Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3499 ggr
jessica87
2

Min första trevånings

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första trevånings, första gången jag arbetar med den stora och lilla formen och första gången jag gör en våningstårta.

Inte helt nöjd, men det är väl träning som gäller. den ramlade inte ihop iallafall.

Hade tyvärr ingen möjlighet att ta bild i bättre bakgrund och ljus,

[WickedAlly]
0

Hur kan du inte vara nöjd med den? Den är ju superfin!

Jag hade varit så stolt över mig om det var jag som hade lyckats med det där.

jessica87
0

Tack ! =) Jag är perfektionist, jag vill verkligen få till det till 100 % bottnarna blev inte raka heller så den blev lite sned också.

[WickedAlly]
0

Det kan jag förstå att man blir om man är sådär duktig, då vet man ju verkligen vad man går för också :)

För ett något otränat öga är den i alla fall hur fin som helst, hade kunnat betala fyrsiffrigt för den :)

powderpuff
0

wow säger jag bara. Den e ju skitsnygg SkrattandeTungan ute

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

jessica87
0

Tack! era kommentarer värmer =)
Jag har ju inte hållt på sålänge, gjorde min första täckta i Januari så jag märken ju ändå att det går framåt även om jag inte blir helt nöjd.

Tessen
0

Den är verkligen jättefin och vacker och jag tycker du ska vara stolt. Försök se den stora hela vilden istället för att fokusera på små skavanker som ändå bara du ser!

Fick precis en förfrågan om steg för steg-beskrivning av våningstårta från powderpuff så om du ska göra någon mer 2 eller 3vångningstårta nån gång i sommar så får du gärna göra en beskrivning. Om inte så ska jag själv försöka mig på en tvåvåningstårta nån gång i sommar iaf och isf blir det bild-dokumentation som läggs upp. Men det vore uppskattat om du som redan gjort en fin våningstårta skulle kunna göra en beskrivning på en till våningstårta med bilder och lite beskrivning.

Och jag vet mycket väl hur det är med det där med perfektionismen. Jag är precis likadan och hittar fel på alla mina tårtor medan andra, som dina är helt gudomligt fina i mina ögon! Jag har liksom inte ens orkat träna tillräckligt på blommor för att få till en fint formad ros än, men så fort jag fått handledsortoser så jag kan sitta och greja utan att händerna skakar och handlederna värker så blir det att börja träna på blommor mer på allvar! Har lite alla möjliga utstickare och fler ska det bli så jag kan variera blommorna, men det krävs helt klart ett bra handlag och en viss teknik för att få sådär fina rosor och nallen kan jag inte ens beskriva med ord hur mycket jag önskar att jag kunde föra något liknande. Men bara övning, övning, övning som med allt kreativt antar jag :)

/T

Tessen
1

#5 Jag har faktiskt också bara hållit på med täckta tårtor sen i slutet av december så vi är ganska lika i tid där, men jag tycker att du är mycket skickligare och har lärt dig fortare. Men förmodligen har du haft fler tillfällen att göra tårtor! Tråkigt nog så är gräddtårtor populärast inom min familj, men dom får faktiskt ta och vänja sig vid SP-täckta tårtor och någon enstaka marsipantårta! Ska jag göra tårtorna så måste jag ju gå ha lite roligt också, inte bara göra som familjen och släkten vill! Skrikandes

/T

jessica87
0

Tack Tessen och dina varma synpunkter. =) Jag ska troligen göra 2 3 våningstårtor nästa helg till 80 pers!

samt en tvåvåningstårta helgen efter, doptårtor alllihopa. så kanske jag kan komma med en steg för steg på 2 våningstårtan.

Min man föredrar också oftast en gräddtårta, men han tycker också om dessa med mousserna. däremot är han väl inte förstjust i sockerpasta, men det är inte alla.. o det är ju lätt att pilla bort.

Tessen
0

Du får så himla gärna göra en steg för steg-beskrivning med bilder hur du stadgar upp den och lite text. Eftersom jag aldrig gjort någon våningstårta innan och känner att jag iaf behöver göra en innan jag ska försöka lära andra hur man gör. Jag vet ju hur man gör, men rent praktiskt att göra det är en helt annan sak!

Ja mousserna är väldigt populära men i familjen och släkten också, men likt för****at så vill dom att jag ska täcka tårtorna i grädde. Men nää det är tråkigt att göra gräddtårtor i tid och otid så nu får dom acceptera att jag spacklar tårtorna i smörkräm eller frosting och ibland täcker med SP!! Och ja, SP'n är ju väldigt enkel att pilla bort om man nu inte vill äta den! Jag ska ju faktiskt tycka att det är kul att göra tårtan också annars kommer ju tappa intresset för det ock sluta göra tårtor och så mycket pengar jag investerat i olika dekorationsgrejer och fått aker i julklapp och sparar till en kitchen aid och vill utbilda mig till konditor trots att jag har en (ev två) obotlig sjukdom så vill jag inte låta det stoppa mig, så jag måste ju få fortsätta tycka det är roligt att göra och dekorera tårtor och då kan jag inte bara göra en massa gräddtårtor, frukttårtor eller prinsess som man faktiskt kan köpa på vilket konditori som helst!
Min kusin tjatar om en prinsesstårta men en helt vanlig prinsesstårta kan man ju just faktisk köpa på vilket konditori som helst så jag har ingen lust att göra den. Sen till på köpet så vill hon ha en som BARA är fylld med vaniljkräm och grädde sen täckt med Marsipan och jag tycker Marsipan är otroligt äckligt( jag kan använda det ibland men inte till en sån tårta) och bara vanlig vaniljkräm och grädde i en tårta är ju något av det tråkigaste man kan göra. Sen så vill hon ha riktigt tunna tårtbottnar också. Så nää, vill hon ha en sån så får hon köpa en så gör jag en tårta som jag tycker är rolig istället.

Jag fyller år om en månad och då har jag tänkt göra en tårta med blåbärsbottnar färgade riktigt blåa som är fylld och spacklad med citronfrosting färgad riktigt knallgul(har hittat receptet på en blogg och den ser ut att vara och låter gudomligt god). Sen så ska jag göra någon mer, täckt i frukt-SP tror jag och sen ha på en hel del blommor eftersom jag vill öva på det. Sen får dom helt enkelt bara rätta sig efter det, min födelsedag, mitt val av tårta :D Och jag kan inte bara välja en, så då blir det två istället!Glad Sen om dom inte vill äta såna tårtor så är väl det deras förlust. Jag tycker iaf tårtor med mousser, rårörda bär, fluff, ganach och liknande är så otroligt mycket godare än "vanliga" tårtor! Och speciellt när det är en hembakad riktigt god tårtbotten. Det går inte ens jämföra med dom färdigköpta som smakar kemiskt av alla smaktillsatser och konserveringsmedel.

/T

jessica87
0

Hembakat är i allra högsta grad bäst. Tycker också att det ska vara roligt att göra tårtorna och inte bara göra för att andra tycker det är bättre si o så.. visst ibland kan man väl göra gräddtårta o så. men det är ju dekoreringen som är så roligt,

För övrigt så använder jag inga utstickare till mina rosor utan helt för hand, kommer nog steg för steg på det i framtiden också.

Liljekonvaljerna först. =)

Tessen
0

Jag har rosutstickare och det underlättar lite, men har inte haft någon FP hemma när jag testat dom utan det har varit modelleringsmarsipan och jag hade heller inte fått hem min sån där formdyna till blommor eller "mexican hat"-blomdyna så det vart baka kladd och kaos.
Inte imorgon, men måndagen efter så ska jag till en arbetsterapeut och förmodligen får handledsortoser eftersom jag har väldigt överrörliga handleder och även fingrar och därför får ont av att sitta och pilla med blommorna och ortoser skulle underlätta det och göra att jag inte böjer så fel och börjar skaka, ska nog även ansöka om en hög och sänkbar stol med hjul på som jag kan ha i köket att sitta på när jag diskar, lagar mat och bakar för jag får ont av att stå upp eftersom jag har fibromyalgi (eller jag har fått diagnosen iaf, själv misstänker jag någon form av hypermobilt syndrom eftersom jag mest har problem med leder och är väldigt överrörlig till den grad att lederna tar skada) så jag skulle ju behöva en del hjälpmedel här hemma som bland annat ortoser för handlederna, knäna och även ryggen så jag ska bli utvärderad av först en arbetsterapeut sen sjukgymnast och förhoppningsvis få hjälpt med allt det.

Då kommer det bli mer bakande igen och även mer övning på blommor och annan dekor :) Som det är just nu så har jag lite för ont och är trött mest hela tiden pga smärtan. Tårtor kan man ju som tur är göra lite i omgångar och slipper göra allt på en gång så det funkar fortfarande emellanåt, men ortoser och en bra stol skulle göra att jag kunde baka mycket mer igen och det vore så himla roligt för jag vill inte att min sjukdom/sjukdomar ska bli ett hinder, jag vill absolut till varje pris fortsätta med sånt jag tycker är kul och blir glad av att göra som t ex att baka :)

Och visst, någon gräddtårta går att göra ibland, speciellt om man ska göra jordgubbstårtor nu på sommaren för det är ju lite klassiskt med grädde och jordgubbar på en sommartårta, men sen kan man ju överraska lite med annorlunda fyllningar!
Och visst är det dekoreringen som är absolut roligast!! :)

/T

jessica87
0

Klart du ska kämpa för att inte din sjukdom ska vara ett hinder, det är ju bra om du kan få så mycket hjälp du kan för att lindra det.

plutopellis
0

Gud så fin!!!

jessica87
0

Tack!

Elena-Maria
0

Jättefin! Sola dej lite i glansen nu =)

Gillar heller att äta SP… Den är inte alls lika god som Marsipan. Min sambo är också mer för gräddtårta… Tråkmåns :P

Fred och god växt!

jessica87
0

Tack =)

LisaF
0

Fy sjutton så snygg! Skrattande

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Caf_Roy
0

Seriöst, din första?!!!