Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1956 ggr
madaska
0

Ren jordgubbstårta?

Har fått en förfrågan av min kusin om jag vill göra hennes födelesdagstårtor åt henne, vilket jag självklart kan göra, men grejen är att hon önskar bara jordgubbstårta. dvs, ingen annan fyllning. Tanken var så annars eftersom jag skulle göra dem klara dagen innan, att täcka med jordgubbssmörkräm, men trodde hon ville ha något annat i dem, typ lite vanilj eler så, men icke. bara jordgubbar.

Jag är ju lite rädd att bara jordgubbsfyllning kan bli lite mycket väl.. jordgubbar. Tänkte göra sp-blommor till henne hon kunde lägga på med vaniljsmak, men frågan är ju om jag inte ska smaksätta tårtbottnarna med lite fläder/citronessens, eller bara fukta med lite lime elller citron över..

har ni några tips på olika jordgubbsfyllningar, tar jag tacksamt emot dem också. just nu är jag inne på att hon får jordgubbsmousse på båda lagerna, alternativt lite rårörda bär på ena lagret. Men vet inte riktigt vad som blir bäst.

hur hade ni gjort? har ni något annat tips på fyllningar/frostings som man akn täcka med, istället för smörkräm annars? funderar på vad som kan klara sig bäst ett dygn i kylen?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[_hsleiufhbtv]
0

Jordgubbstårta låter ju gott ^^ Jag hade haft jordgubbsmousse och rårörda jordgubbar som fyllning, spacklat med jordgubbssmörkräm. Fukta med lime är jättegott tycker jag :)

powderpuff
0

Kan du inte göra bottnarna i choklad så blir de ju lite brytning med all jordgubbarna?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

NelliZ
0

Håller med Linnéa! :)

//Julia

madaska
0

nja, chokladbottar var inte heller önskvärt. :/ egenligen borde man väl hurra över en fyllning bara, men personligen tycker jag det är skittrist med bara en smak. haha. .) men antar att det blir ett läger bärkompott, sen mousse på översta, sen fuktad eller smaksatta bottnar med citron/lime. har iallafall i em gjort tjugo sp-blommor i rosa, vitt & lila att ha på som dekoration.

tror ni det håller om man lägger dem på smörkrämen dagen innan? min sambo tyckte jag skulle göra helt sp-täcke över, men jag är lite rädd att det inte blir så bra i det här fukt-vädret som vi har nu, och med tanke på att jag aldrig gjort heltäckta tårtor i sp innan, är det kanske dumt att försöka nu med.. haha. :S

Tessen
0

Jordgubb - Färskostmousse

200 g jordgubbar (eller valfria bär)
½ dl vatten
½ dl socker
100 g färskost (kesella gourmet eller philadelphia)
ca 1 dl florsocker
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

-Lägg gelatinbladen i en skål med vatten.
-Koka upp jordgubbarna, vattnet och sockret. När blandningen blivit något varm kan man antingen mosa allt
och fortsätta med nästa steg i receptet, eller koka upp och passera genom en sil för att bli av med kärnorna,
och fortsätta med nästa steg.
-Lägg i gelatinbladen i jordgubbspuréen och rör om tills dom smält.
-Blanda i färskosten och florsockret.
-Blanda till sist in den förvispade grädden.
Låt stelna i kylskåp till den rätta konsistensen.

Jordgubbsvaniljmousse

En god, fräsch och somrig fyllning. Denna mängd räcker till två lager:

2 dl kall mjölk
1 påse vaniljkrämspulver (Ekströms Marsán är bra)
200 g färskost med vaniljsmak
2 dl vispgrädde
400 g jordgubbar
1 dl socker
8-10 gelatinblad
en skvätt jordgubbssaft

Blanda ut vaniljkrämspulvret i mjölken och låt stå i kylskåp 5-10 minuter. Blötlägg gelatinbladen. Vispa grädden. Blanda färskost, vaniljkräm, jordgubbar och Socker. Smält gelatinen i jordgubbssaften. Blanda försiktigt ned gelatinen i jordgubbsblandningen. Blanda till sist ned den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

Du skulle även kunna göra denna med jordgubbar ist för hallon

Hallonmousse

4 gelatinblad
225 g hallon
½ dl socker
1 msk vatten
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
Lägg hallon, Socker och vatten i en kastrull och låt det småputtra i några minuter.
Mosa hallonen mot kanten så att de släpper ifrån sig så mycket saft som möjligt.
Passera hallonen genom en sil, försök få ut så mycket "saft" som möjligt ur hallonen. Till slut ska det bara vara fröna kvar.
Ta upp gelatinbladen ur vattnet och krama bort vattnet. Lägg dem i hallonen och rör om tills gelatinet löst sig.
Ställ åt sidan och låt svalna lite.
Under tiden vispar du grädden. Vänd sedan ner hallonen i grädden tills allt är blandat.
Nu är moussen färdig, men låt den vila i kylen någon timme så att den stelnar till lite.

Hoppas du får någon hjälp iaf! Glad

/T

madaska
0

hur mycket är en skvätt saft? och vad för färskost finns det med vaniljsmak? och ska saften värmas upp? går det med vilken saft som helst? typ fun light? (känns dumt att köpa saft man inte dricker sen).

kan man använda sig av frysta bär, om man tinar dem, för att sen ta saften/vätskan från dem att smälta gelatinet i? eller är jag bara dum om jag ens försöker?

Tessen
0

En skvätt är väl tills du anser att det är lagom mycket smak :) Kvarg är en typ av färskost, Arla's namn på kvarg är ju Kesella och den vinns i vanilj Glad

Saften behöver du bara ha på 1an eller 2an precis gå gelatinet smälter, sen se till att vispa ordentligt på medelhög fart när du häller ner gelatin-saften i jordgubbsblandningen för att slippa gelatinklumpar.

Ja det är absolut dumt att köpa saft som inte dricks upp, Om inget annat så ger jordgubbar ifrån sig mycket smakrik vätska om man marinerar färska! Du kan ju köpa en paket färska jordgubbar nu när dom fortf är i säsong också tar du 4 - 5 mellanstora/stora jordgubbar och musar ihop med Socker så kommer dom ge ifrån sig en väldigt välsmakande saft! Jag håller själv på att marinera jordgubbar nu(ska skämma bort bäst vännen med middag och efterrätt) och oj vad det vätskas när man har Socker i också. Jag har iofs i lime i också med det behövs ju inte. Sen kan du väga upp överblivna färska jordgubbar och blanda med frysta för att få ner priset lite, för om du försöker få saft av frysta jordgubbar är risken att det blir vattnigt! Om du inte har/hinner köpa jordgubbsessens dvs,

Jag har själv råkat ur för gelatinklumpar en gång för övrigt så nu är det alltid elvispen på (eller ja, nu kommer det ju bli assistenten ist kanske ^^) på medelhög effekt för att slippa klumpar. Jag försökte rädda det genom att mixa men då blev det hundratals minigeléklumpar så det var bara att börja om.

Lycka till med fyllningen, tala gärna om hur du gjorde sen och huruvida resultatet uppskattades  av din jordgubbsälskande syster! Flört

/T

madaska
0

ja, av min syster vet jag inte om det uppskattas, men förhoppningsvis av kusinen ;-)

jo, problemet är väl bara det med de färska gubbarna om finns i eslöv nuförtiden, får man betala 25 spänn för en låda, där ungefär 5 är ätbara, var lite därför jag var inne på frysta, det har jag en hel påse i frysen med sen jag hade smoothie-noja för ett tag sen.. men essens har jag, en hel flaska. :D

fick idag beskedet iallafall att jag fick lite fria händer på tårtan, det jag tyckte blev bra, så funderar på fall jag ska täcka dem med lemoncurd-smörkräm, eller med marängsmörkräm, täcker jag emd det senare skulle jag ju kunna lägga ett lager tunt lager lemoncurd under den underska fyllningen som nog blir bär. men vet inte hur det blir med smakerna, om det blir för mycket, med både jordgubbar, citron och maräng.. åh, varför vill man göra så mycket, på en och samma gång?

Tessen
0

Lemoncurdsmörkrämen är riktigt god så att du vet!! Så syrlig, frisk och god. Mmmh.

Gjorde själv om det receptet till jordgubb/lime-smörkräm förra veckan! Glad Ett väldigt användbart recept som lätt varieras med smaksättningar som 99% av gångerna blir bra!Glad

/T

madaska
0

tror nog det blir, ljusa bottnar, jordgubbscurd, jordgubbvaniljsmousse & täckt med marängsmörkräm med vanilj. så det blev jordgubb-vanilj smak på tårtorna. FÅr testa lemoncurdsmörkrämen på en annan tårta :)