Päron + vaddå`?
Det är så att jag antagligen får göra min farfars födelsedagstårta i år, och har då snöat in lite på att jag skulle vilja ha en päronmousse i, men vet inte riktigt vad som passar till det. Har funderat lite på chokladbottnar, men vet inte riktigt om farfar gillar det. Eventuellt en chokladmousse då om det blir ljusa bottnar, men sen å andra sidan, ag vill ju gärna ha en med lite vuxnare smak också, funderat lite på konjaksessens.. men som sagt, jag vet verkligen inte. Om ni har päronmousse i era tårtor, vad har ni för annan fyllning och vilka bottnar brukar ni köra med?
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
A8-fluff ska vara gott ihop med päronmousse 
Jag har gått över till Marabou Mint krokant- fluff. Tycker de blir en mildare smak på minten än i A8-fluffen.
ja det skulle ju kunna fungera. :) är inne lite på att om det inte blir päron, att jag aknske ska göra något med körsbär, för när jag var liten så var det "kyssebär" att äta i trädgården hela tiden mest. Var man av med farfar, stod han vid trädet och plocka körsbär.. haha :)
Kanske blir en av varje, men det är väl fler som gillar päron än körsbär kanske. :S
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag har ett annat recept med A8 som inte blir lika starkt , det finns inne i "Recept på tårtfyllningar 2" Det är som a8-fluff fast istället för 150g A8 tar man 100g av en choklad man tycker om, mörk eller mjölkchoklad, sen 50g A8, sen 3 dl grädde och göra det som ett vanligt godisfluff. Det blir mycket mildare så.
Men sen tycker jag iofs att päron absolut funkar ihop med vanilj för lite mildare smaker eller någon annan frukt/bär-fyllning för en lite fräschare tårta.
Men tänk på att en päronmousse lätt kan bli lite mesig i smaken om man inte har essens i. Har testat med inlagda päron, päronpuré och päronkräm och det behövs essens i allihop för att man ska känna smaken. Första gången när jag var försiktig med essens i så var det flera som trodde det var bananmousse. Mindre lyckat!
/T