan se lite inne på denna auktionen på bara den "mexican hat pad". Tycker du att det känns onödigt så dinns det såklart så man kan köpa bara formdynan som här t ex.

Tänkte länka lite olika set med modelleringsverktyg, blomutstickare, vissa som gör bladnerver och liknande och sen så är det smoother och lite annat roligt med så kan du ju kika vad som finns på eBay och jämföra hur mycket du tjänar på att köpa ett sånt set där eller om du köper allt för sig i svenskawebbutiker.

Börjar med största seten och går neråt så kan du ju kika runt lite sen! Nr1, Nr2, Nr3, Nr4, Nr5, Nr6, Nr7, Nr8.

Sen så två set med tyllar, det jag har med 52st och ett set med 24st.

Vad gäller SP så tycker jag att Fun Cakes är väldigt bra! Enkel att jobba med och smakar helt okej. Den vita i enkilos-paket finns med vaniljsmak och marshmallowsmak. Sen så vinns det 250g med detsamma och även en massa olika färger med vaniljsmak. Sen så har dom brun med chokladsmak, orange/gul med apelsinsmak, rosa med hallonsmak och ljusgul med banansmak som alla finns i 250g. Sen finns det självklart en massa andra andra färger med vaniljsmak i 250g-paket.
Men tänk på att det behövs 500g för att kunna täcka en normalstor tårta (24cm) för man behöver lite "kjol" som man kan lyfta i medan man slätar ut massan över tårtan så att man får så lite veck som möjligt. Om man centrerar massan över tårtan och ser till att ha kavlat så att du har en del extra på alla sidor så kan du släta till ovansidan med en smoother först (finns med i alla seten från eBay t ex) sen när du ska släta ut sidorna så ta bara någon cm eller två i taget och gå runt hela tårtan och lyft kjolen hela vägen runt och smek med utsidan av handen (utmed lillfingret och nedåt och lite in på handen för att slippa fingeravtryck eller naglar som gör märken) och sen fortsätter du att gå runt så och lyfter och smeker fast massan för då hinner den anpassa sig efter formen under tiden som man smeker fast den. Först när du är nöjd med hur det set ut påsidorna så kan du ta smoothern och se till att tårtan blir runt, jämn och fin. Sen är det bara att sätta på ev dekor som du gjort eller om du vill börja med att bara lära dig täcka tårtan så kan du köpa är dig dekor både på webbutikerna och i större matvarubutiker.

Färger för att färga in SP, och även FP(Flowepaste, vilket jag har Ballinas 500g som jag tycker funkar riktigt bra, finns på Strössel & Annat) så tycker jag att färgerna här i dom svenska webbutikerna är väldigt dyra så jag har köpt mina färger på eBay också, har köpt det mesta i tårtdekor-väg på eBay. Men som sagt vad gäller färger så är denna säljaren jättebra, supertrevlig, mycket variation i pasta/gelfärger, pulverfärger, pennor med ätbart bläck och flytande metallicfärger. Dom har även en hel del Patchwork Cutters som man kan göra mycket fina mönster med, bokstavsutstickare, lite blomutstickare, en hel del saker till cupcakes och allt möjligt. Dom har bra priser och väldigt låg frakt.

Olika essenser för smaksättning finns på båda sidorna jag länkade till först, även här på Borgeby Kryddgård och här på Stockholm Essencefabrik men på den sista där måste man handla för minst 250kr för att dom ska skicka på postorder så jag själv tycker det är smidigast att köpa på Kakburken, Strössel & Annat eller Borgeby Kryddgård.

Sen om du går in under kategorin "Recept - Fyllningar/toppings odyl" så har jag lagt upp två trådar som heter "Recept på tårtfyllningar 2" Där det finns en himla massa recept och det fylls även på emellanåt och inne på tråden "Smörkrämer&Frostings(recept)" så finns det just receptpå smörkrämer och olika typer av frostings, man kan variera och spackla en tårta med en frosting likväl som med en smörkräm så länge det inte finns grädde i (om man inte fodrar täcket då)och man kan även använda smörkrämer på cupcakes. Man behöver självklart inte ha SP eller Marsipan på tårtan utan kan täcka den i en frosting eller smörkräm som man tycker om och ev smaksätter med någon essens.

Sen beror allt såklart hur stort intresse man har och hur mycket man vill satsa på det! Hoppas att det var till någon hjälp iaf. Glad

Alltid kul när det kommer in nytt folk här och vill ha tips och lära sig! Det är bara att fortsätta fråga om det är något du undrar över!

/T

dyoxide
0

#1 Tack så mycket för det långa och intressanta svaret! Ska genast bläddra igenom länkarna och fundera över vad man kan tänkas ha användning för. Ska kolla igenom forumet också efter bra recept och tips! Ska bli kul att börja experimentera lite i köket så småningom Glad

Tessen
0

Det var så lite så Glad Hade varit överlycklig om jag fått en massa hjälp när jag började så det är bara roligt att hjälpa andra!

Att baka och dekorera är ju ett superbra sätt att få utlopp för sin kreativitet också! Så hoppas att du hittar något du tycker är intressant här på forumet! och som sagt, undrar du någonting alls så är det bara att fråga, vad det än gäller så svarar alltid jag eller någon annan kunnig som är inne just då Glad

/T

dyoxide
0

#3 Låter jättebra, vilken tur att jag hittade hit :)

Tessen
0

#4 Ja jag är minst sagt glad att jag hittade hit från början också. Alla är alltid så trevliga och hjälpsamma. Sen jag blev medhjälpare här så har jag inte behövt radera ett enda inlägg med ett ont ord i. Så det är otroligt trevlig stämning och underbara människor som hjälper till med allt dom kan och ger varandra komplimanger och peppar varandra att öva ännu mer och bli ännu bättre genom att tala om att resultaten bara blir bättre hela tiden, vilket dom verkligen blir också!
Så nybörjare blir alltid varmt mottagna och får den hjälp dom behöver såklart!  Så det är bara att kika runt bland recept och bilder för att få inspiration och sen be om hjälp så fort det är något du undrar, inga frågor är för dumma eller onödiga! Undrar man något, vad det än gäller så är det klart man får svar!Glad

/T

dyoxide
0

#5 Har tittat runt lite bland trådarna och har märkt att alla verkar jättetrevliga och hjälpsamma. Känner mig verkligen välkommen och ännu mer peppad på att komma igång! Fyller år om inte så jättelänge så då kan jag passa på att experimentera fram en tårta :) Tack igen!

Tessen
0

#6 Det var så lite så! Lägg gärna upp bilder så att vi får se hur du utvecklas i din tårtdekoration, om du faktiskt känner att det är något för dig! Glad Är det något recept du inte hittar på en fyllning som du vill ha en speciell smak på så är det bara att säga så gör jag om något recept så att det passar! Har ca 90 recept på tårtfyllningar sparade i datorn så sånt lids ingen brist på! Likadant recept på tårtbotten och liknande.

/T

dyoxide
0

#7 Härligt! Då får du vara min personliga kok-bok då Flört Har inget planerat imorgon så kanske t om åker in en sväng till stan och kollar om det finns något kul i nån butik där. Yippie!

Tessen
0

#8 Haha jamenvisst det är bara att fråga på efter recept! Har samlat på mig en himla massa för att kunna variera!

Nu ska jag kila iväg och handla sen ska jag baka och pyssla lite för jag råkade sova bort större delen av dagen och har lite att ficka med innan jag ska hem till min mamma imorgon eftermiddag eftersom vi ska fira min födelsedag på söndag, dock kommer min storebror och han sambo dit imorgon kväll. Så kanske dags att fixa tårtor och liknande Flört Får skylla på att jag varit sjuk att jag är så sent ute! Har haft feber sen i söndags så har bara orkat slänga ihop tårtbottnar och minimuffins.
Så nu ska jag göra tårtfyllningarna dvs gräddkräm samt rårörda hallon och blåbär, minicheesecakes med citron och blåbär, smultron-cake balls (cake pops utan pinne för dom som är lite lata^^) och rosa macarons med vit chokladganache smaksatt med hallonpuré.
Imorgon förmiddag får det bli att vispa ihop jordgubb/limefrosting till minicupcaksen.

Undra varför min mamma säger att jag inte ska baka så mycket. Det går ju frysa in eller ställa i kylen? Flört

/T

dyoxide
0

#9 Grattis! Tråkigt att du varit sjuk, har också varit sjuk större delen av sommaren :( Låter jättegott med allt du bakar! Min mamma klagar mest på att hon går upp i vikt när jag bakar massor Flört Lycka till!

Tessen
0

Tack så mycket Glad Ja jag prickade det verkligen rätt precis när värmen kom också. Vart sängliggande hela veckan tills i eftermiddag då jag proppade i mig alvedon och ipren och bestämde mig för att jag inte är sjuk längre! Det är så smidigt att bara kunna bestämma det sådär! Flört
Usch hela sommaren? Vad har det varit med dig då?
Jag har en bindvävssjukdom som gör att jag får något djävulskt ont i lederna samt en massakonstiga symptom och är ordentligt överrörlig, har nästan slitit av ledbanden i höger knä pga att jag subluxerat det flera ggr(subluxera är när en kroppsdel åker ur led men sen kanar tillbaks i rätt läge igen) så jag går på smärtstillande jämt. Men ska ändå börja praktisera lite smått på ett konditori i höst och har helt enkelt gett mig … på att jag ska klara av att börja plugga till konditor/bagare om ett år så att jag kan jobba med att göra specialdesignade tårtor sen, det är verkligen mitt drömjobb och även om jag är riktigt dålig i kroppen så vill jag inte låta det hindra mig från att göra det jag vill Glad Envishet kommer man långt med!

Det är nog faktiskt det mamma tycker är negativt också. Bara för att hon tycker det är supergott med det jag bakar men inte vill gå upp i vikt. Men bor man ensam så gör man lite som man själv vill! Bakningen är ju ett sätt att koppla bort tankarna från allt annat och få utlopp för min kreativitet genom att modellera, göra blommor och liknande Glad Det är ett under eg att jag bara väger ca 50kg trots att jag nästan alltid har nybakat hemma! Haha jag göder alla andra runt omkring ist! Flört Nej men mycket hamnar i frysen tills jag får besök eller jag ska på besök hos någon annan eftersom jag älskar att baka,men är inte lika förtjust i att äta! Haha hur det nu går ihop.

/T

dyoxide
0

#11 Usch, så synd att du har problem med lederna. Har själv haft feber, yrsel, illamående, problem med leder/rygg och liknande, har liksom gått upp och ner Obestämd Tycker det är jättebra att du följer drömmen, låter ju som nåt du kommer trivas som! Får köpa en tårta av dig någon gång då Flört Drömmer själv om att bli psykolog, men kommer aldrig komma in på linjen eftersom man behöver så himla höga betyg, så just nu pluggar jag speldesign på LBS vilket också passar rätt bra.

Är inte heller särskilt förtjust i att äta allt jag bakar, är faktiskt inte ett stort fan av tårtor eller grädde (är lite känslig mot mjölk t om!)

Hoppas du blir bra igen! Lycka till med bakandet!

[Alenzi]
2

Puttar upp den här lite, svaret i #1 var ju jätteintressant och informativt :)

appelsinchoklad
0

#1 Kunde inte låta bli att klicka på länkarna, nu blev jag jättesugen på att handla. Var ju mycket billigare där, än i dom svenska affärerna, och jag som inte vill handla från utlandet

Tessen
0

#14 Visst är det bra mycket billigare! Jag och ingen jag tipsatom eBay har någonsin blivit lurade så om det är det du är orolig för så behöver du inte oroa dig så för det inne på eBay och när man beställer från Storbritannien är det ju heller ingen tull :) Jag ska handla lite saker där ifrån vilken dag som helst nu till att dekorera 2 dop-tårtor. Annars är nästan allt jag köpt där ifrån och som sagt, aldrig blivit lurad, fått något annat än det som fanns på bilden. När jag köpte ett stort set med olika utstickare och 1 av dom 3 fjärilarna var trasig så fick jag 2 pund tillbaks, vilket var mer än jag hade betalat för en enda utstickare. Så jag tycker absolut dom är ärliga och bra att ha och göra med.
Men sen ska man självklart alltid titta på vad dom har för procent i kommentarerna som läggs efter köp, jag har aldrig köpt något från någon säljare som har under 99,5 utan dom flesta ligger på 99,8 eller 99,9 för det är alltid någon som blir missnöjd utan större anledning eller sätter kommentar direkt ist för att maila och påpeka det man är missnöjd med så man kan lösa det.

/T

appelsinchoklad
0

#15 Jag är inte rädd att bli lurad, tror inte det är större risk där än på tradera och blocket. Men det käns krångligt att handla därifrån. Har aldrig betalat med paypal och sen måste man väl räkna om från svenska pengar till pund, och tänkt om man räknar fel så dom får för mycket/lite pengar. Och krånglar något eller man undrar något så måste man prata engleska, som jag inte är så bra på. Är det inte väldigt mycket frakt om man handlar därifrån?

madaska
0

Jag tycker att det är viktigt att man vet, att är man under 18, får man inte teckna avtal med paypal, likaså tror jag att man inte får beställa från de flesta nätbutiker om man är under 18 heller, utan målsmans tillstånd. vilket då underlättar kanske att om man beställer, att målsman gör det åt en..

Dock kan jag tycka att man inte ska slå på "stort" från början kanske. Jag själv började mycket med set från ikea (de hade spritsar, formar, silikonmatta, kavel, utstickare) till bra priser. Engångsspritspåsar köper jag i mataffären, kostar väl runt 18kr för 10 st. :) Har ett spritset från panduro med, kostade lite mer än det från ikea, men är själv nöjd med det. :)

Visst har jag handlat från ebay med, men hittar jag billiga alternativ hemma, i outletar, i kökstillbehörsaffärer, ibland på netto och lidl, ÖoB, så köper jag där främst. :) Det fungerar lika bra :) panduro har jag sett har börjat utöka sitt "baksortiment" på senaste tid, med utstickare med.. :)

det svenska ebay, visar ett pris i svenska kronor, som sedan på paypal räknas om i pund, men ändå visar svensk valuta innan du betalar, skiljer som mest en krona eller så i priset från det som står på ebay till det som står på paypal har jag märkt, men det blir alltid rätt summa som dras.. :) frakten är inte så dyr, om man hittar rätt säljare, jag har aldrig betalat mer än 50kr i frakt för något, sist jag beställde beställde jag ett stort sett med utstickare, smoother, modelleringsverktyg, fick betala 40 kronor i frakt, och allt som allt 250kr. Hade ju kostat betydligt mer i det svenska butikssortimentet om jag köpt det där. Så visst är ebay bra, men är man osäker så är man, och då tycker jag det kan vara värt att gå och leta i butiker m.m efter lite billigare alternativ i sverige kanske. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Tessen
0

#16 Går manin på svenska sidan dvs www.eBay.se så står priserna på svenska, paypal och eBay jobbar ihop så det dras exakt så mycket som valutan ligger på den dagen du betalar så dom får varken för mycket eller för lite pengar så själv behöver man inte räkna om valutorna utan du kollar var det står för pris på produkten så kommer den summan dras också.
Du måste dock ha samma namn på Paypal-kontot som på Bankkontot som du för över pengar ifrån. Du kan även koppla betalkort(typ visa mastercard osv) vilket jag gjort för att slippa att varje gång jag ska köpa något behöva vänta på att det tar 2 arbetsdagar att föra över pengar från sitt konto till Paypal. Har du kopplat ditt betalkort så går betalningen väldigt enkelt. Lite för enkelt ibland känns det som, men jag har kommit fram till att jag får helt enkelt slå mig själv på fingrarna och vänta tills jag har råd. Vilket går mycket fortare än om jag ska köpa produkter här i svenska webbutiker!
Så är det något jag känner att jag verkligen behöver (ska t ex köpa en 15cm nonstick-kavel eftersom min enda kavel är på 50cm vilket jag blir tokig på när jag bara ska göra några blommor) och sånt som behövs till dekor till tårtor jag ombetts göra av familj eller vänner, vilket nu råkar vara 2 doptårtor till den 8e september. Men då köper jag bara saker som går att använda flera ggr till olika sorters tårtor, ska t ex köpa en silikonform som det blir en 6,5cm lång liggande väldigt realistisk baby av som man kan ha till alla dop, namngivelse, om nån precis fått barn o liknande och det är kvalitetsprodukter som håller i många år, ska köpa en 90mm/diameter rosutstickare för att göra en stor blomma att lägga bebisen i, men man kan ju göra stora blommor många ggr. Sen en silikonform med 4 olika sorters band, 6 olika knappar och en rosett på vilket jag iaf tycker är väldigt användbart till många olika typer av tårtor. Glad

Alla dom 4 sakerna med frakt inräknat får jag betala 465kr, om jag hade letat upp exakt dom sakerna i Svenska butiker hade jag fått betala 468kr för bara produkterna, men sen kommer det jobbiga, alla dom 4 sakerna fanns inte på ett och samma ställe utan i 3 olika webbutiker varav alla 3 har 60kr i frakt. Så hade jag köpt dom sakerna jag behöver/vill ha här i Sveige så hade det, med frakt inräknat kostat 648kr. Så för mig är det är självklart val iaf Glad

Frakten ihop med kostnaden för produkten blir ungefär samma, eller lite mindre förvissa, som om du ska köpa produkten här i en svensk webbutik, men då tillkommer ju sen ofta 60kr i frakt också. Utbudet är ju även enormt mycket större på eBay!

Jag köper såklart SP, Marsipan och liknande här på webbutiker. Men inte dekorerings-grejerna. :)

/T

Tessen
0

#17 Bra skrivet det också :) Man kan hitta många saker billigt på outlets, ÖoB, Ikea (som jag själv ska till snart för att bland annat köpa en liten kavelmatta)

Men är man väldigt intresserad av hobbyn så är mycket dekor-saker billigare på eBay när man väl räknar ihop det med frakt och så som jag gjorde :)
Men man kommer alltid långt med endast fantasin och kreativiteten också!

/T

madaska
0

Jo, ebay är bra, men är man inte 18 så spelar det ju mindre roll.. typ. :)

Är det den blå mattan du ska köpa, så tycker jag personligen att den är suverän, och inte så värst liten väl, den är väl typ 30x40? Fast det beror väl vad man jämför med, jag hade ju bara en på typ 20x30 knappt innan så :)

Tessen
0

#20 Nej är man minderårig och inte får hjälp av sina föräldrar så spelar det ju ingen roll.

Den ljusblå med massa svarta mönster, siffror, översättning från amerikanska mått till svenska osv är det ja. Min kavelmatta är 50x50 och man fäster den så att den inte rör sig en millimeter genom att ha underlaget fuktigt.
Men jag vill ha den ljusblå att ha på köksbordet när jag ska sitta och pilla ihop blommor, modellera och liknande. Ska köpa en 15cm nonstick-kavel på eBay nån dag nu också för man blir ju tokig när man måste ha 50cm-kaveln till små bitar FP när man sitter vid köksbordet! Så ska bli skönt att ha en mindre också.

Men är den typ 30x40 är det ju lagom att ha på bordet!
Kan tänka mig att den mattan är riktigt bra :)

Ska ta och skaffa vaxduk nästa månad också om jag bara hittar genomskinlig för jag ska ju ha det när jag melerat och gör tie dye så vill ju enkelt se båda sidor för att välja! :) Hade nämligen tänkt göra en rosa/lila-melerad tårta med prinsesskrona på till en 1åring första helgen i oktober om jag bara hittar genomskinlig vaxduk! Annars får den bli ljusrosa med lila detaljer, men melerat i babyrosa och ljuslila vore ju så sött och sen enfärgade detaljer som kronan, kantband, rosor och text :)

Och på lördag blir det nog en trip till den butiken här utanför Skövde och köpa modelleringspasta iaf. Ev Marsipan också beroende på om det är bra datum på! Får se vad dom har eftersom dom har såå himla dåligt utbud öht i webbutiken men det sår att utbudet i den fysiska butiken ska vara större, så vi får väl se. Har mailat och kollat så att dom hade MP inne iaf så blir väl att kika runt en sväng och vara nyfiken iaf! Slipper en frakt extra på 60kr så det är ju bara att tacka och ta emot. FP och MP kan jag använda Ballina's, men skulle aldrig igen täcka en tårta med deras SP för den är så äcklig, så även fast jag fick en slät tårta med fina kanter dom gånger jag använt det så är det inte värt det. Smaken på Ballinas är nog att likna med om någon tappat en sockerbit i en vattenpöl i Prypjat sen stoppar i munnen ;) Nej fy vad hemskt! >.<
Men ärligt talat så smakar den kemikalier, samma med Dr oetkers. Skulle inte gärna använda någon av dom igen ens i nödfall så det blir att försöka ha ett paket extra Fun Cakes i frysen jämt eftersom SP i originalförpackningen håller minst 6 mån över utgångsdatum när det ligger i frysen :)

/T

madaska
0

ja, den är bra tycker jag, den flyttar sig inte en millimeter när jag lagt den på köksbänken heller. :) lätt värt de pengarna den kostade. :) sen mönsterna är ju bra om man vill spritsa efter dem, med kristyr eller liknande. :) dock tycker jag i vissa fall att de är lite för "mesiga" men det är väl en smaksak, jag har haft min att göra blommor av sp, och aldrig att den har fastnat på den, har inte behövt använda något florsocker eller maizena eller så alls. det lossnar direkt, vilket jag tycker är bra. :) Sist jag var på ikea, köpte jag en marmorkavel, för 129 kronor med, tyckte den var väl värd vad den kosta med, dock lite tung, vilket kanske inte underlättar för dig om du har ont i dina leder, men man behöver kanske inte springa omkring med den över huvudet precis.. haha :) Gillar den starkt och tanken var väl att jag skulle ha den till modelleringschoklad när jag väl får tummarna loss att göra sådan :)

madaska
0

kan väl vara snäll och länka till ikeas utbud om man vill se vad de erbjuder. :) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/cooking/20636/

sen har jag köpt fyra små glasskålar för 19 kronor där, som jag lägger mina sp-blommor i för att torka. Använder mig även äggkoppar till det. :) man tager vad man haver helt enkelt :)

Tessen
0

#22 Ja men jag ska absolut köpa den, sen bryr jag mig inte alls om mönstren, tyckte bara den såg ut att vara lagom att ha när man sitter vid köksbordet och modellerar och gör blommor! Ja 79kr är ju inte mycket för ett bra bakunderlag, speciellt om SP'n inte håller på att fastna hela tiden :) Jag har alltid duttaren framme av ren vana, men använder den inte alltid. Och det är ju bra om man slipper det där med att allt fastnar :) Jag tycker deras utbud är lite dåligt och jag hade önskat en liknande stektermometer som kanske tålde högre temperaturer då den tål 130 och sockerlagen till marängsmörkrämer ska ligga på mellan 118 och 120 vilket jag tycker blir lite väl på gränsen! Men det finns många som tål mycket högre temperaturer utan att vara rena sockertermometrar för det vill jag heller inte ha ^^

Nej det skulle inte vara bra med någon marmorkavel tror jag inte! Jag håller mig till mina nonstick :)

Jag brukar torka blommor i allt från en äggkartong som det är aluminiumfolie i fördjupningarna för att få olika djupa och öppna blommor och är det större så har jag massvis med gamla aluminiumbakformar som jag fick av min ena kusin när hon köpte ett hus och dom hittade en massa sånt :) Det är 2olika djupa typ muffinsformar, såna man gör"mandelformar" i och något som liknar en halv dounut ^^ Som sagt, när det gäller att torka blommor, man tager vad man haver!

/T

madaska
0

aluminiumformar körde jag med på ett tag, hitta en drös på ÖoB rätt billigt i mindre form, ungefär lika stora som glasskålarna jag köpte på ikea. :) Äggkartonger fungerar ju med bra om man vill ha det, själv gillar jag inte äggkartongsmaterialet, och undviker därför det numera. :)

vad är en duttare?

Tessen
0

Hmm ja du… man köper en paket med skumgummi-tvättlappar som inte innehåller nån rengöring eller nåt utan bara vanliga såna gula fyrkantiga tvättlappar som finns i bebishyllorna.
Lägger 2st såna gula fyrkanter på varandra, blandar maizena och florsocker och häller lagom mycket i mitten på skumgummilapparna, sen tar man alla hörn och ser till att få med sidorna också och sätter en påsklämma som håller ihop den. Så kan man dutta ut lagom mängd flor och maizena eller om man bara vill ha en av dom i, jag föredrar dock att blanda. Sen duttar ut där man ska kavla, ibland i händerna och ibland på massan om den är lite kladdig. :)

Hittade bilder på "Bli min Jäst"'s blogg. Detta (och flor om man vill) behövs. Och såhär blir den färdig.

/T

appelsinchoklad
0

Jag är 21år så det blir inga problem med det, men jag tycker det käns krångligt att handla därifrån så det är inte säkert jag gör det. Kanske hittar någon som hjälper mig. Men nu är det ändå inte aktuelt, kommer inte handla innan sommaren tidigast ändå.

#21 Vilken butik ligger utanför skövde? Kan du länka till hemsidan?

madaska
0

#27, det är inte så krångligt som man tror, jag tycker nästan det är lättare att handla där, än på tradera, om säljaren inte har paypal. :) Men jag var också osäker i början. Tror Tessen svarade på en miljon frågor innan jag tryckte på köp-knappen första gången :)

#26 en duttare låter ju rätt bra, själv kör jag med en tesil som siktar ut florsockret :) fast det har jag inte behövt på kavelmattan från ikea, så det är väl alltid bra :) haha

Tessen
0

#27 En väldigt liten butik med dåligt utbud på webbutiken, har aldrig varit där än, men jag ska bara ha en enda sak och det känns onödigt att beställa då så när jag ändå  ska förbi i närheten får det bli en sväng in. Dom har ju skrivit att utbudet i butiken är större, men får väl se. Denna är det iaf.

#28 Jag tycker den kan vara bra att ha ibland om man jobbar med någon SP, FP eller Marsipan man inte är van vid och tycker den är lite kladdig i början. Sen brukar jag dutta ut lite när jag kavlar ett helt täcke för att slippa risken att det fastnar någonstans :)

/T

Holtan
0

En sprits med rund tyll är bra för muffins, då kan du spritsa smeten i formarna och det kladdar sällan och du får dem jämna. Olika tyllar är även kul till att dekorera med.

En palette för att stryka ut grädde på tårtor, frosting på muffins, "smet" på bulldegen, lyfta över en tårta från bänken till ett fat osv. Länk här hur de ser ut http://www.leilasgeneralstore.com/sv/articles/2.33.236/stor-vinklad-palett?gclid=CLDtpv7-6bECFcgtmAodFlsATQ

En bra vissp ex. ballongvissp.
Skrapkort eller slickepott för att få ur det sista ur alla formar.

Det är mina tipps :D

madaska
0

ett tips om billig "palettkniv", är att använda den som finns på ikea (haha, igen), de har ett set med tårtspade och en lång jäkla tårtkniv i melamin att dela med. den använder jag mig av när jag brer på frosting o dylikt. dock inte så effektiv att lyfta med kanske. :)