Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 6769 ggr
Trollhassel
2012-07-09 13:03
0

Rainbow cake!

Nu ger jag mig på en ny utmaning, nämligen en Rainbow cake. Någon här inne som gjort en? Hur gjorde ni? Blev det bra? Jag ska inte gå efter något recept, utan gör en egenkomponerad variant med färgad sockerkaksbotten och två sorters färgad mousse (vit choklad och hallon)

Jag och min tvillingsyster fyller år i morgon och då tänkte jag överraska med en sådan tårta, så jag hoppas att den blir bra!

Ni som testat får gärna lägga ut eventuella bilder här i tråden! Kul att se!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

madaska
2012-07-09 13:23
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har gjort, både på vanlig sockerkaksbotten, och sen efter sockerrus.se s recept. Jag får dock slå ett slag för den senare, den botten var luftig och porös, så det blev inte så mäktigt om man hade sju bottnar. Gjorde någon med fyra bottnar och tre fyllningar med en gång. Det är pilligt och det tar tid, men det är definitvt värt det! :)

här är en bild på en med tre bottnar och tre fyllningar, där jag täckte med en fjärde färg högst upp så det blev alla sju.. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

madaska
2012-07-09 13:29
0

äh jag kan visst inte räkna, tre bottnar och tre fyllningar blir sex lager. :) dvs det är tre bottnar och två fyllningar på bilden här. haha är smått förvirrad känner jag nu. :) 

hoppas din blir lyckad och att ni får en trevlig födelsedag!

Trollhassel
2012-07-09 18:04
0

#1 Vad täckte du den med sedan? Eller täckte du den inte? Vad använde du för fyllningar?

Jag har nu gjort 4 olika sockerkaksbottnar. En lila, en gul, en blå och en röd. De ser lyckade ut och sedan kommer jag ju kunna frysa och spara ett lager av dem eftersom jag bara behöver ett lager av varje. Nu hoppas jag bara att mousserna blir lyckade, men det tror jag de blir. Kul att baka! Jag passar på nu eftersom jag är höggravid och står inför en period då jag inte kommer hinna med så mycket bakning. Minns hur det var när dottern var nyfödd. Det var nog ända perioden jag har köpt fikabröd och tårtor. Haha!

Med Vänliga hälsningar

madaska
2012-07-09 18:07
0

jag hade angel feather icing att täcka och fylla med, färgade lagrena emellan och det översta, sen täckte jag resten med det vita på denna. Andra gånger jag gjort den har det blivit grädde och vaniljmousse som färgats om man inte känner att man vill ha det söta i icingen. :)

KråkeBen
2012-07-10 12:34
3

Jag har bakat det ett flertal gåner, måste säga att det är mycket enklare än vad man tror! Skrattande personligen gillar jag mest när färgerna blandar sig lite över allt, istället för att ligga lager på lagerGlad

KråkeBen
2012-07-10 12:35
2

en till regnbågskaka jag gjort Glad har inte så värst många bilder

plutopellis
2012-07-10 14:51
0

KråkeBen, så vackra de var! Riktiga konstverk Glad

KråkeBen
2012-07-10 14:55
0

Tack så väldigt, väldigt mycket! Glad

Trollhassel
2012-07-11 14:44
12

#5 Oj så tjusigt! Men den fyllde du inte, utan lät vara "sockerkaka"?

jag lyckades huggligt med min tårta och den blev väldigt uppskattad! Härligt att se allas miner när den första biten skars ur den vita, lite halvtråkiga tårtan. Ingen visste innan att det var en regnbågstårta.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
2012-07-11 14:45
0

…och upplägget kunde ju varit betydligt snyggare, den ser ganska slabbig ut men det bjuder jag på!

Med Vänliga hälsningar

plutopellis
2012-07-11 14:53
0

Haha ja de måste varit roligt att se :) tyckte den såg läcker ut!!

[Ingo.*.Ted]
2012-07-11 19:52
0

Wow! Har alldrig sett sånna här förut, hur gör man dom? O.o

Trollhassel
2012-07-11 20:59
0

#13 Ja, den blev effektfull. Förmodligen speciellt när man förväntade sig ett lite färglöst hallonmousse. Haha!

#12 Egentligen inte svårare än att göra en annan tårta, men det är mer jobb eftersom man måste baka flera ( i mitt fall 4) olika bottnar i olika färger och färga fyllningar i olika färger. Många små byttor blir det! Jag täckte min tårta med vit sugarpaste och dekorerade den med gumpaste-blommor. Inget avancerat, men ganska pyssligt.

Med Vänliga hälsningar

KråkeBen
2012-07-12 13:48
0

#9 nej, fyllde den inte någon utav de gångerna, utan lät det vara som bara sockerkaka, mest för att jag är lite lat Oskyldig
Men har även gjort med fyllning Glad

Carolaiine
2012-07-26 04:30
0

Kan visst inte ladda upp bilder från mobilen.. Men har testat, bilder finns på bloggen : www.caroliinepalm.wordpress.com :-) Kul att se de andras miner när vi skar upp den ;-)

Trollhassel
2012-07-26 08:39
0

#15 Den såg farligt god ut! Och fin!

Med Vänliga hälsningar

NelliZ
2012-07-26 10:06
0

Behöver man både färga bottnarna och fyllningen? :)

//Julia

[_hsleiufhbtv]
2012-07-26 11:07
0

#17 ja det är bottnarna man färgar, fyllningen och täcket brukar vara vitt :)

NelliZ
2012-07-26 15:02
0

#18 Okej, tack. Får försöka mig på denna någon dag då, är ju värsta regnbågs freaket x)

//Julia

[_hsleiufhbtv]
2012-07-26 15:24
0

#19 haha jag med x)

Trollhassel
2012-07-27 14:08
0

#17 jag färgade både bottnarna och fyllningen. Tyckte det blev jättebra.

Med Vänliga hälsningar

Wony
2012-07-31 20:22
0

Hur färgar man bottnar och fyllning? Vad bör man använda för typ av färg och tillvägagångssätt? Vanlig karamellfärg från mataffären eller färgpasta eller vad? Är total nybörjare på att färga bottnar i varje fall, så lite tips vore underbart! Glad

Tessen
2012-07-31 21:27
0

#22 Använder man karamellfärg är risken att smeten till bottnarna blir för lös om man vill ha lite starkare färg för den bleks ju alltid i ugnen också. Så jag skulle absolut rekommendera pastafärger!

Är det saker du undrar så kan du ju kika lite i bland annat tråden "Nybörjare" som skrevs nyligen där jag skrivit 2 långa inlägg med lite tips, länkar till eBay-auktioner med set med tårtdekorerings-grejer och set med spritstyllar och söker man på "Cake Decorating" i Storbritannien så kommer tusentals saker upp till riktigt bra priser för det mesta! Sen så är det såklart bara att skriva en ny tråd om det är något du undrar och inte hittar svar på! Glad

/T

Wony
2012-07-31 21:43
0

#23 Aha, ja, jag misstänkte att karamellfärg blev lite rinnigt, men å andra sidan har jag heller ingen koll på färgåtgång…

Det blir till att skaffa på sig lite olika pastafärger då, och pröva sig fram Glad

Tessen
2012-07-31 22:37
0

#24 Pastafärger behövs det inte mycket av när man delat upp smeten i bunkar med lika mycket i för att färga i antingen helt olika färger eller olika mörka/ljusa nyanser av en färg där man har ca 5 botnar med mökaste längst ner och ljusare uppåt också en vit fyllning emellan så färgskillnaderna syns bra. Tycker det är supersnyggt! Ska testa det själv och då baka ca 5 - 7 bottnat så den blir riktgit hög och färga den lila i flera olika nyanser och sen en helt kritvit frosting/fyllning ;)

Enklast är att väga smeten i dom olika formarna så man får lika tjocka bottnar och bakar man många lager och inte orkar använda samma springform om och om igen så kan man ju använda runda aluminiumformar för när man delar upp sådär så blir ju bottnarna ändå inte så höga Glad Men det är viktigt att se till så det är lika mycket smet i varje form annars ser det väldigt dumt ut!

Annars kan man ju göra som dom här i tråden och färga både bottnar och fyllningar :)

/T

Karmatarerskanise
2012-08-01 20:21
0

Wow vad vackert!!