Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 10605 ggr
[WickedAlly]
1

Sikta mjölet

Gör det någon skillnad mer än att det lättare inte blir klumpar om man siktar i mjölet? Blir kakan luftigare eller något?

Har nämligen ingenting att sikta med, förutom en minisil och det lär ju ta väldigt lång tid.

plutopellis
0

Du kan ta en gaffel och fluffa upp mjölet så klumparna försvinner och blanda i lite mjöl i taget.. Men en sån sil i metall är ju billig och bra :)

[WickedAlly]
0

Aha, tack! Det ska jag göra :)

Japp, det har blivit en sån där "det kan jag köpa nästa gång"-grej tyvärr. Gör alltid det med det som är billigt, haha.

Tessen
0

#2 Haha ttank om en annan sköt upp det som var billigt ist för det som är dyrt Skäms Men det dyrare är ju så ofta roligare! Dock är jag lite manisk när det kommer till att sikta saker! Speciellt om jag bakar macarons eller något annat roligt. Men ofta så har jag faktiskt silen med jämt när jag bakar om det så är muffins eller macarons.
Till makarons är det ju faktiskt ett måste. Men om #1 skrev så går det fluffa upp mjölet med en gaffel.
Men se då till att ha blandat ner alla torra ingredienser. Dock har bakpulver och liknande en viss förmåga att bli envisa små klumpar. Ska man även ha i kakao så tycker jag faktiskt du ska ta en tripp till Ikea, Clas Ohlsson, ÖoB eller vad som ligger närmst för en vanlig sån trådsil kostar inte många kronor och det är ganska många bakverk jag kunnar rädda genom att vara liiite noggrannare med att just sikta ned bakpulver och kakao ihop med mjölet efter att man blandat ihop allt med en gaffel. Det kanske låter onödigt krångligt men det lönar sig i längden när man alltid får mycket fluffigare muffins och tårtbottnar Glad
Men om man inte är perfektionist som vissa.. eh.. ja… är så klarar man sig med gaffeln och röra om det mycket sen vända ner allt försiktigt lite åt gången :)

/T

[WickedAlly]
0

#3 Ja, det vore ju bra att ha en. Har egentligen ett par stycken, fast ingen hos mor min där jag tillfälligt bor. Allt mitt ligger i flyttkartonger just nu.

Får nog knalla iväg och köpa en till detta kök också, är ju så dumt att jag tänker så.. Likadant med en glasskål jag sett på IKEA, kostar 19 kronor och det tog mig fem eller sex vändor innan jag faktiskt köpte en xD

Jag bakade en upp-och-ned-kaka förut. Skulle vara 4 dl mjöl och jag kände mig småstressad och tog bara en dl i taget och strödde över och blandade. Blev förvånansvärt bra, inte en enda klump såvitt jag kunde se. Tror inte jag kommer lyckas med det igen dock, möjligtvis med samma recept för det var väldigt lätt att ha att göra med :)

(Kakan blev förövrigt väldigt god, ska ätas med Smetana+florsocker i morgon då vi får släkt på besök) :)

Tessen
0

En del bakverk är faktisk väldigt förlåtande när det kommer till såna saker så att man kan slarva ner ingredienserna lite smått!

Men just tårtbottnar och muffins(och absolut macarons) är jag lite försiktig med då jag sett och märkt resultatet av mjölklumpar när jag fikat hemma hos andra som inte bakar så ofta. Helt plötsligt har man en stenhård lite smått besk mjöl eller bakpulver-klump i munnen. Obestämd Inte det trevligaste vill jag lova!

Själv både väger och siktar jag ingredienserna. Lite väl petig enligt vissa men får man superbra resultat en gång är det svårt att få det på samma sätt igen om man inte har måtten i vikt för en dl kan växla så enormt från gång till gång! Bara tänk på en dl potatismjöl som väger 90 gram, är man lite slarvig så kan det komma med en sådär 10 - 15g extra i varje mått vilket inte ger det bästa resultatet alltid. Så jag håller mig till att vara petig jag Flört

/T

[WickedAlly]
0

Denna kaka var absolut det som tur är :)

Ja, macarons kan jag tänka mig att det är extra noga med :)
Nä, låter verkligen inte trevligt att få :P

Önskar att jag hade samma tålamod, och en hushållsvåg :P
Men förstår verkligen, är man van vid att det blir jättebra så fortsätter man ju absolut att göra på samma sätt :)

[WickedAlly]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blåbärskakan var det jag egentligen skulle sikta i mjölet i, men detta är dagens (och gårdagens då eftersom jag bara toppade idag) omgång i alla fall :)

Upp-och-ned-kaka med blåbär och smetana-röra samt en gammal hederlig kladdkaka med chokladgrädde, banan och daim.

Hoppas att de är goda också, släkten bör infinna sig om en timma eller två :)

Tessen
0

Jag tycker iaf det ser riktigt smaskigt ut! Kladdkaka och blåbärskaka är ju klassiker som alltid går hem!

Jag blir snart hämtad av min mor och ska åka hem till henne till imorgon eftermiddag så ikväll blir det fika med storebror och hans sambo och imorgon så kommer min moster, hennes man, mina två kusiner och den ena kusinen har med sin sambo också. Den andra lämnar sambon hemma och tar med hunden ist. Bra val tycker jag! Flört

Har gjort en normalstor och två mini (12cm) Fluffy Cakes men orkar inte vispa marängfrosting till minitårtorna för det ska vispas sockerlag i den och det tar ca 20 min så det får bli grädde på dom små idag. Sen så ska jag försöka mig på att göra jordgubbsrosor att dekorera med Glad Har aldrig testat innan så det ska bli kul! Bilder på tårtor, cupcakes, cakeballs och macarons trillar nog in imorgon om jag kan kidnappa mammas kamera litegrann Flört

/T