Present
För idag är ingen vanlig dag för det är Tessen's födelsedag. Hurra hurra hurra! Haha
Jag firar min födelsedag med att tvätta mellan 14 och 21, visst skämmer jag bort mig själv
Haha nej jag firade faktiskt med storebror, hans sambo och hennes systerdotter i lördagskväll och igår så var jag hemma hos mamma och hennes man och firade med dom, min moster med man och mina 2 kusiner och den enes sambo.
Jag hade önskat mig bidrag till mitt sparande till en köksassistent då händer/handleder osv inte riktigt håller för allt vispande, knådande av degar osv. Jag fick ett papper. Med en beställning och en bild på.
Att man kan bli såå glad av ett papper det visste jag inte! 
Presenten hade inte kommit än och jag åker till Sthlm onsdag - måndag så sen får jag min present. Men på pappret fanns då denna:
/T
Hade även bakat litegrann men jag har bara lite halvdåliga mobilbilder men jag lägger upp dom ändå!
Macaronsen blev helt klart bättre och även färggladare denna gången! Så det blev vanliga vaniljmacarons med en hallonkräm som är vit chokladganache med rårörda hallon i, dock tyckte jag den var för söt så jag rörde ner lite lemoncurd tills jag vart nöjd också.
/T
Sen så slängde jag ihop vaniljmuffins med en jordgubb/lime-frosting. Som tydligen var väldigt god för min ena kusin sa att hon kunde ta en skål med bara sån ist för annat fika ;) Fick ingen bra bild på dom själv så slänger upp en bild kusinen tog medan jag spritsade. (dock var det väldigt skakigt eftersom jag precis hade vispat marängfrosting i 25 min och hade ONT!)
/T
Sen så gjorde jag ju även en Fluffy Cake med gräddkräm, rårörda hallon och blåbär och spacklad i en marängfrosting. Den är slarvigt spacklad för marängfrosting är ganska lös och jag skakade så det nästan var löjligt efter vispandet. Hade tänkt ha jordgubbsrosor på men tydligen är det omöjligt att få tag på jordgubbar en söndag så det fick bli lite strössel och några vinbärsklasar ist vilket jag inte var det minsta glad över! Men men, den gick att äta iaf!
/T
Super grattis och de var minsann ingen dålig present
Den är ju bara så snygg den rosa assistenten 
Kakorna och tårtan såg jätte gott ut 
Stort grattis på din dag! och grattis till assistenten! 
Det ser ruskigt gott ut 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Grattis!!!!!!!
#6 Tack så mycket! Nej verkligen inte dålig, jag hamnade halvt i chock när jag fick pappret om att den var köpt och på väg, den är dock lite försenad men jag åker till Sthlm onsdag - måndag så när jag kommer hem så står den fint här i lägenheten och bara väntar på att lekas med :D
Ja den är verkligen jättesnygg! Den går ju faktiskt ha stående framme hela tiden vilket typ var det jag ville ha för en assistent som inte är snygg och jag ställer undan hela tiden kommer knappt aldrig användas och inga assistenter är fjäderlätta så jag skulle nog skada mig bra mycket mer än vad den hjälpt isf. Den ska få sin egna plats på köksbänken där den får bo! ^^ En Kitchen Aid väger ju ca 11kg och Ankarsrum väger 8,3kg så det är inget man bollar runt med då jag tvingas lyfta ett paket tvättmedel på 3kg med båda händerna med tanke på mina dåliga handleder >.< Så den kommer nog användas ofta! Älskar att det inte bara är den 7liters metallbunken utan en 3,5liters plastbunke man kan sätta dit när man ska vispa mindre mängder med dubbelvispen som t ex maräng, grädde, sockerkakssmet och liknande så jag är ju helt överlycklig 
Oh tack, kakorna blev ganska goda faktiskt! Macarons går enklare för varje gång eftersom man kommer på nya smarta knep till att få dom bättre varje gång ^^(eller ja, man lär sig av sina misstag
)
#7 Tack så mycket och ja jag säger nästan grattis till mig själv för assistenten så glad är jag! Hah.
Ja det vart väldigt uppskattat av alla som kom och fikade så jag är ganska nöjd, förutom att jag fick löjligt ont av att vispa marängfrostingen till tårtan och sen inte hittade jordgubbar någonstans så det säljs tydligen inte söndagar >.< Skulle haft jordgubbsrosor på tårtan, inte vinbär och strössel, men man tager vad man haver! Även om man blir lite sur 
#8 Tack så jättemycket söta du!! 
/T
Har ju glömt säga grattis! Stort grattis iaf :D Tyckte grejerna blev jättebra! Speciellt de översta macaronsen tyckte jag var fina! Färgen blev ju mycket bättre denna gången. Lite OT men måste säga att jag tycker dina tatueringar ser jättefina ut.. Jag vill också ha haha ):
#10 Tack så jättemycket 
Ja macaronsen blev mycket bättre denna gången! Jag hade i röd pastafärg ist för karamellfärg så det gjorde stor skillnad och dom blev lite slätare också! Men ska testa det lite krångligare receptet med sockerlag i sen när jag fått hem köksassistenten.
Då ska jag baka en massa saker jag inte riktigt klarat på ett tag som kakor med lite jobbigare deg och liknande ^^ Kanske skulle ta och baka bullar också. Inte för att jag är bra på att få dom snygga men brukar ha i massa fyllning så goda blir dom iaf 
Jag måste ju testa vad maskinen går för och vad den orkar! Haha. Kanske skulle ta och köpa färdig surdeg (har inte tålamod till att göra egen) och baka surdegsbröd med massa frön och nötter i. Mums! Jag föredrar ju att veta vad det är jag äter så det är bra att kunna baka brödet själv då på dinkelmjöl och liknande.
OT så får jag väl säga tack då! Men det är bara en liten del av alltihop och mer blir det. Ska nog göra en liten en fram i september. Har fått rejäl tatueringsabstinens nu för det är över två år sedan armen blev färdig ju! Det är bara vänta tills du är 18år för ingen seriös och riktigt bra studio tatuerar någon under 18 ens om föräldrarna är med eftersom så många ångrar sig efter några år för när man är under 18 blir det så många som faller in i trender, bara se på alla som är 20 - 30 nu men tribaler och tatueringar i svanken, koi-fiskar och ja, allt det där som väldigt väldigt många har!.
/T
#11 då vet jag vilken färg jag ska använda när jag ska testa! Haha vi har inte samma smak på ätbart iaf, jag är för kräsen.. Tycker verkligen inte om sådant bröd alls, även om det låter gott med beskrivningen. Vanligt vitt bröd är det enda jag äter ^^ Åh vad härligt! Ja precis, koifiskar är verkligen jättevanligt! Jag är ute efter med ovanliga saker, mest saker jag tecknat själv tror jag. Sen kostar det ju så mycket också >.
#12 Ja Sugarflair's Christmas Red blev sådär fint rosa! Skulle dock haft annan färg på fyllningen så det brutit av mot det mörkrosa men eftersom det var vit chokladganach så blev det tråkig blekrosa, sen så var det såå vidrigt sött och smakade bara vit choklad så droppade i lite essens och rörde sen i 2 stora skedar lemoncurd tills jag tyckte det gick bättre att äta
Men fyllningen såg riktigt blek och tråkig ut då så hade i lite rosa färg.
Jag tyckte tårtan vart godast, men det var ju bara för att gräddkrämen inte är alls söt utan bara syrlig pga vaniljkesellan och 2dl florsocker till 300gram blåbär och 250g hallon för inte att det blir sådär sött heller. Så den vart godast enligt mig iaf 
Jag äter vitt bröd när jag har väldigt ont i magen och kräks mycket pga magkatarren, men annars vill jag gärna ha grövre bröd på dinkel eller liknande. Så ska nog testa att baka dinkelbröd (inte nödvändigtvis surdeg) med ev lite nötter/frön/russin i.
Ja jag är lite hemlig än med vad det blir, men det blir bara en liten grej som mest bara är rolig och som är ganska "jag" om man säger så. Men det får bli när jag säkert vet att det inte kommer någon mer värme för det är så himla jobbigt med ny tatuering när det är varmt!
Meen nu vart det lite väl OT här. Kan ta mer om sånt i mail ist om du är nyfiken ^^
/T
Grattis! och Grattis till Assistenten!! den kommer du få mycket glädje av.
önskar själv man hade ngt sånt hjälpmedel, men det blir förhoppningsvis snart.
Tack så mycket. Ja den kommer hjälpa mig väldigt mycket tror jag! Det är ju så himla smidigt att slippa stå och hålla elvispen jämt och aldrig behöva knåda bröd och bulldegar eller röra ihop kakdegar!
Ja jag hade ju börjat spara till nån köksassistent eg men det behövdes ju inte nu! Men dom är ju absolut inte gratis.
Men de är bara att spara och prioritera bort lite andra småsaker som gör att man kan lägga undan lite pengar varje månad. Så hoppas du kan skaffa en snart du med.
/T
Grattis i efterskott, och oj så mycket du bakade :)
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
Tack så mycket 
Då bakade jag inte allt jag hade planerat för jag var sjuk nästan hela förra veckan och kom igång med bakningen i fredags kväll först. Men det var nog lika bra 
/T
Grattis i efterskott! Sweet med "lyxmaskin", ni kommer nog ha mycket skoj ihop! =)
Fred och god växt!
#13 tror du det går lika bra att färga med Wiltons röda? Det är den jag har hemma nämligen, och karamellfärg då. Ska testa på dessa monsterna i veckan tror jag. Om jag orkar.. Vill iaf ha lika fin färg som du fått på dina! Tårtan lät inte dum, precis i min smak! :)
#18 Tack så mycket! Ja jag och min älskling kommer nog ha många mysiga stunder tillsammans
Den kommer minst sagt bli välanvänd iaf men dom är ju kända för att hålla i väldigt många år!
#19 Jadå Wiltons röda lär funka precis lika bra! Rör i typ 2 må klickar färg (gjorde jag iaf) på slutet så det nästan blir rött, riktigt mörkrosa. För dom bleks ju i ugnen.
Du kan få receptet på tårtan om du vill men marängfrostingen var riktigt jobbig att vispa med elvisp för det tog en bra stund att få den glansig och fluffig och man får ha tålamod med att hälla i sockerlagen teskedsvis så det inte skär sig!
/T
#20 kanon, då kör jag på det isåfall! Tack för hjälpen! Ja skicka det till mig då, kanske ska testa det på lördag då..
#21 Ja visst. Den är inte särskilt avancerad, men syrlig och god! 
/T
#22 Toppen, blir säkert bra då!
Jag vill bara säga en sak om vart man INTE ska beställa sin köksassistent. Mamma beställde den till mig på NetOnNet den 19e juli, ska ta 1 - 2 arbetsdagars leveranstid när den finns i lager vilket den gjorde.
Mamma har ringt 3 gånger och blivit lovad att den ska skickas men inget har hänt så idag när hon vart riktigt förbannad och mailade dom så fick hon 2 svar och nu KANSKE den skickas. Så isf har jag den tidigast på fredag, ungefär 22 dagar efter den beställdes, dvs 16 arbetsdagar.
Så vad ni än gör om ni beställer något dyrt, gör det någon annan stans för dom drog pengarna samma dag som varan beställdes, alltså den 19e men har fortfarande inte skickat varan.
Den fanns i lager, det skulle ta 1 - 2 arbetsdagar att få den och det är fortfarande inte ens skickad och dom kan inte svara på varför.
Så var lite försiktiga med vart ni beställer dyrare köksassistenter så ni slipper vänta så himla lång tid utan att ens få en förklaring.
Så att ni slipper vara med om samma krångel för det är riktigt irriterande. Jag kan bara hålla tummarna för att den faktiskt skickas nu.
/T