Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1752 ggr
Elena-Maria
0

fun cakes SP och gräddspackling?

Funderade på om det funkar att spackla en tårta med grädde om man har Fun Cakes SP eller kommer den smälta då? Vissa sorter gör ju inte det… Nån som vet?

Fred och god växt!

Tessen
0

Fun Cakes måste du fodra om du ska lägga den på grädde! Det är i stort sett bra Ballinas som med säkerhet går att lägga på grädde utan att den svettas eller smälter.

Så fodra med smält smör eller en neutral olja. Eller så får du helt enkelt spackla med någon smörkräm eller frosting som inte innehåller grädde!

/T

Elena-Maria
0

Okej, ja jag har gjort det hittills och tänkte att man kanske kunde komma undan med grädde, men det är det kanske inte värt att testa då. Får väl göra lite smörkräm enligt tradition ;)

Tack för hjälpen! =)

Fred och god växt!

Tessen
0

Ja antingen smörkräm eller om du vill slippa smöret så för du en sats med frosting(utan grädde i så klart, det finns ju utan både grädde och smör om man vill slippa det och få en fräschare på mascarpone eller cream cheese) som man har att toppa cupcakes med, någon som du tycker är riktigt god och spacklar tårtan med den och sen lägger på SP'n för vad jag vet så ska det mycket väl fungera lika bra som smörkräm och vissa gillar ju inte smörkräm! :) Och nu har du ju en hel del recept att välja på i smörkräm/frosting-tråden :)

/T

Elena-Maria
0

den har jag bokmärkt ;)

Fred och god växt!

Tessen
0

Bara leta reda på något utan grädde som låter så pass gott att du kan tänka dig spackla tårtan med det, vanliga frostings går lika bra att spackla med som en smörkräm, så länge dom inte innehåller grädde såklart :) Hoppas du hittar ett bra recept.

Sen när tårtan är gjord får du gärna visa upp den här! :)

/T

appelsinchoklad
1

Ursäkta att jag lånar tråden, men jag är så nyfiken och måste bara få veta. När man täcker en tårta med Marsipan kan man väl inte spackla med grädde? Det är väl samma med Marsipan och sugarpaste? Men en prinsesstårta har väl ett tjockt lager med grädde under marsipanen? Hur funkar det? Kom på detta för några dagar sen och blev så nyfiken på hur det funkar

Tessen
0

Dom har ofta en liten mängd gelatin i grädden på konditorier, iaf på gräddtårtor för att stabilisera dom, kan mycket väl vara så på marsipan-täckta tårtor också, och det kan påverka en del eftersom gelatin i SP'n gör att den inte smälter av grädde. Det kan även vara så att dom fodrar marsipanen tunt med smält smör eller en neutral olja för att det inte ska svettas eller smälta.Jag vet inte eftersom jag inte jobbar på konditori, men ska börja praktisera på ett i höst och då lovar jag att fråga åt dig Flört

/T

appelsinchoklad
0

Ok, det är säkert något sådant, skönt att iaf nästan veta, du behöver jag inte fundera så mycket på det längreGlad

Tessen
0

Va bra att jag kunde ge dig ett någorlunda tillfredsställande svar! Glad

/T