Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1491 ggr
Tessen
1

Recept på macarons?

Jag har varit lite emot att ge mig på dessa små komplicerade bakverk innan men jag har bestämt mig för att ge dom en chans.
Är det någon här inne som råkar ha ett recept på macarons som inte är allt för krångligt? Så många olika recept som möjligt uppskattas. Ska även söka själv på bloggar och liknande med hjälp uppskattas!

Jag har tänkt göra själva macaronen rosa och tillsätta några droppar hallonessens. Sen göra en fyllning på cream cheese eller mascarpone och blåbärspuré. Men jag får se, dom tankarna kan ändras :) Alla recept och tips på hur man får dom fina uppskattas verkligen!

/T

[Aquelegia]
0

Såg i något program tips att sila mandelmjölet, ej ha med skal och framförallt vispa äggvitan utav bara helskotte så den blir superfast.

Att låta dom ligga en stund på plåten innan dom körs in i ugnen bör man inte ignorera. Testat det och det blev pannkaka. Dom reste sig helt enkelt inteFörvånad Ingen aning om vart receptet tagit vägen, var inte heller supernöjd med det då macaronsen blev för kompakta MEN det var ett bra basrecept som har fått mig att förstå principen bakom bra macarons.

plutopellis
0

Ja leila baka så där borde receptet finnas :) sitter med mobilen så kan inte leta fram det nu men..

Tessen
0

#1 Jag har hittat flera olika recept på macarons så jag ska testa några nån dag och se hur stor katastrof det blir ;) Jag har köpt mandelmjöl men jag siftar alltid mjöl och florsocker en eller två ggr för att absolut säkerligen slippa klumpar.

Och jag är medveten om att dom ska ligga i 30 - 60 min innan dom ska in i ugnen. Dom ska torka lite och få som ett skinn på ytan så man kan peta på dom utan att det kladdar. Ska testa ett recept utan sockerlag nu första gången (det finns ju några olika varianter) och göra hallonmacarons. Blir det en stor katastrof så får ni något att skratta åt iaf ;) Eller så kanske jag får ha lite nybörjartur för en gångs skull.

#2 Kan kika på hennes recept också och spara det så man kan testa olika tills man hittar ett man tycker är smidigt, blir snyggt och smakar bra :) Har sparat lite olika smaker och ska testa med hallonessens och rosa och ev en dutt röd pastafärg i för att få en så hallonrosa färg som möjligt på dom :)

/T

Tessen
0

Imorgon blir det att försöka sig på dom små söta sakerna. Vet inte helt 100 vad jag ska ha för fyllning bara. Om jag ska göra en vit chokladganache, cream cheese eller mascarpone-frosting med (frysta)hallon, (fryst)mango, eller (frysta)blåbär eller någon sorts puré, har blåbärsspuré och en puré med 3 olika frukter i, tror det var bla persika i, bebismat dvs, superbra smaksättare på frosting och liknande.  Har allt till sånt hemma. Kanske ska fylla några med chokladganache (smaksatt med en puré t ex blåbär kanske?) och en hallon-cream cheese frosting i några andra. Eller så kan ni ju kika igenom Smörkräm/Frosting(recept)-tråden för något ni tror passar att fylla macarons med. Jag har dom flesta ingredienser hemma som smör, philadelphia, mascarpone, florsocker, frysta hallon, blåbär och mango, färska persikor och nektariner, blåbärspuré och någon blandpuré, hallon, cocos och päronessens, vit choklad, lite mörkare mjölkchoklad, vaniljpulver, lemon curd, hallonsylt och ja, det mesta man kan behöva till fyllningar :)

Och vilken färg tycker ni att jag ska göra mina macarons i? Har 10 olika pastafärger och 4 karamellfärger så dom flesta färger går att få ihop :)
Kommer självklart lägga upp bild på mitt första försök på dessa krångliga små bakverk, även om dom blir en katastrof Flört Man kan inte alltid lyckas med allt även om man går precis efter receptet och siftar mandelmjöl och florsocker 2 ggr och sen låter kakorna vila i 1 timme innan dom ska in i ugnen.

Jag ska göra dom imorgon så svar ikväll, imorgon förmiddag och tidig eftermiddag uppskattas! Glad Tack på förhand alla sötisar! Kyss

/T