Tårtfrågor :)
Hej!
Jag hade tänkt att baka en tårta till min syster när hon fyller år och det är på tisdag hon blir 22. Så mina frågor är:
1. När man gör tårtbottnar själv hur gör man smeten, eller är det samma som sockerkaka?
2. Om man vill skriva på tårtan hur gör man då, och vad använder man?
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
här är ett recept på tårtbotten.. det är ingen mjölk o smör i som det är i vanloig sockerkaka, samt fler ägg.
Fluffig ljus tårtbotten
4 ägg 2dl Socker 1dl vetemjöl 1dl potatismjöl 2tsk bakpulver 2tsk Vaniljsocker
Vispa ägg och Socker pösigt. Blanda resten av ingredienserna i en skål, och sikta ner i äggblandningen. Vispa försiktigt ihop det till en jämn smet. Häll i en smord och bröad form.
Grädda i mitten av ugnen på 170grader ca 40-45 min, (tiden varierar från ugn till ugn, du får prova dig fram)
Den här satsen är ganska lagom till en form på 24 cm. 1½ sats passar jättebra i en form på 26 cm, och räcker till ca 15-18 pers.
#1 Tack :) Men finns det inget annat som tar mindre tid, om man inte har så mycket tid?
Mvh Ida med djuren!
Det finns många sätt att skriva på en tårta. Man kan skära/trycka ut bokstäver i sockermassa och fästa på, rulla korvar av sockermassa och forma bokstäver av, måla på tårtan (om den är täckt med någon form av sockermassa) med ätbar penna eller pensel och ätbar färg, eller det vanligaste, spritsa.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
det tar väl inte mycket mindre tid att åka och handla än att göra en egen egentligen, men jag tycker att har man ont om tid eller helt enkelt saknar lust, så är icas tårtbottnar helt okej i en tårta. :) annars får man offra den där timmen :) tar ungefär lika lång tid med en sockerkaka har jag för mig :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
#1 Den skall jag sno, har ett recept med bara 3 ägg i och får alltid göra 1,5 sats för att det skall bli 2 bra lager. Glömmer ibland av det och får stå med supertunna bottnar
#1 I receptet jag har för 24cm-form är det ännu lite mer av alla ingredienserna och sen har jag alltid en krage i min form eftersom en del formar är lite låga och det kan vara precis på gränsen till att gå över ibland, men det finns ju alla möjliga recept, jag själv älskar höga tårtor, speciellt när man bara ska göra en enda våning :)
/T
#3 När man ska spritsa vad använder man då för något mer än florsocker? (Har glömt vad man mer använder
)
#4 Jag har ont om tid på kvällen, men får se om jag får bort syrran några timmar på dagen så kan jag ju baka med det receptet som #1 gav mig. Det ska ju vara en överasknings tårta. :)
Mvh Ida med djuren!
#7 Man kan göra en smörkräm, en frosting på philadelphia t ex eller bara spritsa med vanlig grädde! Det är ju helt upp till var ock en. Ska man täcka tårtan i grädde så kan man ju kanske färga lite vispad grädde och spritsa med, man kan ju täcka en tårta med olika smörkrämer, frostings, chokladganach och ja, det mesta som man kan spackla ut över tårtan som man tycker om! 
Till att skriva så kan du även köpa dekor-gelé eller färdig kristyr i någon av färgerna dom har, brukar finnas i butikerna vid baknings-ingredienserna. Ett tips bara om du vill slippa spritsa ut texten.
/T
#8 Ska se vad jag hittar i affären när jag handlar, så tack för ditt svar! :)
Mvh Ida med djuren!
#9 Det var så lite så. Hoppas att du lyckas hitta något bra!
/T
Jag är inte så glad för botten, så jag brukar göra en tjock rulltårta, och sen skära ut en botten i den. Gott! Det finns fina bokstäver som man kan köpa på typ maxi för en sådär 25 kr paketen :-) gott och snyggt! :-)