Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 2045 ggr
Tessen
0

Fredag den 13e.

Vad ska ni hitta på och baka denna "otursdag"? Iofs har jag aldrig haft otur på just detta datumet men man vet ju aldrig.

Själv så ska jag utmana ödet och baka Macarons bara för att jag aldrig gjort det innan så blir dom katastrof kan man skylla på datumet, blir dom bra för att vara första gången jag gör det så kan jag ju motbevisa en del av oturen med datumet Flört
Så när jag ändå vaknade till så här dags gick jag upp och delade och vägde upp ägg eftersom det är bra för äggvitorna att stå i rumstemperatur ett tag (vissa låter dom stå framme upp till 3 dygn innan dom används till Macarons) och hade redan flor och mandelmjöl uppvägt. Så bara ta fram några msk Socker och någon färg och börja vispa en lätt maräng sen sifta ner och vända ihop med resten och färga. Sen hålla tummarna för att det inte blir för toppigt när man spritsar ut dom men då är det bara slå plåten i bänken några ggr så ska dom lägga sig lite iaf, det är ju värre om man rör för mycket så det blir för löst.
Men jag har nog inte tre dagars tålamod iaf utan jag låter äggvitorna stå en sådär 6 - 8 timmar istället.

Berätta gärna vad ni tänkt ge er på idag och hitta gärna på något ni inte gjort innan så att man kommer sig för att testa något nytt! :) Det är så lätt att fastna i samma gamla hjulspår och baka det man vet att man kan. Jag tycker alltid det är roligare om man ger sig själv en utmaning ibland.

Och glöm inte bort sommartävlingen! Nästan halva tiden har gått och jag kan ju tyvärr inte påstå att det finns många bidrag! Så hitta gärna på något somrigt att baka, vad som helst som ni ser framför er i bakverks-väg när ni tänker på sommaren! Inte nödvändigt vis denna sommaren så är på väg att regna ifrån oss då, men något typiskt somrigt bara. Det vore så mycket roligare med fler bidrag!

/T

740tjejen
0

Min bror fyller år idag, så ska baka en tårta en till han. :) Får se om jag kan få till en biltårta då han är bilintresserad.

[_hsleiufhbtv]
0

Vi ska faltiskt iväg idag (!) så ska se om jag kan köpa något till något kul bak, frågan är bara vad, har inga verktyg och ett minimalt kök ^^ Synd inte sommartävlingen varar lite längre, fyller år den 4e och då ska jag baka två tårtor, en väldigt somrig haha, lite typiskt! Lycka till med dina macarons förresten :D

JesFre
0

Jag älskar när det är den 13 det betyder att jag och min sambo varit tillsammans i ännu en månad.

Idag blir det att städa och sen tänkte jag försöka mig på en Harry Potter inspirerad efterrätt ska göra Treacle tart eller så blir det Custard Creams.

Tessen
0

#2 Det kanske kommer något tema som du kan vara med och tävla i nästa månad när du fått alla dina dekorations-saker! :) Kommer inte på något bra tema än men ska försöka, har ju ett bra tag på mig!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#4 ja då har jag ju grejer till det mesta ^^

Tessen
0

Precis. Ska bara hitta på något roligt tema också! :) Augusti är på tok för tidigt för hösttema iaf då jag bestämt att det ska bli en lång, varm sensommar! Så det får bli att hitta på något annat! Och bara årstids-teman blir ju tråkigt det med. tycker redan det är väldigt dåligt med bidrag dom senaste två tävlingarna nu.

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#6 Du kommer säkert på något kul! (:

Hur blev dina macarons förresten? Glad

Tessen
2

#7 - Jag är seg i starten förstår du, jag ska strax vispa ihop dom… har jag sagt i 3 timmar men nu ska jag strax ta tag i det, har tagit fram alla ingredienser, även färgerna jag ska ha och elvisp, sil till att sifta allt igen, första gången siftads det ner i vågskålen och nu ska jag blanda ihop mandelmjölet, florsockret och vaniljsockret med en gaffel sen ska det siftas ner i maräng-smeten när äggvitorna och lite vanligt Socker blivit en mjuk maräng sen i med lite färg också, så alla risker för klumpar försvinner :) Jag kan som sagt vara seg i starten men sen är jag noga med typ allt när jag väl sätter igång ^^ Dom får bli lite rosa/lila så gör jag någon fyllning imorgon, förmodligen med massa hallon :)

Hur går det med dina cupcakes?

Och jag har kommit på ett tema till nästa tävling men det blir hemligt tills den sätter igång Flört Lite hemlig måste man få vara! Men det är inget svårt tema iaf och förhoppningsvis är fler folk med, är lite besviken över så få bidrag!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#8 Haha känner igen det där Oskyldig
Åh det låter både gott och fint, tycker du kan skicka upp någon hit sen ^^

Öhm.. Dom är inte ens påbörjade.. Sparar det tills imorgon då jag troligtvis har lika tråkigt som vanligt! Så då passar det bra.

Hemlighetsmakeri Flört Håller med om att det varit få bidrag, numera lär jag vara med iaf, när mina älskade grejer kommit, då ska det bakas :D

Tessen
0

#9 Haha ja det blir ju lätt så.. "kommer ha lika tråkigt imorgon" så fastnar man med något annat :P

Jag har iaf börjat lite och nu ska det fortsättas! :) Då får du lägga upp bild på dina cupcakes imorgon så lägger jag upp bild på mina macarons imorgon när jag gjort fyllning också :)

Haha ja hemligt hemligt.Nej men får hoppas det är många som är med men dig kan jag nog räkna med iaf då när du fått alla dina saker :) Då blir allt mycket roligare helt plötsligt när man har riktiga saker att dekorera med!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#10 Haha precis Flört

Ja absolut! Insåg nyss att vi inte hade några muffinsformar alls här ute. Nu har jag problem..

Ser verkligen framemot det, kommer ha lite ont om tid när skolan börjar igen bara, djuren kommer före bak, men på helger lär det blir massor. Lillebror får offra sig på att käka upp allt sen ^^

Tessen
0

#11 Jag får inse mig förlorad mot macaronsen och då är dom inte ens bakade i ugnen än >.< Använde för liten tyll, några har blivit släta men några blir sådär.. snurriga som en polkagrisklubba typ, och olika stora. Dom må ha vunnit slaget men än är kriget inte över! Tänker försöka mig på dom igen, med ett bättre malet mandelmjöl och köpa större spritspåsar igen(dom som finns på Clas Ohlsson är större, kraftigare material och mycket bättre enligt mig) samt använda stora rundtyllen den gången. Om mamma och hennes man gillar dom mycket kan jag tänka mig att investera i en macaronmatta så man får dom lika stora också!

Illa. Svårt att baka cupcakes utan muffinsformar! Har ni någon sockerkaksform, nån sån där gammal avlång brödform eller i absolut brist på formar får du ta långpanna så kan du baka en mjuk kaka där i, sen ta glas och smula/trycka ner kaka i botten, sen ha på frosting, sen lite färska bär och varva det så och avsluta med frosting eller vispad grädde och färska bär. Eller så skär du kakan i lagom tunna skivor, smetar på frosting, ha på några bär, har på en skiva till, gör likadant igen, sen en tunn skiva till(eller bara två skivor beroende på hur hög du vill ha) typ spackla det med frosting och dekorerar med olika bär du kan hitta ute och ev en klick vispad grädde, så blir det antingen typ en cupcake i glas eller en liten bakelse. Som när du gjorde tårtan, utan rätt grejer får man bli kreativ och envis ^^

Det temat är absolut inget som kräver att man bakar någon stor tårta eller så utan det funkar med i stort sett alla bakverk(även småkakor) så får hoppas på fler bidrag då! Så det behöver inte vara alls tidskrävande! Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#12 men åh vad trist :( jag som sett framemot en söt bild sen, dom ser så söta ut på bild ju ^^ polka-macaronsen skulle du gjort röd/vita och fyllt med polkafyllning, får en väldigt söt bild i huvudet nu ^^ Sockerkaksformar har vi några stycken, så gör nog något av det du nämnde, lite tråkigt bara. Jaja jag får stå ut, snart får jag mina grejer! Det låter bra, tror folk går ganska mycket på tiden också. Vet själv hur hopplöst det är att ha ont om tid. Men något borde man ju baka inom en månad om inte mer kan man tycka (:

[Aquelegia]
0

Bakade en nästintill rawfoodtårta men skyller på fredagen den 13e som skäl att agar, agarn tydligen inte var tillräcklig. Det är mer hårtvispad gräddkonsistens :S Får frysa den en stund innan servering imorgon ifall den inte stelnat än. Återfått baklusten och om tiden finns blir det kardemumma och vaniljbullar imorgon för eftermiddagsfika.

Tessen
0

#13 Det är klart det kommer bild ändå! Man lyckas absolut inte alltid första gången man ger sig på något! :) Jag kommer bild och jag ska även försöka flera gånger :)

Äsch, att göra bakelser kan väl vara lite annorlunda och roligt det också :) Och ja när du kommer hem har du ju fått både setet från eBay och grejerna från kakburken så då är det bara börja greja så mycket du vill och har tid med Glad

Ja att ha en månad på sig att hitta på något inom sommartema tycker jag att fler än dom än så länge bara två stycken kan hitta på något. Själv ska jag baka en del till min födelsedag så om blommorna till tårtan blir bra så kanske jag fotograferar den och kastar in i tävlingen i sista sekund, eller så tar jag en bild på hela dessertbordet jag tänkt göra eftersom jag har friska sommarsmaker och bär som tema på mina bakverk där :)

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#15 åh bra! (: Det dessertbordet låter jättegott verkligen, du kan skicka upp en del till mig här ute i min ensamhet haha ^^ nej men skämt å sido, det blir säkert jättebra och jag ser framemot att få se bilder sen! Dessertbord tycker jag om på något sätt, bra sätt att kombinera massa Bakverk ihop (:

Denna kommentar har tagits bort.
Tessen
0

Jag blev varken nöjd eller missnöjd med makaronsen, mandelmjölet var inte helt slätt och jag har ingen matberedare jag kunde köra det i ihop med florsockret så dom vart inte helt släta, skulle använt en stor tyll och tryckt ut en klick bara ist för att ha för liten tyll och får dra den runt runt så det vart lite spår i sådär, nu vet jag även att man måste färga 10 ggr starkare eftersom det bleks massor i ugnen. Men inte en enda sprack och det blev fot på allihop. Ska fixa lite fyllning strax och pyssla ihop dom, men fyllningen får extra mycket färg istället!

Men till dessertbordet, får se hur mycket av det jag tänkt göra jag eg orkar göra bara, en hel del av det går att förbereda dagarna, något upp till en vecka innan. Men jag är ju alltid sådär att jag fastnar med något annat bara liite för länge! Men tror jag vet vad jag ska göra iaf, får se hur det blir om jag orkar pilla ihop allt. För gör jag allt blir det 1 tårta och 6st olika små bakverk. Har ju två veckor på mig så borde beställa det jag behöver eg, vilket inte är mycket då det mesta jag ska ha går köpa i vilken butik som helst, men ska nog slåss med macarons igen nu när jag testat det en gång. Men 115g mandelmjöl kostade ca 27kr i butik och jag kan inte påstå att det var finmalt. Så ska beställa det och lite annat men på Kakburken kostar 100g mandelmjöl 52kr. >.< Men det fanns 125g för 35kr på Strössel och Annat iaf vilket var en aning bättre, blir macaronsen goda enligt dom som jag ska lämna dom till sen kanske jag köper en kilo-påse med mandelmjöl ist för 249kr så blir det än lite billigare. Så det ska jag beställa och rosa Candy Melts. Hittar säkert lite annat när jag ändå ska beställa där också, brukar bli så, men det är dom enda två sakerna jag behöver till dessertbordet. Kanske någon essens eller tre, vit SP behövs alltid förr eller senare, någon extra tyll(läs minst 2) som är lite större till cupcakes och en stor koppling också ;) Jag menar, förr eller senare blir det ju använt, precis som alla andra saker jag har som jag inte hunnit med/haft för ont för att leka med än. Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Låter ändå som om dom blev lyckade för att vara första försöket! :) Oj ja det var lite skillnad. Man kan aldrig få för mycket grejer, allting kommer till användning någon gång! Har du någon koll på vad candy melts kostar? Mitt internet är segt så orkar inte ens försöka kolla ^^ pch vad smakar det? Funderar på att skaffa mig något sådant också :)

Tessen
0

Mjodå dom blev okej. Ska bara fylla dom också. :)

Ja det är skillnad på det mesta faktiskt. Strössel och Annat brukar vara några kronor billigare på det mesta har jag märkt.

En påse med 397 gram rosa Candy Melts som jag ska köpa kostar 49kr på Strössel och annat, samma påse kostar 53kr på Kakburken så det är ju ingen större skillnad.
Skillnaden är att Kakburken har en enhetsfrakt på 59kr vare sig du köper saker som väger 10 gram eller 4kg. På Strössel och Annat är frakten genom Posten 60kr upp till 2kg, sen 150kr mellan 2 och 3kg, 180kr mellan 3 och 5 kg. Men man kan även på en frakt på 60kr hur mycket man än köper där också genom att beställa frakten genom DHL ist för på Posten. Och kakburken har alltid frakt via DHL, så ser man till det så har Kakburken hela 1kr billigare frakt genom DHL ;) Vilket inte direkt väger upp för dom flera kr man sparar på annat enligt mig, men sen finns vissa saker på Kakburken men inte på Strössel och Annat och tvärtom så klart.

För mycket grejer? Nej aldrig, det vet jag knappt vad det betyder ens! ^^

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#20 Tack för tipsen. Såg nyss att från Strössel och annat kan man hämta ut på tårtateljén i malmö, där kan jag be min kompis hämta ut till mig sen tar hon med det till en tävling bara - så nu ska jag beställa något därifrån också tror jag Oskyldig

Haha instämmer ^^

Tessen
0

Ja precis. Smidigt, då försvinner ju frakten! Glad Bra att ha vänner nära butiken där man kan hämta ut ifrån, som man träffar någorlunda ofta :) Jag är ju i Sthlm emellanåt men dom har så oregelbundna öppettider på Kakburken så har aldrig lyckats pricka in det. Men man ruinerar väl sig själv i en sån butik häri Sverige när det finns så mkt man vill ha!

Jag skulle lätt vilja ta en baknings-shoppinghelg i England nån gång. Vet inte vart det ligger mest såna butiker, men förmodligen i London och det finns ju okej priser på weekendresor emellanåt ^^ Iofs, vet inte riktigt vart gränsen för matvaror går, för det får man ju inte ta med genom tullen hur som helst har jag för mig. Liksom.. essenser, Sp, Fp, Modelleringschoklad o liknande. Men man får ju beställa det så det borde gå bra. Men du skulle bli en dyr helg! Och mycket mer packning med hem än dit! Skrikandes

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#22 Ja precis, skulle kunna få hem sakerna den 1a augusti isåfall, då vi träffas på en tävling Glad Beställningen från kakburken går på ca 600:-, sen det från Ebay på ca 200:- och sen ytterligare något från strössel och annat, jag är dyr i drift känner jag Skäms

Åh jag med! Jag var i London förr-förra sommaren, synd att jag inte höll på med bakning och sådant då.. Jag hade haft massa grejer isåfall Flört Juste tullen är problemet.. Jaja bara att nöja sig med det man lyckas komma åt! Glad

Caf_Roy
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag bakade en tårta till jobbet (försov mig tidigare i veckan) och passade på att prova att göra en liten hög spritsade rosor. jag har bara gjort enstaka till cupcakes tidigare, så det var första gången.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[_hsleiufhbtv]
0

#24 Åh så fin! Vad är den fylld med? Glad

Caf_Roy
0

#25 Tack!

Jordgubbsmousse och chokladmousse med chokladbitar, chokladbottnar, vichoklad- och vaniljsmörkräm och MMF.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[_hsleiufhbtv]
0

#26 De lät inte dumt Oskyldig

Tessen
0

#23 Men å andra sidan så betalar du inte dom 60kr i frakt från S&A och du kommer ju ha massa fra saker sen som du klarar dig på ett tag! Du kan ju testa fruktsmakande SP för det har dom alla 3 av Fun Cakes, eller kanske chokladSP ist för att använda Marsipan jämt :) Med smaksatt SP kanske du kan få familjen att tycka om det, annan smak än vanilj eller marshmallows dvs. Också lite tyllar till att spritsa mini-cupcakes. Så det behöver ju inte bli sådär superdyrt då! (:

Haha jag skulle ju shoppa mig förstörd och dom butiker som finns inom gångavstånd från varandra skulle jag jämföra priser i och handla dom saker jag vill ha där dom är billigast. Ingen som inte är intresserad av bakning skulle ju någonsin stå ut med sånt :D Haha

#24 Åååh spritsade rosor i en stabil och bra smörkräm är ju så himla fint! Jag har blomnålar och tyllar till det så ska nog testa det nån gång. Tårtan vart verkligen jättefin! Det syns att det är MMF för det har ju en förmåga att väldigt lätt få märken. Men tror inte andra som inte vet om det tänker på det direkt, dom ser bara dom fina rosetterna och underbara rosorna Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#28 Juste det skulle jag också prova! Förvånad Massor att köpa, sen vill jag ha några roliga essenser också, till frostingar och tårtfyllningar. Jag kommer endast att få sådant här i födelsedagspresenter har jag en känsla av..

Haha samma här, åh vad kul det hade varit :D

Tessen
0

#29 Haha essenser har dom jättebra och superkoncentrerade där med verkligen alla möjliga smaker. Haha ja det blir kanske lite dyrt att köpa hur som helst, men du kommer ju iaf ha nästan ett halvkg FP som lär räcka att pyssla med ett litet tag iaf ^^ Och sen alla utstickare, tyllar, kavel och liknande är ju sånt man kan ha länge Glad

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#30 Så länge jag slipper betala större delen av det så är det skit samma Oskyldig

Tessen
0

#31 Nejmen så du skriver. Haha. Var glad så länge dina föräldrar betalar sånt åt dig :) Det är inte den billigaste hobbyn i världen!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#32 Nej men jag får allt i födelsedagspresent, hade ställt in mig på att betala själv men det slapp jag visst Flört

Tessen
1

Ja det är ju alltid smidigt att få saker i present och slippa betala :)

/T