Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 5559 ggr
dragonstar
0

Kokos fluff?

Kan man gåra kokusfluff eller annan fyllning med kokossmak? Hur gör ma ndet i så fall?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Veronica13
0

Hej! Jag ska göra en tårta idag med kokosmousse. Kanske är samma sak?

Är inte så insatt i sånt här.

Jag har tagit: 2 dl creme fraiche 1 1/2 dl Socker vispat ihop detta så sockret försvunnit.

Hällt i 2 dl kokos. sen har jag låtit mitt stå över natten.

Har sett att en del väljer att ha i grädden i direkt, sen låta det stå.

Men idag ska jag vispa 2 dl grädde och ha det i oxå.

Chestnut
0

Kokos kan man inte göra fluff av. Ett fluff är något nedsmält i grädde och kokos går ju inte att smälta ;)

Däremot kan man helt enkelt vispa upp ett par dl vispgrädde med lite kokos, strösocker och vaniljsocker eller göra kokosmoussen ovan.

Med vänliga hälsningar
Chess

dragonstar
0

Tack då förstår jag. Det låter smarrigt måste tästas. =)

[Aquelegia]
0

För att få till riktigt fin kokossmak skulle jag rekommendera kokosmonin eller malibu kokoslikör då bara kokosflingor inte ger så mycket smak.

dragonstar
0

Smart =) Ska ta och tästa det någon gång =)

Tessen
0

Det finns ju även kokosessens som ger väldigt mycket god kokossmak om man inte vill ha likörer i och man behöver bara några få droppar essens. Jag har använt min i en whipped cream cheese frostings och även i chokladmuffins-smet så det blev choklad/kokos-muffins flera gånger och det blir supergott! Min mamma som inte kan äta kokos pga risken för tarmvred uppskattar väldigt mycket när jag använder essensen i muffins och i frosting. Choklad och kokos är ju underbart gott ihop också!

/T

MariaJa
0

En annan grej med kokos som är gott är att man spacklar tårtan med smörkräm och istället för att täcka med Marsipan eller så, så "klappar" man in kokos på kanterna och toppen. Gott!

[Aquelegia]
0

#6 Jag tänkte mig göra en whipped cream cheese kokos fyllning och en passionsfrukt nånting tror du det passar ihop? Och vad ska jag blanda ihop passionsfrukten med för kräm?

#7 Du sa det! Precis vad jag skall dekorera kanten av tårtan med i helgen. Dock skal jag testa att rosta lite lätt för att få lite mer effekt på det hela. Ser lite för vintrigt ut annars misstänker jag.

MariaJa
0

Ah, du får berätta sen hur det blev med röstat :) Antingen kan man färga frostingen, eller färga kokosen - så slipper man vinterkänslan :) Jag gjorde en med färgad gul frosting till vårtävlingen här på I fokus.