Ännu en doptårta
Underbar! Älskar nallen!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack =) Jo.. älskar själv essa nallar, men de tar sin tid att göra
#2 Kan tro det. Jag försökte göra en nalle på en kurs en gång, la ner flera timmar på den med lärarhjälp, och den såg ut som något små barn har mardrömmar om. Så jag har konstaterat att det inte blir några modellerade figurer på mina tårtor.
Jag tycker själv det ä svårare på kurs, dels har man inte all tid i världen o allt blir mycket lättare hemma.. har du provat hemma?
#4 All tid i världen hade inte hjälpt. Jag försökte hemma någon gång tidigare och det blev ännu värre, dessutom lyckades alla andra på kursen. Jag kan helt enkelt inte modellera något mer avancerat än en minion och är i ärlighetens namn en gnutta avundsjuk på de som kan.
Kan förstå att du är det på oss som kan… tråkigt för dig, men du får jobba med silikonformar och utstickare, man kan ju göra mycket fint med det också, och köpa färdiga figurer och så till tårtor kan man ju också göra.
#6 Precis, bara för att man inte kan modellera betyder det inte att man måste hålla sig till platta tårtor, man får bara anpassa designen lite.
Jag har ett par trådar här och här på tårtor jag gjort som hade kunnat ha modellerade figurer men där jag gjorde annat i stället så det inte var någon som saknade det.
Jättefina tårtor, man behöver inte kunna modellera för att få det fint och snyggt
Även om det vore kul att behärska alla tekniker så man har större frihet i sina designer, men jag har accepterat att jag inte kommer kunna allt och får nöja mig med att utveckla det jag kan.
Men jag vill, jag vill, jag vill!!! kunna göra så där supersöta nallar!
Vilka underbara färger du använt på dina blommor här! Den aprikosa färgen är helt underbar
Vilken färg har du använt till den?
Annars är det lika fint som alltid. Roligt att du fick variera dig lite nu!
/T
Men hjälp vad vacker! Och passion och jordgubb lät gott tillsammans
i normala fall är jordgubb ingen favorit hos mig men det lät faktiskt gott tillsammans med passionsfrukt! Och återigen, den är otroligt vacker!!
Tack för era fina kommentaret.. Tessen jag har använt Wiltons färger, de man köper 12 st i en ask och blandat den som är typ guldgul med den röda färgen.
Blev själv riktigt nöjd, kul med en doptårta i flera färger. =)
#12 Okej :) Jag har SugarFlair's färger men får väl se om jag kan få ihop något liknande med Apricot/Tangerin eller Peach-färgerna :) Fast iofs, Peach var ganska lik bara som den var så kanske inte behöver blanda så mycket när jag ska testa. Men tycker väldigt mycket om såna mjuka fina färger! 
/T
Ja, den var ju söt.. =) jag borde väl egentligen köpa in en massa dopinspirerade saker, känns som jag gör mycket doptårtor nämligen.
Men på onsdag fyller min dotter 6 år och har önskat sig en slottstårta, oich till helgen är det brölloptstårta, helgen efter fyller min mamma 50 år och jag ska försöka modellera en hund (Maremma), så ska tårtan troligen vara 6 kantig och svart med vita tassar och detaljer.
Så nu dröjer det lite iallafall tills det blir fler doptårtor. Men å andra sidan, tiden går snabbt, har väl ett par doptårtor i Aug iallafall.
Oj hej och hå, här är det fullt upp! Får du bara beställningar av familj, släkt och vänner? Tänkte så du inte får problem med näringslivslagar pga kraven om livsmedelshygien och även skatteproblem. Tänkte bara för din egen skull nu alltså och jag tror ju att du är medveten om allt sånt. Just dop och bröllop skulle iofs nog passa in i din vänkrets med tanke på ålder och att du själv är gift och har barn.
Roligt att du får göra så otroligt mycket tårtor iaf! Önskar själv att jag fick göra lite fler åt vänner och släkten men jag tror det blir lite mer i höst. Har ju trots allt inte ens pysslat med dekorering mer än ett halvår.
/T
Jo, det är vänner/släkt jag gör tårtor till.. däremot får jag väldigt mycket förfrågningar av privata också, minst en om dagen..
Sitter faktitiskt och fundera på om man skulle starta företag, så man även kan göra åt andra, fixa lokal och kök. det är ju en dröm att få jobba med något man tycker om.
Tror ni att mina tårtor håller måttet för att säljas privat? ALLA säger att dom är goda också iallafall.
Hade velat haft en liten butik till också i så fall.
#17 det gör dom absolut! Hade varit kul om du startat företag ju!
#17 Så länge du läst livsmedelshygien, är någorlunda bra på ekonomi eller har hjälp får någon i släkt/vänner på det planet och känner att du verkligen vill satsa på det till 100% så har du ingen anledning att tveka på det! Dina tårtor är underbart fina och håller verkligen måttet, du har nått metervis över det måttet om man ser till hur vissa jag snubblat över på internet som startar likadant företag täcker och dekorerar sina tårtor. Så katastrofalt att jag inte för mitt liv kan förstå hur dom faktiskt fått sålt bröllopstårtor, det måste vara pga allvarlig pengabrist, i ren sympati eller så har dom helt enkelt inte sett bilder på tidigare verk. Vissa använder även köpt moussepulver och gör fyllningen på.
Dina är säkerligen lika goda som någon annans som kan göra mousser, kompotter, ganche och fluff bra.
Du verkar redan ha ett stort antal färdiga kunder som redan frågat om tårtor som du kan tala om för att du startat företag och nu kan ta beställningar. Så hittar du en fräsch lokal med ett lagom stort och bra kök, får lån beviljat till att köpa alternativt hittar bra och fräs hyreslokal typ ett fd litet café, får idén godkänd så du kan få starta eget-bidrag så ja, då är det väl bara att köra på? Om du tror att du klarar av det ensam till en början det vill säga.
Men jag tror ärligt att du skulle sälja många tårtor om du har överkomliga priser utan att ta för lite så du endast går jämnt ut, man bör ju gå med vinst för att kunna investera i nya saker, bättre eller större ugn, kyl och frys, ordentliga köksassistenter och om det går riktigt bra efter ett tag kanske deltidsanställa(till en början) någon du tycker är duktig för att inte stressa sönder dig själv om du skulle bli överhopad av jobb runt stora högtider. I början får man ju acceptera att man inte kan ta alla jobb om det är flera stycken som ska vara färdiga samma dag och man vill ju gärna ha beställningen i tid så att man hinner med ev modellering och blomtillverkning om det önskas mycket. Sen kan man ju förbereda lite blommor och modellering som säljs mycket om det råkar vara någon dag med tid över för att undvika stress.
En butik hade ju gett dig ännu en inkomstkälla om du inte försöker dig på överdrivet stort sortiment redan från start utan ser hur det går och om det fungerar bra och allt går runt kan du ju öka sortimentet lite.
Jag önskar själv att jag kunde öppna eget så, så jag kan bara säga gör det som du tycker känns rätt så kommer allt gå bra för det är hög kvalité utseendemässigt på dina tårtor vare sig du bakar som hobby/privat eller startar eget och har det som jobb Så länge du inte ändrar på hur du gör dina tårtor av stress, då är det bättre att bara dra ner på beställningarna och gå tillbaks till den kvalité du har nu och du kommer ju helt klart få mycket variation av tema på tårtor då! 
/T
Jag ska gifta mig i december ;)
Vilken otroligt fin tårta! Den ska du vara nöjd med!
Och fyllningarna lät ju … *mmmh*
#20 Grattis till dig!
Perfekt att anlita Jessica till tårtbakningen då ju 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jätte vacker! Den är du nöjd med!
Grattis för den fina tårtan! 
Tack!
Vi får ju se hur det går med starta eget planerna, får ta lite i taget.
Skulle du vilja skicka receptet på passionsfruktsmoussen till mig, jessica? 
/ Lisa
Ja, det kan jag göra, det ligger inte på min dator, och det är en hel del momoent och ingredienser, så skriver ner det till dig från boken efter helgen. just nu bakar jag tårta till min mamma som ska ha 50 års fest.
Tack så mycket :)
/ Lisa
hur får du till det "knottriga" på nallen? den ser ju så verklighetstrogen ut!
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Herregud vad du är duktig! Blir nästan synd att äta en så fin tårta!
Tack =)
recepten kommer.
och nallen gör jag med tandpetare, vilket tar sin tid.
ja, det kan jag förstå att det gör, men otroligt fina är de, så det känns som det kan vara värt mödan för att få det slutresultatet.. :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jo, det är det.. de är roliga att göra också, en av mina favoritmodelleringar, trots att man får lite kramp i handen efter ett tag.