Hantering av SP
Jag har en fråga om hur ni hantera SP då ni ska täcka en tårta. Alla får så släta och fina. Jag förstår att underlaget, alltså spacklingen är viktig men när ni kavlat ut sp hur flyttar ni den till tårtan? Sedan när den ligger på tårtan kan jag få till den ganska bra uppe men runt kanterna ligger den ju veckad som en duk som hänger ner från ett bord och rör jag den spricker det. Hur gör ni för att få till det? Förstår att det blir svårt att förklara men alla tips är välkomna 
Jag lyfter upp den med båda underarmarna och lägger på tårtan. Annars kan man ju rulla upp den på en kavel.
Vad gäller sidorna så lyfter jag bara och lägger ut utsidan, utmed lillfingret och ner och även lite in på handen, emot SP'n och smeker den försiktigt nedåt nån cm i taget och går runt hela tårtan sen lite till och lyfter och smeker fast det runt ett varv till så att massan hinner anpassa sig efter formen på tårtan och det inte blir ett enormt veck som om man får det bra på ena sidan sen försöker gå runt sen när man fixat allt.
Sen är det väldigt olika vad för SP man använder. En del är bättre, en del är sämre och man trivs att jobba med lite olika så jag tycker det är bäst att prova sig fram till en med bra smak och som är lätt att jobba med. Själv så har jag fastnat vid Fun Cakes och tycker den är bra att jobba med och helt okej i smaken och finns i massa olika färger om man inte orkar färga och även flera olika smaker.
Man får prova sig fram lite till rätt typ av SP och öva mycket 
/T
Ja, öva öva och öva!
Vart köper du funcake? Har testat Dr Oetkers som jag köpt på city gross för att den var enkel att få tag i samt billig, sen köpte jag en svart av hon på ebay som du tipsat om och den var helt annorlunda än Dr Oetkers som är den enda jag jobbat med innan så den kändes väldigt besvärlig…
Men när jag kavlat ut och väl fått över till tårtan, om jag lyfter den då så spricker den bara! Kavlar jag för tunnt? Jag tycker inte alls att det är gott med SP om den är för tjock så försöker få den så tunn som möjligt… Kanske jag skulle testa MMF istället?
Först så är ju som sagt spacklingen ganska viktig.
Jag har innan haft Ballinas sockerpasta jag tyckte var god, men ganska svår att jobba med, sprack ganska lätt och så.
Nu har jag Fun cakes och köper 1 kilos förpackningar, tycker den med marhsmellows (eller hur det nu stavas) är godare än den i vanlij.
Har också köpt Marsipan nu för att testa.
Jag föstår inte hur ni får upp locken överhuvudtaget utan en kavelduk /kavelplast, det är helt underbart att jobba med. jag använder maisenamjöl under och sen bara kavlar jag. man kan kavla ganaka tunnt., speciellt fun cakes, =) sen lyfter man upp plasten viker man plasten på mitten och bara o lägga över och sen dra bort plasten.
Sen för jag handen neråt, lyfter och för, man måste lyfta mycket för att det ska bli slätt och sen är en smoother bra att ha. =)
Funcakes köper jag på marieshobbycorner, men tror de har den på rätt många ställen som säljer bakgrejor. lyckasmedmat.se kakburken, cakedreams, strössel o annat, Tårtdecor mm.
Och kavelduk? Köper man det på ex kakburken också?
Det finns ju inga sånna affärer här i Halmstad, eller? Så då måste jag ju beställa.. Irriterande med frakt och så, en anledning till att jag kört Dr Oetkers men den är ju ingen höjdare.. Marshmallows låter gott, kanske ska ta och beställa den? Hmm, undra om man kan få hem så man kan baka i veckan? Får fundera på det….
vissa butiken kan ju skicka snabbt, speciellt om man får tag i dom o fråga.. Kavelduk borde dom också¨ha, jag har köpt min på maries hobbycorner,
Jag har sett en sån dubbel "The Mat" som dom använder i USA. väldigt mycket, men kommer inte ihåg vart och hittar den inte nu men den är dyr. Det som är bra med den är att man har plast ovanpå massan när man kavlar också så man lätt kan lyfta och se vilken sida man tycker blev slätast och finast för ibland om man stressar så kan man råka trycka till och det blir ett veck när man drar kaveln över igen, sen så kan man inte slinta och sätta en nagel i som vissa ehm.. jag.. gör ibland. Sen så om man färgar den själv och vill ha en melerad färger eller om man gör så kallad "tie dye" och knådar ihop flera olika färger (där får man aldrig knåda för mycket för då blir det inte den effekten) så är det ju väldigt bra att kunna välja vilken sida man vill ha överst, dvs den där färgen blev snyggast. Sen tar man bara bort den mattan som är på sidan man vill ha nedåt, man kan lätt hålla mattan med två händer utan att massan åker av och hålla den över tårtan och centrera bra. Sen är det bara att pilla loss en kant och när det lossnat långsamt dra mattan rakt upp så ligger SP'n kvar. Hittar jag den igen så ska du få se den iaf :) Annars har dom bara vanliga kavelmattor på alla sidor som jag sett.
Dr Oetkers har jag kört en enda gång i absolut nödfall och aldrig mer är det enda jag kan säga! Den är dålig rent ut sagt.
Fun Cakes och även annan SP får jag också alltid beställa eftersom jag bor i lilla Skövde där typ ingen ens vet vad sånt är ^^ Men jag brukar beställa mesta sakerna ifrån Strössel & Annat, dock har dom inte kg-paketen med Fun Cakes utan bara 250g. Så dom kg-paketen köper jag ifrån Kakburken. I kg-paket har dom vanilj och marshmallows-smak att välja på. Fun Cakes har även choklad, apelsin, hallon och banansmak men dom endast i 250g och chokladsmaken är brun, apelsin orange/gul, hallon rosa och banan ljusare gul. Några av dom finns på Kakburken och allihop dom finns på Strössel & Annat. 
Strössel och Annat betalar jag via min internetbank och då tar det två dagar för pengarna att komma in, betalar man på förmiddagen direkt när man beställt så kommer sakerna nästan alltid på 3 dagar, men då har jag alltid tagit Postleverans eftersom jag ändå handlat 2kg o vikt eller mindre för sen höjs ju prisetom man beställer via Posten, annars kan man beställa så det kommer med DHL till något avhämtningsställe och då är det enhetsfrakt så beställer man tyngre paket blir det billigare. Sen ska det gå betala med kort där också men har inte testat av bekvämlighet och då skickas nog sakerna ganska mkt fortare. Kakburken har jag inte beställt ifrån på ett tag och minns inte leveranstiden, dom skickar bara med DHL. Men det är absolut så att du får det samma vecka om man inte beställer veckan innan julafton.
/T
De vanliga kavelmattorna som de har kostar ca 50 kr tror jag, en bra investering. Tessen, det ska finnas en tårtbutik utanför Skövde, kommer bara inte på vad den heter.
Tänk på att använda ordentligt med pasta. Om du har för lite så blir det lätt veck.
Men om du kavlar ut så att den täcker tårtan och Minst 10 centimeter till (helst mer) så undviker du veck. :)
#5 Istället för att lägga massor av pengar på en kavelduk så köp Jysk klara vaxduk
Jag har sådan och den är superbra och den går utmärkt att slänga in i tvättmaskinen när man använt den och ett extra pluss är priset 
Jag använder den "dubbel" som The Mat som Tessen skriver om
När jag beställt av Kakburken och betalat med kort så har jag haft de dagen efter om jag gjorde beställningen på morgonen annars tar de 2 dagar. Lägg till en dag om du betalar via internetbanken.
#8 Om du kommer på vad den heter så blir jag typ… för evigt tacksam och allmänt överlycklig! Och livrädd att jag ska ruinera mig. Haha nej jag har som tur är mer självkontroll än så annars hade jag redan haft skulder pga eBay 
#10 Går det verkligen lyfta den rakt upp och massan sitter kvar för att sen lossa enkelt bara man lossar nån cm? Har lite svårt att tänka mig det men det är ju superbra om det fungerar så för isf ska jag köpa två bitar för dom gånger jag vill ha SP'n melerad eller i flera blandade färger.
/T
#11 Japp det är inga problem. Jag "kastar" runt den imellanåt när jag kavlar för jag brukar vända den om och kavlar på bägge sidor.
När jag kavlat färdigt till den tjockleken jag vill ha så tar jag bort ena delen av vaxduken och tar jag i ena ändan på vaxduken så sitter SP:n kvar och gör de till jag lägger den över tårtan. Sedan pillar jag lite på SP:n så börjar den lossa. Jag använder inget maizena eller något sådant när jag använt vaxduken.
#12 Nej maizena skulle ju göra att vaxduken förlorar den smått "kladdiga" känslan och då skulle SP'n inte sitta kvar. Det enda man kan/bör använda på den "The Mat" är Petal Base, ett vaniljsmakande fett som används när man grejar med blommor och modellering också.
Men kul att veta att den faktiskt sätter sig så för den dubbla mattan kostar ju runt 400kr annars. då får det faktiskt bli att testa en flerfärgad tårta nästa gång jag ska göra någon där jag får hitta på vad som helst. Eller ja, jag kan ju testa att göra metoden på en minitårta av en av 12cm-formarna jag har först så jag vet hur mycket som är lagom att knåda och vika ihop den innan färgen är lagom blandad för tråkigt att börja om flera ggr eller göra en stor och kanske knåda för länge så det blir helt misslyckat. 
/T
jag vet inte om det är denna ni menar: http://www.kernotartmakeri.se/webbutik-3070977 men jag snubblade in där för någon dag sen och sparade ett bokmärke i webbläsaren.. ;) Man ska väl tydligen kunna handla i butiken med om man ska tro hemsidan. :)
(nej vaddå, jag har väl ingen lista med butiker överallt för att se om det går att "råka" passera dem på semestern.. haha)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
#14 Såklart du inte har! 
Jaha nu kopplade det så att tar bort det jag skrev innan! Jag är inte alls förvirrad någonsin! Aldrig..
"Sortimentet är lite större än i webbutiken"
Ja jo det säger otroligt mycket när dom har hela 7 pastafärger varav 3st är olika lila färger. Hah kanske får åka in där någon gång bara för att det finns. Kan ju åtminstone köpa FP och MP utan att beställa från internet, istället behöver jag bara någon som orkar skjutsa mig ca 6 - 7km utanför stan ^^ Inte alltid enklare men möjligt. Så ibland kanske det går fortare att beställa till och med. Men man kan ju kika in där bara för att se om dom har vettigare sortiment i butiken. Jag menar, dom kan ju inte ha så lite saker och försöka driva en verksamhet på det och att göra tårtor (som kanske inte ligger på den nivån som krävs för att jag skulle betala iaf). Men iofs, har man bara ett överkomligt pris så finns det alltid folk som betalar. 
/T
Madaska: jo, det var den jag menade tessen
#16 Jag förstod det, tillslut iaf
Innan var jag bara trött och tänkte att det var en länk till en dubbel kavelmatta men sen stod det ju faktiskt Skövde lite här och var så då kopplade det.
/T