Jordgubbstårta - fyllning?
Eftersom mitt, min brors och mammas sommarlov (inte pappas hehe) så tänkte jag baka en somrig tårta inom den snaraste veckan. Eftersom vi alla älskar jordgubbar, så ska tårtan vara formad som en jordgubbe, och fylld med jordgubbsfyllning. Alltså: • jordgubbsformad tårta • täckt med röd SP (lite grön och gul också) • en av fyllningarna - jordgubbsmousse • även fylld med färska jordgubbar Men ska ha någon fyllning till. Vill inte ha dumlefluff på denna tårtan igen, så det blir det inte. Och ingen mer mousse helst.. Någon som har något tips? :) tycker någon choklad hade varit gott, kanske en chokladmousse ändå, och någon chokladganache också. Alla tips är välkomna!
Jag brukar göra chokladmousse som jag hackar ner bitar av fin 70%-ig choklad i, blir underbart med jordgubbar!
Jag kan lägga upp receptet om du vill.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Mosa banan, kakao och kokos. Galet gott att äta, borde passa bra i tårta. Allt det passar till jordgubbar också.
Fred och god växt!
Jag tycker ändå att jordgubbar lätt blir en ganska söt fyllning (så länge dom är bra mogna) och då vill iaf jag gärn bryta av med lite syra mot all sötma så citron eller apelisn. Lime är ju extremt gott ihop med jordgubb! Men frågan är vad gillar du och din familj?
/T
Tack för alla tips! :) #3 ja lime lät gott! Blir ju en fruktig och somrig smak då också. Du som har så många receptet kanske har något sådant att dela med dig av? *blinkblink*
Tessen - receptlangaren ;) *hihi*
Fred och god växt!
#5 haha ja ;) fast bra för oss andra ju :D
#4 Jag kan nog ha flera limerecept jag kan skicka över så får du välja :)
/T
#5 Tur att det inte är olagligt att langa recept iaf ;)
/T
#7 gör gärna det! :D tack! #8 haha då hade du suttit i klistret ;)
#4 Sitter på häktet och nån frågar varför man hamnat där…. Recept-lagning -skämmas- HAHA
/T
#10 haha klockrent x)
Dom övertygade mig! Det är inte mitt fel :( Haha 
/T
Haha exakt, alla tvingade dig ;D
Lime är supergott… Kokos är också gott.. samt riktigt mörk chokladmousse.
Jaa ingenting är mitt fel, aldrig, någonsin! ;)
/T
Tessen.. lägg gärna ut recepten här så fler får ta del av dom. =)
Starta en tråd: Tessen tipsar eller varför inte Tessen langar 
Fred och god växt!
Ja… kanontråd =)
Haha superbra :D
Hha ja jag kan lägga upp en tråd där jag först bara lägger upp ett recept så får ni skriva om det är något speciellt recept ni vill ha :) Kan ju börja med Limemoussen. :)
/T
Gör det!! =)
#20 ja gör det!
Fixat :)
/T
=)
Räcker 250g SP till att täcka en vanlig 24cm tårta? Annars får jag köpa två paket x)
500gram brukar behövas till en 24cm tårta! Dels för att du ska kunna täcka hela och dels för att du ska ha lite att lyfta i när du ska släta ut SP'n, sen brukar det bli litegrann över till någon ev kantdekor. :)
/T
#26 får köpa två då, tack för hjälpen! :)
märkte i helgen att 250 gram inte var riktigt nog… Hade inte räknat med att SP var så… svårhanterligt. Gick inte att göra några figurer av den lilla resten som blev inte. =( Hade trott att det skulle vara som Marsipan men det var inte kletigt alls (det var ju bra iofs) men huuu så svårt att forma. Kräver träning detta! ;)
Fred och god växt!
#28 hehe vi får se hur det går för mig då ;) endast använt Marsipan innan så detta är första gången med SP.. Jaja kan inte gå mer än dåligt! ;D
jag gjorde min första tårta med SP igår. Den blev ok, men jag hade faktiskt trott att det skulle vara mer som Marsipan. Att det inte kladdade var ju super, dock skulle jag ju ha haft lite mer, det blev ett tunt lock… Men för att vara den första så blev den rätt bra ändå. Och resterna vi käkade idag… nam nam nam :P
Fred och god växt!
#30 låter lättare att arbeta med. Stämmer detta? :) haha så gott kan det väl inte vara? ;)
Ja, den va ju lättare att kavla (säkert ännu lättare om man har lite mer så man slipper kämpa för att den ska täcka…), men att göra rosor som jag tänkte av spillet, det gick inge vidare. Får träna ;) SP var inte så god men resten av tårtan :P
Fred och god växt!
#32 hoppas min går bra då, eftersom jag köper hem 500g ;) Haha kan tänka mig det ^^
Köp 500g Fun Cakes SP om ni vill ha god smak, dom har vanilj, marshmallow, choklad, hallon, apelsin och banan. Jag ska börja använda den mer också. Vore kul att testa att täcka tårta helt i fruktsmakande SP! Ska nog beställa både apelsin och hallon :)
#32 Förstår om du hade lite krångel att täcka tårtan med 250g! Då måste man ha en riktigt plan bänk att kavla på med. Min sluttar lite nedåt i mitten och går uppåt på insida och utsida, syns inget men det är aning irriterande så tar nog lite längre tid för mig att kavla iaf. Hade vela göra det på ett plant bord för då är det lättare att få det tunt och fint. Jag tycker inte om att ha för tjock SP på tårtor men . Och ju större kjol på tårtan, ju enklare att få den riktigt slät! Så även när jag hittar någonstans att kavla det ännu tunnare så ska jag fortsätta använda 500 gram men kavla det mycket tunnare och då lättare få den slät för då finns det mycket runt om att lyfta i om det ser ut att kunna bli något litet veck. Släta först ut ovansidan med en smoother(om du har en annars använd handflatorna, inte fingrarna), sen börjar man och lyfter och slätar och tar bara någon cm på sidorna först, sen går du runt igen, lyfter och slätar Fortsätter så hela vägen ner, en liten bit åt gång, lyfter i kjolen och slätar så gott som går.
250gram är alldeles lite. Så tunt som det blir av en 250g-paket är lite väl att ta i! Då går det lätt hål i den när man lyfter SP'n för att lägga den på tårtan, eller när man lyfter i kjolen och det är inte roligt alls när man lagt ner jobb på det!
/T
#34 jo har sett den också, men eftersom jag ska köpa SPn av hon i Hässleholm, minns inte namnet hehe, så finns dom ju inte där :( Tack för alla superbra tips!
Ah okej. Du får väl kanske beställa någon med fruktsmak nästa gång! :)
/T
#36 ja jag får nog göra det.. Fast om jag beställer nu, hinner det komma innan fredag då? Tänkte göra tårtan i helgen då jag för en gångs skull är hemma och inte tävlar ;)
Det beror hur du betalar, betalar man med kort så kommer ju pengarna in direkt och då skickas sakerna senast imorgon så då bör du få det på torsdag, senast fredag. Gör man banköverföring så tar bara den två dagar att bli rätt, sen skickas sakerna.
/T
#38 jag betalar med kort så då borde jag hinna. Vilken webbshop rekommenderas? ;)
Jag tycker Strössel och annat är bra och har bra briser, men man måste ha ett speciellt konto för att få betala med kort har jag för mig. Annars funkar ju kakbukrken lika bra. Några kronor dyra där bara. Tänk på att många beställer nu inna midsommar sådom kan ha mycket att göra!
/T
#40 okej, tack för din hjälp! :) i värsta fall får jag klossen utan fruktsmaker..
Ja det funkar ju faktiskt om man har fruktsmaker inuti tårtan istället! :)
/T
#42 ja precis :)
Jag tror Marie i finja har med fruktsmak, men i 200 eller 250 gram så du får ju köpa mer än ett i så fall.. har för mig jag såg det sist jag var där.
#44 Fruktsmakerna från Fun Cakes är i 250g-paket.:)
/T
ja, då är det 250 gram hon har.
#44 har hon så att man kan beställa den? Pappa hinner inte köra inom.. :(
#47 Från vad jag sett har hon en liten webshop, men ska du beställa kan du lika gärna titta in på Strössel & Annat och Kakbruken och jämföra priser. Men det är nog många som beställer nu innan midsommar så man ska nog inte ha allt för höga förhoppningar om att få hem saker innan fredag.
/T
#48 i värsta fall får jag ju baka typ nästa vecka, för jag tror också jag är lite sent på det :(
Kikat in på strössel och annat nu, och fin cakes SP med fruktsmak fanns bara i 250g-paket, vilket jag inte vill ha då det blir så dyrt.. Däremot kollade jag på marsipanen också, och hittade ett 500g-paket med röd så den kör jag på. Köper även den gröna och gul har jag hemma från påsktårtan. Och eftersom alla i min familj tycker om Marsipan blir det nog också bra. Lite trist dock eftersom jag hade sett framemot att prova platt jobba med SP.. :/
Ja fruktsmakerna finns bara i 250gram på alla sidor så det blir ju tyvärr lite dyrare. Det får nog bara bli en engångsgrej om jag ska testa dom smakerna, eller göra det på små tårtor så att den räcker till täcke och lite dekor med en paket (:
/T
#51 ja precis :) jag är ju sugen på att testa göra små minitårtor också, så då får det väl bli tills då! Såg nyss hur många stavfel det var i mitt förra inlägg x) skylller på telefonen!
Ja man får göra minitårtor och täcka med frukt-SP så man mest får njuta av det själv ;)
Haha stavfel blir det lätt, jag kan ju gå in och ändra mina slarvfel lite när som helst som medhjälpare på sidan, vilket är skönt för jag avskyr när jag slarvskriver >.< Har även alltid igång rättstavningskollen för att se när jag slarvar. Haha. Men det går ju inte göra på telefonen så den får man absolut skylla på!
/T
#53 hehe ja precis ;) kanske ska passa på och beställa någon sådan också när jag ändå är i gång.. Haha måste vara skönt ändå! Telefonen är verkligen hopplös >.
Ja en sån med fruktsmak kan man ju testa iaf, det ska jag göra nästa gång jag beställer SP!
Gör jag någon tårta till helgen blir det en mini i en av mina 12cm-springformar. Sen så ca en halv sats citronmousse(det som blir över äts med sked^^) och lite rårörda färska jordgubbar, spacklad i två tunna lager marängsmörkräm smaksatt med lite jordgubbspuré. Sen dekorera med lite blommor i FP mest för syns skull och för att jag vill/behöver öva lite mer på blommor.
Ska inte fira midsommar något. Blir att vara hemma och vila sen vara pigg och glad när alla andra är bakis från snaps och annat som dricks på midsommar (usha jag gillar inte alkohol, dricker bara fruktdrinkar med mycket frukt och ytterst lite alkohol typ bacardi rasberry eller liknande och det blir ändå bara 1 - 2 ggr/året), tycker absolut inte det är roligt att gå ut på krogen heller, för mycket fulla, högljudda, bråkiga, klängiga människor, allt jag avskyr på ett och samma ställe >.< Jag är nog inte vuxen än, dricker inte kaffe, tycker inte om bakverk med kaffe i, förutom vissa chokladbollar, inga bakverk med rom-smak som dammsugare och jag dricker ytters sällan alkohol och då bara en drink eller två ^^ Haha jag kommer nog aldrig bli vuxen och lika bra är det, jag håller hårt i barnasinnet! Fick aldrig vara barn när jag var liten så se till att vara lite barnslig nu ist :D
/T
#55 ja sådana små formar har jag med! Precis dom jag tänkte använda nämligen. Din fyllning lät inte dum den, blir nog något liknande på min småtårta sen också ;) Haha skönt att kunna skilja sig lite från mängden ändå.. Jag är precis lika dan - dricker inte. Iofs är jag 16 men jag är ju på fester etc där det alltid är dricka, men jag klarar att säga nej så :) är så pass trygg i mig själv. Haha jag tycker inte heller om sådant x) smakar bara äckligt.. Dessutom blir allt så mycket godare när man gör som man vill! I tårtor tex ;) min favorit utan tvekan! Dock får jag nästan aldrig baka just tårtor då min mamma och lillebror brukar äta upp dom när dom står i kylen. Och då påstår mamma att det är mitt fel att hon inte kan låta bli den haha xD likadant med cupcakes och alla andra möjliga bakverk.. Hade bakat 15 st kladdkakecupcakes till en tävling för någon månad sedan, när jag vaknade var där en enda kvar.. Så inget gott på den tävlingen inte ;) får skaffa mig ett privat kylskåp med lås på eller något! ;) Nu blev detta vääääldigt långt känner jag.. >.
Ja det är supersmidigt med dom där pytte-formarna så länge man har en stabil krage för jag vill ha en botten som är lite högre än 4cm ^^ Receptet på citronmousse ligger inne i tårtfyllnings-tråden så det är bara att kopiera det där :)
Ja jag fyller 27år nästa månad men dricker ändå inte mer än någon drink i halvåret/om året, har aldrig varit särskilt förtjust i det och ser inte det roliga i att bli full!
Ja precis, tårtor, cupcakes och bakelser är det roligaste och godaste man kan baka tycker jag! Går att variera smaker så mycket.
Haha jag bor ensam förutom katten och hon kan som tur är inte öppna kylskåpet, i så fall hade hon varit smällfet och hon äter redan dietfoder ^^ Lilla kissen gillar mat! Jag är inte alls särskilt förtjust i sötsaker, kan äta en liten bit sen är jag nöjd. Bakar hellre till andra vilket det oftast blir också. Men nu till midsommar så tycker jag allt det får bli en minitårta att äta lite av. Nog för att jag inte ska fira något, men färska rårörda jordgubbar i tårta och hemmagjord jordgubbspuré i marängsmörkräm är riktigt gott så en liten tårta blir det nog allt. Det är ju även gott med citronmoussen som bryter av mot som söta jordgubbarna och den söta smörkrämen! :) Man får passa på nu när jordgubbarna är i säsong och är söta och goda, inte som vattniga, lite sura spanska jordgubbar eller nåt :P Då använder jag hellre frysta jordgubbar när dom inte är i säsong här i Sverige.
/T
Får använda mig av det då, tessen langar igen ;) Nej jag förstår inte eller poängen.. Verkar liksom bara läskigt om man nu är såhär megafull, glömmer vad man gjort och vet inte vad man gör.. :/ nej jag håller mig ifrån alkohol jag, håller hellre på att baka och hoppar med kaninerna! Ja precis, får väl se om jag har ingredienser till någon rolig cupcake imorgon när jag är hemma från tävlingen! Blir ju sugen på att baka nu ;) Haha aw, tjockiskatter är ju mysiga! Mata den med massa tårta hehe ;) Jo jag bakar också mest till andra, själva baket som är det roligaste. Sen provsmakar jag alltid för att se hur kombinationerna jag valt går ihop osv, bara för att liksom. Är det gott blir det oftast något mer.. (a) Ja jag får passa på nu också, "mitt" jordgubsställe här på Ica har sänkt priserna kraftigt så får väl köpa på mig lite och göra massa olika saker. Ska göra de här limemarinerade du gav mig receptet på bla. Även rårörda till tårtan :) får väl se vad jag mer hittar på..
Haha ja men visst, här langas det vilt! ^^
Ja men det är roligt att baka, jag brukar också smaka så att kombinationerna på smakerna går ihop sen kan det ju råka bli över någon klick fyllning i skålen :P
Haha tjockiskatt har gått ner från 7,4kg till 6,6kg så här ska inte matas med någon tårta, nog för att hon tigger, men ingen tårta till Alice inte! Hon fick en ny matskål idag som det liksom är en labyrint i så det går inte bara peta ner nosen och äta, hon måste jobba lite för det och pilla runt maten till där hon får plats att äta, oj vad missnöjd hon var! :D Hör henne nu sitta och plocka upp matbitarna en och en med tassen och äta. Haha
Ja jag ska ta och handla lite jordgubbar imorgon också. Dels till limemarinrade jordgubbar och dels till minitårta. et är något jag inte kan låta bli att äta om jag har hemma, limemarinerade jordgubbar och lite vaniljglass. Det är farligt gott! Nästan så jag bara borde göra lite av det! Haha. Sen blir det lite jordgubbar till minitårtan och sen äter jag väl några jordgubbar som dom är bara för att det är gott :)
/T
fortsätt langa, blir roligt för oss andra! :D Haha jisses, hårdbantning ;) Aw, men lite svårt ska det ju vara, mat ska inte vara sååå lätt att få tag på om man är tjock kisse.. Åh det lät himmelsk gott! Får kanske fixa till nåt sådant till midsommarafton ist för tårtan. Marsipanen hann inte komma tyvärr :( så beställer nästa vecka istället. Men då ska jag ju göra en liten minitårta så kan ju som sagt passa på att beställa SP med smak då! :)
Haha ja jag ska lägga in lite mer recept och letar fram om någon frågar efter det :)
Ja lite ska lite ska hon allt få greja för att få tag på maten, då vräker hon inte i sig allt på en gång!
Ja limemarinerade jordgubbar och vaniljglass funkar precis lika bra på midsommar tycker jag :) Ja du får göra tårta nån annan dag istället. Tårta brukar alltid vara uppskattat, speciellt med jordgubbar i på sommaren :)
/T
Jag vill nog ha något till min minitårta sen, ska bara bestämma mig ^^ det du skrev lät gott iofs.. Haha nej det varar ju längre. Jo precis, jag hade ju fått uppdraget att göra en tårta men det blev för sent att fixa det nu. Marsipanen på Ica är enormt dyr så.. :/ blir nog limemarinerade jordgubbar, lät så himla gott! Tror jag ska testa lite imorgon minsann ;)
När jag ändå har dig här, vet du om man kan spackla en tårta med glasscreme eller svettas marsipanen då? Är inte förtjust i någon form av smörkräm.. :/
Hah ja jordgubbar och citron är väldigt gott ihop men är det något du vill ha som inte finns i recepttråden så är det bara säga till så ska jag leta fram eller göra om ett recept!
Ja precis, eftersom hon bara får äta 51gram per dygn av ett speciellt dietfoder (som kostar 525kr för 3,5kg) som man bara kan köpa hos veterinären. Så det är ju bra om hon får greja lite så det räcker längre.
Marsipanen på Ica är inte riktig kavelmarsipan heller. Kletig och framförallt äcklig, jag gillar iofs inte någon Marsipan ^^ Ja jag ska nog också greja ihop lite limemarinerade jordgubbar till midsommar. Ska bara vara hemma och ha tråkigt så kan lika gärna vara lite onyttig nån gång ibland :) Dom blir godare ju längre dom får ligga i marinaden i kylskåpet också så ett dygn eller två så blir det godast. Man får röra om i dom lite ibland och låta dom ligga och gotta till sig så blir det som en tjock sirap som smakar sött av sockret och syrligt av limen och jordgubbarna som man kan ha som sås över glassen också :)
/T
Du är verkligen toppen! Vet var jag ska fråga om framtida recept iaf ;) Ja det var inte lite pengar direkt, då är det ju bra om den räcker länge. Hehe ja det stämmer, köpte där till min påsktårta, god men hemsk att arbeta med.. Kletig och fastnade överallt.. :/ Ja får göra en lite större sats imorgon då, så kan det vara där två-tre dygn. Blir nog godast då :) nu blir jag ju rysligt frestad och här Sitter jag efter en sen kvällstävling med mina nudlar. Limemarinerade jordgubbar med vaniljglass låter väldigt mycket godare!
Ja jag är riktigt sugen på limemarinerade jordgubbar jag också just nu. Eller, jag är sötsugen öht vilket jag inte brukar vara. Har lite banan/choklad-glass hemma men känns onödigt att äta sånt så här dags. Ska ta och försöka sova snart.
/T
#66 jo jag borde också gå och lägga mig.. Ska upp tidigt i morgon ^^ När jag ändå har dig här, vet du om man kan spackla en tårta med glasscreme eller svettas marsipanen då? Är inte förtjust i någon form av smörkräm.. :/
Det är grädde i glasscreme så det går tyvärr inte spackla med utan att den svettas. Du får ta och fodra locket med smält smör eller neutral olja isf så det blir ett skyddande lager emellan det och grädden. Det är enda sättet om du vill spackla med något med grädde i tyvärr. Om den inte äts hela på en gång dvs men det är ju sällan man gör det.
/T
#68 jo jag vet, därav min fråga, men då får jag hitta på något annat :( olja eller smör låter inte gott. Borde bli "sliskigt" och halt? Finns det inget annat man kan spackla med? Som inte är smörkräm eller grädde då alltså ;) jag är problematisk jag, tycker inte om SP, inte om smörkräm etc ^^
Vanlig raps eller matolja ger ingen direkt smak, det gör dock smör. Men jag vet inte riktigt vad man skulle kunna spackla med. Något utan grädde i helt enkelt för det är grädden som får Marsipanen att svettas och smälta. Har du testat marängsmörkräm smaksatt med lite fruktpuré? Det smakar ju mer maräng och frukt än smör! Det, vit chokladsmörkräm och gräddsmörkräm gjord på sötad kondenserad mjölk och smör är dom tre smörkrämer jag tycker smakar minst smör. Jag gillar absolut inte smörkrämer som smakar smör jag heller.
Annars kom jag ju på nu att du kan ju spackla med en vanlig cream cheese-frosting eller någon annan sorts frosting som man i vanliga fall har på cupcakes. Det går ju göra i någon smak som passar ihop med fyllningarna i tårtan. Så länge det är en frosting utan grädde, men det finns ju ingen grädde i dom flesta frostings. Kan slänga in några recept på frosting här om du vill?
/T
Tack för alla dina tips! Marängsmörkräm har jag testat en gång och misslyckats hehe.. Inte gjort det sedan dess. Att smaksätta den med fruktpuré lät däremot inte jättehemskt. Vitchokladsmörkräm har jag gjort någon gång om jag inte minns fel. Dock smakade jag bara snabbt på den, okej men inte gott. Där sa du nåt! Det blir utan tvekan någon frosting då! :)
Ja det går ju göra en neutral cream cheese frosting (jag har cream cheese i min vita chokladsmörkräm så det ska funka) och smaksätta med någon matsked eller tre med mixade jordgubbar(eller andra bär) eller någon fruktpuré som man köper i barnmatshyllan :) Blir den lös av purén så ställ in i kylen en stund innan du spacklar tills du får en bra konsistens. :) Eller så tillsätter du bara lite mer florsocker till önskad konsistens.
/T
#72 det låter perfekt, tack så jättemycket för all din hjälp! :)
Det var så lite så. Man får vara lite kreativ och tänka igenom alternativen en stund när man inte vill använda dom "traditionella" valen som smörkräm eller att fodra locket :) Men jag tycker absolut bara det är kul att kunna hjälpa till så säg mer än gärna till om du undrar något mer :)
/T
#74 kommer väl massa frågor sen när jag väl satt igång hehe ;)
Haha då är det bara slänga in fler inlägg fyllda med frågor så ska jag svara bäst jag kan! :)
/T
#76 det ska jag minsann! :)
Min Marsipan hinner inte ens komma innan fredag >.
Ajdå, jobbigt ):
/T
Äsch hela inlägget försvann innan ju.. Jäkla telefon >.
Haha har du ingen dator att skriva på istället? Det är ju så pilligt md telefonen.
/T
Jo men har blivit så lat sen jag fick min iPhone ^^ orkar inte sitta vid datorn då.. Fast borde ändå gå in och uppdatera min hemsida lite. Men iaf, om inlägget kommer med nu, så var min kommentar något liknande denna; Vi åker på semester i helgen och är borta tre veckor framöver så då blir det inget tårtbak. Och marsipanen hinner som sagt inte komma innan fredag så får lösa det på något annat sätt. Kan man färga rosa Marsipan röd? Eller inte ens det går? :( konditori kanske kan sälja något till mig om dom har? För röd måste det va ;)
Ica maxi brukar kunna ha Marsipan i olika färger.
Ica maxi här i örebro har en hel hylla full med Marsipan i olika färger från örebro bagerivaror, även lite mindre icaaffärer här har Marsipan i olika färger.
Trodde bara det fanns i örebro men när jag åkte ner till kalmar i april sprang vi på ett ica maxi och de hade också Marsipan i olika färger.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#83 får kolla maxi då, där kanske finns.. Bara kollat på kvantum och där finns vit, rosa, grön och gul.. Tack för tipset! :)
Jo men den som finns i vit, rosa, grön och gul är smaksatt (vanilj, hallon, päron och banan) modelleringsmarsipan. Jag har täckt en tårta med den vita en gång då dom ville ha vit Marsipan och jag inte hann få tag på annat. Så det är ju möjligt att täcka med den, men jag personligen tycker det är äckligt. Den är enkelt att modellera med däremot, vilket den är tänkt till.
/T
Ja precis! Men går den rosa att färga röd tro? Jag tycker om dom åtminstone ;) även familjen ^^
Röd är en väldigt svår färg att få till bra och det krävs massa pastafärg och den bästa pastafärgen att ha när man ska färga något rött är Red Extra (det är extra intensiva pigment i, finns även svart). Det positiva är ju att den är rosa så det "värsta" som kan hända är att du får använda väldigt mycket pastafärg och att den blir ljusröd. Det går ju inte använda karamellfärger för då blir det på tok för löst. Jag färgade en liten klick grön ännu lite grönare för vill ha lite mörkare. Men ärligt talat så tog inte pastafärgen särskilt mycket och man måste knåda längre än med SP och FP som ska färgas. Men ska du täcka en 24cm-tårta så får du nog ta och köpa 3 st såna 200gram, det är vad jag använde iaf och då fick jag lite över till kantdekor och till att göra ett kors (det var konfirmationstårta). Men röd och svart så tycker jag alltid det är bäst att köpa färdigfärgad. Men om det krisar så gör det. Det är ju bra att du inte ska börja från vitt utan har lite hjälp på vägen. Även om du haft pastafärgen Red Extra så krävs det en hel del. Så jag kan ju bara säga lycka till :) Du kanske kan få den ljusröd snarare än rosa iaf!
/T
#86 jag hoppar inte du menar den lilla 200gr tuben med rosa Marsipan, det är nog något av det vidrigaste jag smakat :/
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#87 låter ganska hopplöst då :/ har röd pastafärg och hinner inte köpa den andra. Ska kolla på maxi och kolla in på konditoriet imorgon och se vad som finns där! Finns där inte något får den väl bli rosa/röd.. :/ #88 ehem.. Jo ;)
Du kan ju försöka färga den röd med vanlig röd pastafärg. Är man tillräckligt envis, använder en hel del pastafärg och är villig att knåda in den länge så kan du få en ljus röd färg på den så det inte blir en rosa jordgubbe iaf! Men då blir nog okej tillslut :) Jag skulle själv inte äta en tårta täckt med någon form av Marsipan, men jag tycker den i dom färgerna är superbra att modellerna med! Gjorde mina påsk-kaniner och kycklingar med den. Men jag mår illa av bara doften av Marsipan så illa är det så jag ska beställa mexican modelling paste och chocholate modeling paste över eBay när jag känner behovet av att modellera mer. Har tänkt lära mig göra nallar och bebisar, även lite andra djur.
Men först och främst ska jag träna på blommor och det har jag ju allt till hemma:) Eller ja, några fler utstickare till olika blommor går alltid vilja ha :)
/T
Ja får göra det om jag inte lyckas hitta någon annan röd.. För en sån här tårta ska jag verkligen göra innan vi åker :) Marsipan som är så gott! Aldrig smakat SP dock. Gjort MMF ett par gånger, usch och fy, bland det värsta jag smakat. Smakade bra Socker i någon äcklig konsistens. Nej aldrig igen ^^ Gjort MC också, det var desto godare måste jag säga :D Är också sugen på att beställa en del därifrån, får ta och göra det när jag är hemma sen igen. Hade varit kul med lite sådant "bra"..
Ja jag har en hel del "bra" och "nödvändigt" där ifrån :D I min värld är det bra och nödvändigt för att jag ska vara glad och kunna pyssla iaf!
Jag tror tyvärr inte du lyckas hitta någon annan Marsipan, jag har bara hittat ofärgad eller färdiga gröna, rosa och vita lock. Så du får nog Kämpa med knådning och pastafärg! MMF är på tok för sött! Det finns e del sorters SP som funkar bra tycker jag, Dekorfondant är bra i smaken men inte den roligaste att släta ut kanterna på men Fun Cakes finns i flera olika smaker (vanilj, marshmallow, choklad, apelsin, hallon och banan) och jag tycker den är enkel och bra att jobba med. MC vet jag inte vad det är.
Jag får se i slutet av månaden om jag har råd att köpa en kalla-, orchide- och liljeutstickare. Funderar även på liljekonvaljutstickare och skulle behöva vanliga rosbladsutstickare. Köper det mesta från en och samma säljare :) Har ca 13 saker från dom nu i min bevaknings-lista ^^
När jag ändå måste upp i tid imorgon ska jag försöka ta och baka lite. Har varit så brutalt trött det senaste bara så har inte fått mycket gjort. Men ska ju prov-baka macarons och se hur stor katastrof dom blir ;) Jag ska, om dom inte blir för hemska, ha med macarons på mitt dessertbord med sommar/bär/friska smaker som tema när jag fyller år i slutet av månaden nu :) Har bestämt mig vad det blir för bakverk iaf, får se vilka som får vilken bärsmak, vet iaf vad jag ska göra för tårta och den är inte SP-täckt, men ska nog göra lite FP-blommor att dekorera den med ändå :)
Behöver även öva lite på att göra blommor och ska göra om en äggpaket ihop med folie till något att torka blommor i så dom blir olika kupade. :) Billiga varianten ^^
/T
Modelleringschoklad, smält choklad med sirap sen är den jätterolig att modellera med! Får hoppas jag hittar annars får jag göra något annat istället.. Ett rosa hallon kanske ;) Åh macarons är så gott! Hoppas dina blir lyckade då! :) haha smart variant med äggkartongen ^^
Ah just det, jag ska köpa sån ist, tycker den blir så fruktansvärt hård och svårarbetad och mina handleder klarar inte av det knådandet behöver ha mina ortoser för att klara av att knåda något öht och då måste jag ha engångshandskar på mig som är 100% latex-fria, dels för att jag kladdar ner och förstör ortoserna annars och dels för att jag är latex-allergiker ^^ Men vet att dom har 100pack med bra handskar i vinyl nere på Coop så får köpa det någon dag.
Äsch, försök färga med vanlig röd pastafärg innan du ger upp iaf! :)
Jag har aldrig gjort macarons, aldrig ens smakat, tycker dom verkar så söta. Men kan vara kul att testa och se hur stor katastrof det blir ^^
Ja det är ju absolut billigare att göra en blomformare av en äggkartong och folie än att köpa massa såna olika djupa! Och kan man pyssla ihop något själv så det blir billigare, varför inte? 
/T
Min jag gjorde på vit choklad blev riktigt bra och lättarbetad. Den jag gjorde på mörk blev inte alls bra, fast alla säger att man ska ha så mörk som möjligt ^^ aja den tårtan blev bra ändå! Ska försöka åtminstone, fast ska bara höra på konditorer först, meningslöst att hålla på och färga om dom har röd ;) Dom är väldigt söta ja, men med någon syrlig fyllning så, jättegott! :D Det var smart, ska nog ta och göra det om jag köper hem lite blom-grejer..
Okej. Det enda jag hört är att det lättast görs på blockchoklad, inte mörk, ljus eller vit. Bra att den blev bra iaf :)
Konditorierna här omkring har slutat sälja mindre än hela block, dvs 2,5kg, för folk kom in och köpte småbitar sen var det en litet bit kvar som torkade så förlorade dom pengar på det osv. Men du kan ju fråga :) Annars är det bara att färga och knåda som en galning!
Ja det tycker jag absolut :) Det går ju såklart göra blommor utan utstickare och sånt också, bara fantasin som behövs.
Jo jag har funderat på att ha någon hallon-cream cheese i dom.
Har inte kommit mig för att göra det än för mådde inte så jäkla bra i morse, vart superstressad över att jag ska till reumatologen imorgon eftermiddag helt ensam och jag är livrädd för sjukhus och går vilse på 2 sekunder och det luktar sterilt, nej usch. Vill inte dit ensam men mamma trodde inte hon hade tid. ): Tog ju en tid på eftermiddagen för att slippa åka dit ensam.
/T