Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2354 ggr
[_hsleiufhbtv]
0

Göra egen SP?

Jag vet inte vad man borde satsa på egentligen. Ska jag köpa SP eller helt enkelt göra min egen? Hittade ett bra recept här. den verkar ju bra och hon använder ju den och lyckas jättefint med sina grejer. Man kan ju smaksätta den som man vill då också, och färga som vanligt. Glad

Ingen aning vilken kategori jag skulle lägga den i..

Tessen
0

Det är väl mest en fråga om vad man har lust att lägga sin energi på. Känner du för att testa några gånger själv innan du köper så är det klart du ska göra det.
Efter att ha testat att göra MMF vid flera tillfällen så känner jag iaf att det finns bättre saker att göra än att stå och kladda och röra ihop sånt! Glad Men vill man testa att göra egen så är det klart man ska göra det Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#1 Ja jag har inga problem med vare sig kladdet eller tiden, tar väl samma som MMF antar jag?
Ja jag vet inte, inga jag vet tycker om vanlig SP heller så känns ganska meningslöst att köpa den då, och Marsipan är desto dyrare Obestämd

Tessen
0

SP är nog inte riktigt lika kladdigt men eftersom det gärna ska ligga i ett dygn för att bli bäst innan man använder det så är det ju vad man känner att man har tid till och har du då tiden så är det ju inget att tveka på ens :) Se till att väga upp ingredienserna bara för annars kan det nog lätt bli fel om man t ex har för mycket fett i. Går iofs knåda in florsocker efter också så. Testa ist för att köpa och smaksätt den med lite lite av dom starkare essenserna du köpte om du vill ha någon smak på den. Dom vanliga essenserna kan det lätt bli att man måste använda lite mycket av för att få smak i ordentligt. Men testa du att smaksätta och färgsätta på lite olika sätt Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#3 Ja tid har jag väl inte jättegott om kanske, men om man "rör ihop" den på en kvällen då jag brukar ha tid så går den ju att använda lite senare. Jag tror jag köper lite grann iaf, alltid kul att testa jobba med något "riktigt", men ska utan tvekan testa göra egen. Man kan ju precis som du säger, justera mängden florsocker så det blir ganska bra. En banansmakande (LorAnns) SP står på listan nu Oskyldig Ska testa göra så fort vi är hemma, tack för hjälpen! Glad

Tessen
0

Fun Cakes SP menar du väl? ^^ Jag ska faktiskt testa dom fruktsmakerna också! Jag har ju 2st 12cm-formar att baka tårtbotten i så då kan jag testa fruktsmakerna på en minitårta :) Bra att veta hur det smakar innan man har det på en tårta som man ska lämna bort till någon!

Men att du köper en SP hindrar ju såklart inte att du rör ihop egen hemma någon kväll såklart nej :)

Funderar på att slänga ihop lite tårtbottnar ikväll, dvs en som jag ska ha nästa söndag också blir det nog två minibottnar för bror och hans sambo kommer nog och fikar på lördagskvällen istället då Anna ska iväg som ledare på scoutläger tidigt på söndag morgon, Men vill ju kunna bjuda dom på tårta och lite sånt också! :)

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Haha visste att det skulle tolkas så! Men alltså jag gör egen och smaksätter med bananessensen från LorAnns ^^
Jag vill också testa, tror jag får beställa dom också hehe.. Har ju också en liten form så kan göra en liten frukttårta jag med!

Ja tårta går ju alltid hem Glad

Tessen
0

Haha ja okej men Fun Cakes har ju också banan ^^ Hallon och apelsin är jag mest nyfiken på hur dom smakar! Ja du skaffade dig ju en en ganska så liten form så det kan nog gå bra att täcka med bara en paket SP om man kavlar lagom tunt!

Ja eller, storebror och hans sambo brukar vara ganska förtjusta i hembakat :) Inte bara tårta! Men ska göra lite extra av alla saker för jag vet inte hur många vi blir exakt. Men just nu verkar det som vi blir 8 eller 9st på söndagen. Också blir vi 5st som fikar lite på lördagen.

Nu har jag vart inne på eBay och skaffat mig nya begär av dekorerings-saker till dop-tårtorna jag ska göra! Fast såklart, den ena grejen där man kan göra knappar, band, rosetter och lite annat funkar ju till det mesta, sen hittade jag 2st Karen Davies-silikonformar som var så himla söta som går ha till alla bebis-tårtor. Sen hittade jag en liten 3D silikonform till bara en nalle också. Farligt att trilla in där titt som tätt, men svårt att låta bli att kika runt. Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Ja jag vet, därför jag förstod förvirringen ^^
Precis! Såg nu att kakburken inte hade apelsin, den som jag tänkte tilläga, får ta den med strössel och annat istället. Måste bara testa!

Men så är det ju, hembakat är alltid gott! Ja då blir ni ju en del ändå :)

Åh det lät lite kul ju, ja man fastnar alltid med en massa andra saker när man väl ska handla.. Jag ramlade ju över ett lite större set nu sist också, bla med en mönsterkavel i, det kommer att beställas på måndag då vi åker hem onsdag, torsdag eller fredag, så nu börjar det närma sig :D

Tessen
0

Mm apelsin och hallon låter inte sådär himla sött! Vilket alltid är bra! För sött tycker jag inte alls om.

Ja det brukar alltid vara uppskattat med hembakat :)

Ja man kan hitta så himla mycket där. I stort sett allt jag har till tårtdekorering är köpt på eBay, men det är väl för att jag inte hade haft råd att köpa allt det jag har någon annan stans. Kul att du får beställa allt snart och sen snart kommer hem igen också :)

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Nej samma här, något sött och två olika sorters syrligt, då blir det bäst Glad

Ja där finns ju massor, jättebilligt också, sitter och kollar där nu igen haha Oskyldig Har 200:- att använda mig av från farmor också så måste se om jag hittar något mer kul.

Tessen
0

Sök bara på Cake Decorating så kommer det upp hundratals olika saker! :) Massvis att välja på. Glad 200kr kan man hitta lite olika roliga småsaker för!

Jaa ett sött lager kan det vara, sen gärna en syrlig fyllning och något lite syrligt att spackla med! Då blir det bäst tycker jag :)
Hade tänkt rida i helgen, men den andra medryttare skulle rida imorgon - måndag så jag ska vara hemma och baka och försöka pilla ihop lite blommor att ha på min tårta :) Sen ta en paus i bakandet någon dag mitt i veckan ist och cykla ut till stallet. Ska ta och förbereda allt som går förberedas nu i helgen iaf så det inte blr för mycket jobb utan bara lite att greja med varje dag, det blir roligare så!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Ja jag letar just nu, funderar på pastafärger eller nåt sånt. Kanske pulverfärger till blommor också.. Alltså valet är så svårt Tungan ute

Precis, nackdelen är att dom jag känner inte gillar så lite sött så jag får offra mig, äter ju inte särskilt mycket (om ens något) ändå. Så spelar ingen roll, min lilla tårta jag ska göra med apelsin-SP'n ska dock vara något jag tycker om.
Ja lagom är bäst, kul att du ska ta dig ut till hästen nu också! :)

Tessen
0

Jaa men några pasta och pulverfärger tycker jag iaf verkligen är bra att ha! Denna säljaren på eBay är superbra och har massa färger och olika typ välj 3 eller 5 eller 6 eller 10 färger för ett visst pris sen får man helt enkelt skicka ett meddelande till dom på eBay om vilka färger man vill ha direkt när man har betalt det. Jag köpte 10st pastafärger och 10st pulverfärger och ska nog köpa lite metallic-pulverfärger också. Det är nog den jag handlat mest av och ska köpa fler olika blom-utstickare bland annat. Men just färger och Patchwork(såna grejer som man gör det diamant mönstret på sidorna av tårtan med och en massa andra såklart) är det dom har mest av och verkligen har bra priser på och superlåg frakt :)

Ja syrligt är faktiskt alltid godast tycker jag! Allt för sött så går det inte få ner, man måste balansera alla smakerna. När jag fick beställning på först konfirmationstårta sen födelsedagstårta till en kille så ville han ha samma smaker båda gångerna och den måste varit brutalt söt sså det var nästan svårt att ens kunna lämna ifrån mig tårtorna! Han ville ha vit chokladmousse och dumlefluff, vit chokladsmörkräm täckt med Marsipan på den första och jag hade inte tid att beställa vit Marsipan så jag fick köpa sån modelleringsmarsipan med vaniljsmak och täcka med >.< Men jag saftade tårtbottnarna massor med färsk apelsin, hade färsk apelsin i chokladmoussen och rivet apelsinskal i smörkrämen. Andra gången ville han ha samma men jag fick ha på SP ist eftersom jag hade det hemma. Mamma smakade på båda och hon sa att det märktes iaf att jag försökt få bort det där vidrigt söta men det hade bara gått att äta en liten bit, medan Oliver som valde smaker mumsade i sig 2 - 3 bitar så han blev ju nöjd iaf! Och det var ju meningen men fy. Bara choklad och kola i. Aldrig mer!! >.< Då försöker jag hellre förklara att det blir jättesött och svårt att äta ens så det behövs något syrligt i också!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Tack för tipsen, blir nog något sådant då skulle jag tro. Kom på att jag vill ha bokstavsutstickare också, blir aldrig bra när man gör det för hand.. Hittade denna, tror du den är något att lägga pengar på? Inte så fasligt dyr heller. och bokstäverna var söta :)

Haha oj, så var inte ens min första riktiga tårta! Jag hade iaf hallonmousse, men detta var ju extremt. Min bror hade säkert också kunnat äta massor. Sockerberoende folk alltså.. >.< Tycker det är gott när det smakar friskt, får gärna vara något färskt i också, typ hallon, blåbär eller smultron. Om man mosar det utan att ha i Socker så blir det jättegott Oskyldig Sen kan man ha det direkt på tårtbottnen så saftas den på samma gång, min blev röd-lila när jag hade massor av blåbär direkt på den.. Åh nu fick jag världens idé, smultron, smultronmousse och jordgubbsmousse och kanske lite lite vanilj, en ny smakkombination jag ska testa iaf! (:

Tessen
0

Jag har såna bokstavslinjaler med kursiv stil jag köpt av dom och ska köpa ett par till med lite rakare och stilrenare bokstäver. Dom fungerar absolut alldeles utmärkt Glad

Ja att ha rårörda bär under moussen är supergott och det saftar anslaget under och gör tårtan lättare och inte så mastig! Så att ha lite bär under moussen ist för att bara safta är ett bra sätt att variera, förstärka smakerna och det är ju absolut gott! På vintern får man göra det bästa av situationen och lätt mosa ihop lite frysta bär bara att ha under moussen. Tårtan jag ska göra till nästa helg är med endast massa rårörda blåbär och hallon som ena fyllningen sen en hemmagjord vanilj/gräddkräm som andra fyllning så jag ska dra ner på sockret lite i den och funderar på att safta översta anslaget med lite apelsin också för första och anda suger ju åt sig av dom rårörda bären, men blir det väldigt mycket saft när jag rört ihop bären kan jag ju spara några skedar så det blir kvar att ha över sista anslaget också.  Man måste ju inte alltid ha mousse i båda fyllningarna utan bara rårörda bär eller ihop-mosade frukter/bär går ju precis lika bra och ibland blir det till och med bättre :) När jag gör hallonmousse så silar jag alltid bort dom mesta kärnorna men inte när jag rårör bären, då vill jag att det ska finnas stora bitar av bär kvar.
Ja du kan ju göra en jordgubb/vanilj-mousse, en smultronmousse och lite mosade smultron under. Men svårt att få tag på smultron större delen av året, inget som säljs fryst. Så du får nog passa på att plocka med dig en massa hem ifrån ön ifall du ska både till en mousse och att ha lite mosade bär under!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Då tror jag jag beställer dom också Oskyldig

Ja jag brukar plocka massor på sommaren som jag fryser in till hela vintern, så det är bara att tina och använda, plockar med mig massor av blåbär, smultron och hallon. Jordgubbar har vi dock inga här ute..
Den tårtan lät god, blir säkert jättebra :)

Tessen
0

Ja det är faktiskt super att ha så man slipper pilla ihop egna bokstäver som man aldrig blir helt nöjd med iaf!

Det är bra! Man ska ta till vara av det som finns att äta i naturen :) Och det brukar ju smaka så mycket mer med precis lagom mogna bärman plockat själv än såna man köper frysta av någon anledning. Eller ja, vissa märken iaf. Frysta jordgubbar är något som aldrig smakar som färska vad man än gör med dom! Så nja, det är jag inte helt förtjust i. Hallon och blåbär funkar desto bättre dock. Fryst mango kan jag äta som godis också :) Men att plocka så mycket man orkar när man är på ett ställe där det faktiskt växer mycket bär det är ju superbra. Helt gratis, eller ja det enda det kostar är lite energi och tid men det har ju dom flesta att undvara om man ändå är på ett sån fint ställe där man kan plocka bär :)

Ja förhoppningsvis blir den god. Har tagit ett recept till hela tårtan, Fluffy Cake heter den eftersom maräng-frostingen ser fluffig ut :)

Nån gång ska jag göra en annan tårta som jag hittat ett helt recept på som jag vill testa. Men då måste det finnas 20 -25 chokladälskare att bjuda då den är väldigt mastig och en 24cm-tårta är beräknad till 20 - 25 bitar. Heaven and Hell Cake, man bakar en devils food chocolate cake(mörk ganska mastig chokladkaka) och en angels food cake (lite maräng-liknande sockerkaka) Sen delar man båda i 2 så man har 4 anslag. Sen börjar man med chokladkakan underst och varvar dom med jordnötssmör-mousse emellan och hela tårtan täcks i mjölkchokladganache. Hmm.. Mycket choklad och sött men ja, en liten bit skulle jag kunna tänka mig att smaka! ^^

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Precis :) Nej tycker inte heller om frusna jordgubbar, då kan man hitta på något annat istället.. Frusen mango är jättegott! Har inte vågat smaka det förräns för kanske tre månader tillbaka, men det är ju jättegott :D Har också hört om den, synd att jag inte gillar jordnötssmör, annars hade den säkerligen gått hem hos mig ^^ verkar extremt mäktig dock! Nej nu ska jag tvinga mig att sova när pappa snarkar.. Kan bli trevligt det här.. Stänger av telefonen annars dras jag till den direkt, vi hörs imorgon (:

Tessen
0

Nej det är något konstigt med smaken på frusna jordgubbar! Bra att du vågade smaka på mangon då annars hade du missat något gott :) Smakar like mycket som färsk men jag tycker det är så pilligt att få av skalet och få bort allt fruktkött från kärnan så jag köper hellre fryst även när den är i säsong om jag inte bara ska äta den då, men ska man göra en tårtfyllning, paj eller liknande så är frusen hungra ggr smidigare och tar mycket mindre tid!

Ja det verkar minst sagt mastig. Jag är inte direkt förtjust i jordnötssmör jag heller, men i en mousse ihop med 2 smakrika tårtbottnar och täckt i massa mjölkchokladganache så skulle jag nog kunna tänka mig att testa en liten bit iaf! Bara för att veta hur den smakar Glad

Okej hoppas du kan sova gott! Ska ta och sova nu strax jag också.

/T

jessica87
0

Marsipanen är nog inte dyrare än sockerpastan.. 1 kilo sockerpasta kostar 99 kr, och jag har även köpt 2.5 kilo kavelmarsipan för 249 kr, alltså blir det liks dyrt. har aldrig testat med Marsipan, så det ska bli spännande.

[_hsleiufhbtv]
0

#19 ja sedan dess har jag ätit massor av mango faktiskt. En av de få grejerna jag kan äta mycket av :) brukar göra smoothies på mango, och andra frukter också såklart, och den är verkligen hopplös. Brukar ta en osthyvel och hyvla bort skalet sen får man skära så gott det går. Brukar faktiskt bli ganska lyckat ^^ Ja en liten bit hade säkert gott, älskar ganache med alla sorters choklad. Testat det 2 gånger, en på vit och en på vanlig och det är jättegott, smakar inte alls grädde heller (som fluff..) vilket är bra för gräddhatare, dvs mig ^^ #20 1kg av bakels SP kostade 79:-, och jag vill inte ha större än ett kilos eftersom jag är relativt ny inom bakning. Eller ja, tårtor. Sen Marsipan i 1kg kostar ju ca 100:-, så lite skillnad är det om man redan beställt för massa pengar (900 bara från kakburken..) så testar hellre att göra egen då :) köper lite Marsipan iofs, typ 1kg tror jag.

powderpuff
0

#7 Hallon är super god. Jag hade den till min dotters student tårta. Den var så god att man kunde äta den direkt ifrån paketen Tungan ute

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

#21 Heh ja osthyvel är en av få saker som går att använda men jag är skeptisk till osthyvlar sen jag drog av mig en bit på toppen av ena tummen med en förra sommaren. Fy vad fingrar blöder! Tungan ute

Det är ju så himla mycket mindre grädde i så det är ju inte så konstigt att det inte smakar alls lika mycket grädde. Men jag föredrar helt klart ganache framför fluff! Ska det vara choklad så ska det smaka som det också Glad

#22 Jag kan tänka mig att den är god, men att äta den direkt ur paketet? Då måste den smaka massvis med hallon! Vilket iofs skulle vara bra för då är det ju ingen risk att man slänger överblivet och sånt som är över efter man gjort ev kantdekor. Det blir mellanmål istället. Haha usch äta SP till mellanmål känns ju lite sådär!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#23 udch, sådär har jag gjort med rivjärn, usch det blöder massor! fast osthyvel har jag klarat mig med ^^ Men precis! :) #22 äta SP direkt? Smakar det massor av hallon kanske man hade kunnat, men jag är tveksam o.O

powderpuff
0

#24 De är väldigt mycket smak på den. Av de som smakat den här säger vissa att den smkar tuttifrutti men jag tycker den smakar hallon. Frisk och god smak är de på den.

[_hsleiufhbtv]
0

#25 då tror jag att jag ska testa lite av den också! :)

powderpuff
0

#26 De tycker jag du ska göra. Jag tycker den är så mycket godare än de med vaniljsmak Glad

Tessen
0

#24 Ja man får hålla åt sig tassarna när man leker med vassa saker! Riktigt vassa knivar som jag lånar hemma hos andra går liksom så mycket fortare att skära med + ostabila handlederna så vet inte hur många ggr jag fått små jack i fingrarna, bara ett enda lite djupare som tur är. Glad

#25 Okej. Ja men det låter som den är värd att lägga pengarna på! Skulle ev göra tårta till en av mammas kompisar när hennes son fyller år, sen dop-tårtor för en liten pojke. Jag vill ju göra något riktigt gulligt rosa! Men det får bli blått ett litet tag. Dop-tårtorna ser jag fram emot men kommer vara såå självkritisk! Jag är lite väl hård mot mig själv medan jag tycker att alla andra är superduktiga och utvecklas fort och lär sig mer! Men det är ju ofta så att man inte ser om man själv är duktig men ser det hos andra! Glad

/T