Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1890 ggr
[alisja]
0

Snabb hjälp..!!

Hej på er, jo. I morgon kväll ska vi ha en liten överrasknings fest för min lillasyster som fyller 14. Hon älskar nutella och chocklad så då hade jag då tänkt bada cupcakes med nutella frosting.

Hur gör man då sådanna? Finns det recept någonstans? Hittade nämligen inget. Bakar man bara vanliga chocklad muffins och sen frostar med nutella. Och hur gör '' spritar '' man ut frostingen som jag tror det heter. Använder man någon sorts papperstrut?…

Förlåt för rörighet. Glad

Tessen
0

Du kan baka vanliga chokladmuffins(om du vill såna med små chokladbitar i) som det finns recept på överallt på internet i stort sett sen skulle du kunna utgå ifrån ett recept jag har och köpa spritspåsar (engångspåsar föredrar jag själv då dom andra som man använde flera ggr har en förmåga att börja lukta äckligt eftersom dom är svårrengjorda) och då brukar man få med några plast-tyllar, inte dom bästa i världen men till att bara spritsa några cupcakes funkar det såklart.

Sen så klipper du av en liten bit ytterst på påsen och sätter i den stjärnformade tyllen du får med (dom påsarna man kan köpa på Clas Ohlsson är ganska stora och tjocka och man får bland annat en sjärntyll till dom)
Frostingen kan du göra efter detta receptet

Nutellafrosting

150 g smör
150 g nutella
5 dl florsocker
150 g naturell färskost

Gör såhär:
Blanda rumstempererat smör och nutella tills det är helt slät och fint, utan klumpar, lite "krämigt" i konsistensen.
Tillsätt florsockret och färskosten, blanda ordentligt till en slät smet.

Eller detta receptet.

Nutellafrosting

225g smör
50 g cream cheese (kan uteslutas)
1 msk kakao ( kan uteslutas)
6 dl florsocker
3 tsk hett vatten
4 rågade matskedar nutella

Gör så här:

Vispa det rumsvarma smöret fluffigt tillsammans med cream cheese.
Häll i kakao och rör om. Blanda i hälften av florsockret och vattnet.
Vispa tills allt är blandat och häll sedan ner nutellan.
Att ha kakao och cream cheese i frostingen är en smaksak. Det gör den lite mindre söt.
Vill du ha den ännu mindre söt och mer syrlig så ökar du mängden cream cheese ännu lite mer.

Om frostingen känns lös när du gjort den så ställ den i kylen en stund, annars är det bara att ha ner den i spritspåsen du satt i tyllen i och spritsa utifrån och in i en cirkel så att du täcker hela muffinsen :) Hoppas att det var till någon hjälp. Om su inte hinner köpa spritspåsar kan du såklart ta typ en smörkniv och bre på ett lager frosting det funkar det också om man inte har några spritspåsar eller tyllar och inte hinner köpa det :)

/T

madaska
0

När jag gör nutellamuffins, så gör jag vanliga i choklad alternativt kladdkakemuffins och täcker med ett lager nutella. :) Nutellan kan du antingen spritsa ut, med en sprits (finns engångsspritsar i affärer, som typ ica och coop för runt 20 kronor eller så bland bakformarna.) eller så gör du en egen antingen i bakpapper eller med hjälp av en lite tjockare plastpåse (fryspåse eller så). Fast jag själv brukar köra på engångspåsarna i affären, där tillkommer ju en tyll så det kan blir lite mer effektfullt, om man inte har sådana heller hemma. :)
SJälv brukar jag dock bara kleta ut en tesked eller två över muffinsen som ett litet täcke. :)

vill du inte ha bara nutella över, kan du blanda ihop den med lite philadelphia-frosting (philadelphia + florsocker) dock har jag inga exakta mått på det just nu eftersom jag jobbar och allt sådant är hemma. :) Men det kanske någon annan snäll själ här har. :)

Är lite osäker, men det skulle säkert kunna gå och blanda nutellan med lite vispad grädde med, om man inte gillar färskostsfrostingar. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[alisja]
0

Tack så mycket för hjälpen båda Glad Jag har nu skrivit klart min inköps lista till mamma så hon handlar till mig imorgon. Istället för recepten kan man ta färdig nutella kanske? Förvånad

madaska
1

recepten som tessen skrivit är ju utblandat med färdig nutella,  dvs, nutellan tillsätts, men det är ju en smaksak vad man gillar, jag brukar ju enbart köra med den från burk utan att tillsätta, men då håller den inte formen lika bra som den man blandar med färskost eller så, men det är lika gott för det. :)

ibland brukar jag helt enkelt slänga ner en tesked nutella i smeten i formarna, så det blir som fyllning istället för topping. :) då kan man ju toppa dem med vanlig grädde om man vill det, och ända ha nutellan i muffinsen :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Tessen
0

Det är klart man kan bre på bara vanlig nutella eller som madaska skrev, ha ner det i smeten sen toppa med vispad grädde eller något sånt. Att spritsa på bara nutella skulle bli alldeles för sött och skulle krävas en väldans massa nutella så isf tror jag det är bättre att antingen ha en liten sked i smeten på varje muffins eller bre ett litet lager på varje muffins sen kanske spritsa ut vispad grädde ovanpå det.

För recepten jag skrev är ju på nutella-frostings, dvs inte ren nutella utan frostings med smak av nutella :)

Hoppas att dina cupcakes blir lyckade imorgon iaf! Glad

/T

storost
0

Det som jag gjorde en gång i tiden, jag bakade choklad och vanilj-muffins och sen skärde jag av huvudet. Gröp ut lite och hällde i 1 tsk nutella, sen strök jag nutella på och "limmade" fast huvudet igen. Inte avanserad men uppskattad. Idag skulle jag göra de att gröpa ut en del av inkromet utan att skära bort huvudet och sedan överdra de med choklad och göra en dekoration

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[alisja]
0

Tack för hjälpen allihopa, lilltjejen blev glad Skrattande