Fondant?
Hejsan!
Letar runt lite för gubben vill ha en svart tårta. Och nu funderar jag vad är fondant förnågot? Kan man täcka tårtor med det? Vad är det för skillnad på sp och fondant?
Tack för svar!
SP är en sorts fondant, den finns i många olika märken och smaker. Personligen föredrar jag en annan variant som heter marshmallowfondant (MMF). Jag tycker att den är snällare att jobba med och godare, men det är ju en smaksak.
De flesta fondanter går att köpa färgade, men jag brukar föredra att färga mina själv med pastafärg.
Det går att täcka tårtor med dom, men då måste man först fodra tårtan med smörkräm så att den inte svettas. Smörkrämen hjälper också till att göra tårtan slät och fin.
Tessen har en SP som tål grädde, kommer inte ihåg vad den heter. Men jag antar att hon tittar in här snart och berättar det så jag slipper leta i trådarna.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ja för SP har jag arbetat med tre fyra gånger men har ingen svart pasta färg och nu skulle gubben då ha en svart tårta så googlade jag lite och hittade en som hette fondant med vanlijsmak som var svart och tänkte att den kan jag ju ha denna gången så får jag köpa pastafärg framöver om jag kommer behöva svart igen men hur ofta använder man svart egentligen liksom? 
Svart är ju stilfullt och går till det mesta, svarta blommor kan bryta av på ett bra sätt mot blommor i klara färger för att ge färgspektrat djup, text gör sig alltid bra i färg och varför inte hår eller de svarta fälten på en fotboll? Eller varför inte en helt vit tårta med en bukett svarta blommor på och en stilfull svart bård?
Har du väl svart färg är jag säker på att den kommer gå åt om du bara kommer ihåg att den finns.
Ja det har du nog rätt i
kanske skulle beställa hem svart pastafärg istället för svart fondant då 
Ska du täcka en hel tårta med den skulle jag nog rekommendera en färdigfärgad, om inte annat för att det blir så kladdigt med så mycket färg. Det som blir över (blir det alltid) kan du frysa in och använda till andra projekt.
Ja, kollar runt lite på ebay nu och ska se. Blir ju mycket billigare att handla där 
Den SP'n som går att lägga direkt på grädde är Ballinas, men den finns bara i vanilj och vit och mörk choklad. Den i mörkbrunt som är med chokladsmak går att färga svart själv, det är enklare än dom andra. Men Ballinas har en väldigt stark och nästan lite kemisk smak så jag undviker den nu mera, jag använder bara deras flowerpaste!
Fondant är ett märke som jag själv använt en del det senaste. Det kan vara lite trixigt att få den fin i nedre kanten och det krävs massor med tålamod, men den har en bra och väldigt neutral smak.
Den jag tycker är bäst att jobba med (som jag provat) är Fun Cakes. Den finns också i svart om jag inte minns fel :) Den finns i flest smaker också (marshmallow, vanilj, choklad, hallon, apelsin och banan).
Men det är klart, på eBay hittar du ju märken som inte finns mycket av här i Sverige. Dom kanske är jättebra och att hitta färdig svart där är inte så svårt :)
/T
Jag beställde svart av den säljaren du föreslagit Tessen så får vi se hur den smakar 

Okej :) Ja dom har så pass bra frakt-pris och ganska snabba leveranstider för det mesta. Så jag handlade där nyligen igen och fick hem mitt quilting tool, diamond side embosser, floristtråd och floristtape :D Bara lite beroende av att beställa saker där!
Nu när jag har mina handledsortoser kan jag öva på pilliga blommor utan att börja skaka också 
/T
Just det! kanske skulle börja öva på rosorna! Haha 

Ja samma här. Har tänkt test-baka macarons också. Men jag ska till Reumatologen imorgon och tvingas nog åka dit själv och jag tycker sjukhus är fruktansvärt obehagliga :( Så jag har har mest mått dåligt och legat i sängen och lyckas inte få något gjort 
/T
Ush, förstår det
hoppas det går bra! Ska själv försöka få läkartid imorgon för uppföljning av min sjukskrivning… Hopplöst att vara sjuk 
Ush så jobbigt! Kan inte tycka annat än att mamma var lite taskig men kanske hon har annat för sig.. Hade det varit i Halmstad hade jag kunnat sitta där med dig, är ju ändå sjukskriven. Styrkekram till dig! 
Hon ändrade sig nu, men BARA för att hennes bästa vän födde en son idag och hon vill passa på att hälsa på inne på BB.
Ska nog ta och baka lite minicupcakes ikväll och vispa ihop en blå-färgad cream cheese-blåbärsfrosting ikväll, sen spritsa på frostingen imorgon så den inte ser tråkig ut när den varit på för länge.
Om jag orkar ska jag försöka mig på macarons också. Men det blir rosa hallon-macarons om jag orkar det idag. Annars kanske imorgon eftermiddag/kväll om jag inte har ont efter undersökningen.
Ja jag hade uppskattat sällskap av någon som faktiskt följde med för min skull och stöttade mig. Men tanken av dig är väldigt gullig!
Jag har en vän som bor i Halmstad, och min mormor bor i Slöinge och det går ju bussar emellan. Så jag kanske kommer och hälsar på och fikar hos dig någon gång bara för att du verkar så snäll och gullig, om jag ändå är i närheten 
/T
Oooo, då måste jag ju se till att verkligen baka något fint
eller så går vi ut och fikar *asg* 
Haha du behöver inte anstränga dig för min skull ju :) Bara baka något du själv tycker är enkelt och gott så blir det superbra ju eller om du har något i frysen så är det bara att plocka upp, jag är inte kräsen 
Tycker bara det vore roligt att ses för jag tycker att du är så trevlig! 
/T
Ta upp något ur frysen? *hahaha* Den var bra! Här hemma överlever inget så länge att det kommer in i frysen! Kakmonster!! 

Självklart! Bara skicka iväg ett pm nån gång när du har vägarna förbi så får vi se om jag är hemma, jag är typ alltid hemma om jag inte jobbar så det ska inte vara några problem
blir så glad att du tycker jag verkar trevlig! Tycker du och alla andra här inne är toppen! Man blir alltid väl bemött och får massa hjälp även fast man ställer massor med dumma frågor för att man är nybörjare 
Haha okej du kan slänga ihop något fort bara då, du behöver absolut inte göra något avancerat :) Eller så kan vi ju alltid baka något ihop 
Ja absolut, jag skickar ett PM när jag åker neråt! Vore roligt att träffa lite folk här ifrån såklart! Men visst, jag tycker alla här inne är så mysiga och trevliga. Och det är klart du blir väl bemött vid frågor och det finns inga dumma frågor!
Det är ju bara roligt att fler vill lära sig dekorera tårtor och andra bakverk fint! Alltid roligt med gemensamma intressen och när alla kan dela med sig av sin kunskap, saker dom utvecklas och lär sig, visar bilder på sin utveckling och som jag gör emellanåt, dvs lägger upp recept på både fyllningar och smörkrämer/frostngs så att alla får mycket att variera sig med och har nya fyllningar med olika smaker att testa, olika kombinationer osv, sen kan man ju fylla/spackla tårtan med vanliga frostings också och sen spackla tårtor med smörkrämer eller ha smörkrämer eller frostings på cupcakes. Så roligt med mycket att välja på ju :)
/T
Ja, det är tack vare denna sidan det blir massor med tårtor här hemma! Har aldrig i mitt liv bakat en tårtbotten innan jag hamnade här
Så jag älskar denna sidan! Min kropp kanske inte gör det men än så länge syns det inte på mig 

Tycker det hade varit jätteroligt att ses när du är neråt! Jag har så få vänner som jag verkligen umgås med så jag kan behöva öva mig på att träffa nytt folk 
Hoppas allt gått bra idag!
Håller med plutopellis, att allt gått bra idag och att du kan sitta och leka och träna på fina blommor nu (även om jag inte tror du behöver träna speciellt mycket på de för de blir nog fina ändå
)
Mums så goda de såg ut!
Ja en diagnos gör ju allt mycket lättare trots att man inte alltid vill ha den
själv har jag bara fått överrörliga leder och en hel hög med läkare som inte tror mig
tydligen är jag bara ute efter tabletter
men men, skönt för dig! Själv blev jag fortsatt sjukskriven fast på 50% i fyra veckor. Känns väl både bra och dåligt. Jag behöver börja jobba men känns som om läkaren inte alls brydde sig idag när jag pratade om min smärta 
Violfluff och nutella-mousse ska han tydligen ha i sin tårta *asg* Vi får väl se hur söt den blir! 
Oj, jag har ju glömt att jag inte skrivit det! Gubben beställde en alien-inspirerad tårta och då skulle det vara violfluff och nutellamousse i den. Ljusa bottnar. Svart täcke med en alien på… Ja vi får se hur detta slutar!!
Tessen, vad de såg smarriga ut
Skönt att fått diagnos ialla fall. Hoppas de gör mindre ont nästa gång. Tycker du var värd att unna dig en del saker när du stått ut med sjukhusets behandling 

plutopelli, violfluff är jätte gott. Jag hade de till svarta katten-fluff och de var hmmmm så gott. De enda var att jag skulle haft i lite mer viol för saltlakridsen tog lite över smak.
Ja, jag hade violfluff med citronmousse sist och den var riktigt uppskattad men som du säger skulle jag haft i lite mer viol. Så nu får jag väl ha i massor om det ska mäta sig med nutellan men jag är lite skeptisk…
#28 Tack så mycket :D Dom vart väldigt uppskattade för dom muffinsarna blir väldigt saftiga sen den somriga blåbär/hallonfrostingen till. :) Tycker själv det var gott!
Ja får hoppas det gör mindre ont då.
Jag kände att jag behövde skämma bortmig själv lite med något jag funderat på att köpa länge och nu var det rea så varför inte :) Ibland kan man köpa sig lite lyckaoch njutning för en stund 
/T

#24 Dina minicupckaes ser ju läcker ut!
Vänliga hälsningar Stephan
#32 Tack så mycket. Dom blev faktiskt riktigt goda enligt mig och även uppskattade av dom andra som fick den lådan med som i. Lite somrig smak på frostingen!
/T

#33 Har du möligtvis också ett kort av en upskuren minicupcake? Jag är nyfiken hur luftig de är. Jag har ibland lite problem att mina är delvis lite kompakt.
#34 Nej tyvärr, dom står i frysen nu muffinsen som blev över. Men skulle kunna tina en i micron och skära upp, orkar dock inte spritsa bara en cupcake så skär bara upp en sån mini-muffin isf!
Det receptet jag har till vaniljmuffins blir väldigt saftigt iaf!
/T

#35 Det vore jätte snäll av dig och det behövs ingen dekoration för att se hur luftig och saftig de är!
Det är en jätte stor skillnad i mjölet här i Sverige jämförd med Schweiz. Sen finns det inte kärnmjölk här och för mig själv bakar jag inte så mycket att jag har ett bra recept igen.
Okej. Nej men jag fixar bild ikväll, väntar på ett samtal sen ska jag börja testa att göra macarons för första gången (haha får se hur stor katastrof det blir, kommer upp bild på den katastrofen imorgon tror jag
). Har vägt upp äggvitor och ska sikta mandelmjöl och florsocker genom en metall-sil medan jag väger upp det, sen blanda ihop det med en gaffel, sen siktar jag ner det i äggsmeten när den är vispad också, allt för att slippa klumpar :) Jag ska färga dom rosa eller lila (kan inte bestämma mig)
Men när jag ändå grejar i köket så kan jag ju ta en bild på en muffins se medan macaronsen ska torka innan dom ska in i ugnen :)
/T

Tack :-)
#38 Just det. Jag har insomnia och har inte sovit eller gjort macarons än 
Har mest bara haft ont och varit väldigt tankspridd inatt och har tänkt på tok för mycket. Men jag ska dricka en stor kopp chai med massa honung i så brukar jag vakna till ordentligt så ska jag försöka komma igång lite mer snart. Med både macarons och en tråd med bilder på mini-cuppisarn(eftersom dom är borta från denna tråden) och lägger även in en bild på en delad muffins i samma tråd, som jag antar att jag får offra mig och kleta på massa blåbär/hallon-frosting eller varför inte en stor klick hallonkesella på varje halva och äta till "frukost" ihop med mitt chai 
Och tycker du att dom ser bra ut så får du självklart receptet! Kan lova dig att dom är goda och alla jag bjudit har tyckt om dom, vare sig jag gjort dom som naturella vaniljmuffins, haft i några st av någon sorts bär, eller vita chokladknappar, någon choklad-godis, en fryst mango-bit eller bara några få droppar cocos-essens för bara en ton av cocos
Det är dom sätt jag testat att variera dom på iaf. Men jag själv föredrar dom nog naturella med en riktigt god frosting med mycket smak i istället!
/T
#38 Nu är det bara att kika in i tråden MiniVaniljmuffins så finns bilden på dom dekorerade cupcaksen och sen två bilder på insidan av muffinsen som du ville ha 
/T

#39 Tack snälla
- vad gott de ser ut!!!!