Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 4463 ggr
plutopellis
0

Utstickare

Då jag inte äger en enda snappade jag upp en tradera annons som det var någon här inne som tipsade om då det var tal om liljekonvaljer och jag slog till: http://www.tradera.com/olika-blommor-utstickare-och-bok-auktion_340144_156704308

Så nu ska här testas att göra blommor Glad måste ju dock införskaffa färger och flowerpaste men det får bli framöver..

powderpuff
0

De sättet har jag också. En bra sälja med snabba leveranser Glad

har köpt en hel del av henne

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

plutopellis
0

Glad

Tessen
0

Va kul. Då får du öva på att göra en massa olika blommor och visa upp resultaten där sen då! :) Jag borde själv öva lite mer på blommor och jag har utstickare, modelleringsverktyg, skumdynor, både flower pad och mexican hat pad, FP, 10 olika pastafärger och 10 olika lustre dusts. Men ska nog köpta lite floristtråd i olika tjocklekar och även florsttape innan jag sätter igång allt för mycket :) Men man kan ju öva på rosor och även färgglada lite mindre realistiska blommor också :) Det är väldigt roligt att pyssla med sånt tycker jag men ryggen och handlederna värker efter en stund så jag får ta några få blommor i taget.

Har köpt zip lock-påsar och plastfickor att förvara FP och blommor man tryckt ut men inte gjort i ordning än :) Ska göra om en äggkartong med en massa ugnsfolie till en blomformare med olika djup så man slipper lägga pengar på det när man så enkelt kan fixa det själv :)

Visa gärna lite av dina blommor sen när du kommit igång med det. Om du vill kan du få länken till en superbra säljare på eBay som har 10pack med pasta/gelfärger där man får välja själv vilka utav dom ca 30 färger från SugarFlaire dom har som man vill ha. Tror jag betalade runt 180 för färgerna och sen ca 90kr för frakten men då köpte jag flera saker från samma säljare :)

/T

plutopellis
0

Ja den länken tar jag gärna! Ska ju som sagt göra mina egna bröllopstårtor sen i december så måste ju öva öva öva! Glad

Tessen
1

Denna säljaren är superbra, har bra fraktpriser och har det mesta man kan tänkas behöva inom färg(pastafärg, lustre dust, metallic färg, pennor med ätbart bläck osv), utstickare till alla möjliga blommor, patchwork till allt man kan tänka sig och allt möjligt annat och dom är jättetrevliga vid eventuella frågor! Dom har även FP, SP av olika märken även med mörk, mjölk och vit chokladsmak och även modelleringspasta. så du kan nog hitta allt möjligt roligt där som passar bra till bröllopstårtorna.

Jag tror jag köpte 9 olika saker från dom sist och jag ska köpa mer så fort jag har råd :) Mycket billigare än här i Sverige i webbutikerna. Hoppas du hittar något roligt och blir hjälpt av länken.

/T

plutopellis
0

Oj, jag kanske inte ska gå in där? När utstickarna kom bara suckade gubben och fällde en kommentar som har du fått paket nu igen? SkämsOskyldig

Men det borde ju gå under bröllopskassan? Tungan ute

Tessen
1

Ja det går ju helt klart under bröllopskassan! Du måste ju ha saker att öva med innan du ska göra era bröllopstårtor så att dom blir perfekta ;)

/T

powderpuff
0

Vill också köpa där men vågar inte för min engelska är så dålig Rynkar på näsan

plutopellis
0

Du får be någon sitta med dig Glad pastafärg, är det sånt man färgar själva flowerpasten med? Och är det samma sak som paste food colouring? Det andra med pennor och dust fattar jag vad det är Flört har redan hittat saker för 400! Inte beställt något men skrivit en liten lista med vad jag vill ha. Men funderar över flowerpaste, det finns att köpa på panduro va? För det blir ju i så fall billigare än att skicka efter, annars tänkte jag att ska jag ändå köpa saker där kan ju ett flowerpaste följa med…

Tessen
0

#9 Ja pastafärger kan man färga SP, FP och allt liknande, även smörkrämer, tårtbotten och liknande. Men jag kan inte påstå att det är någon pasta utan en tjock gele ungefär. Man tar upp lite med en tandpetar och kletar av det på t ex FP'n sen knådar man in färgen, man kan få lite fläckar på händerna så om man vill kan man använda engångshandskar, sen om du vill ha starkare färg så ta en ny tandpetare och ta upp mer färg med så att du inte får i några bakterier för då håller färgen mycket längre :) Det blir absolut billigare där än på Panduro ja! Så ska du ändå beställa saker där så kan du lägga till det med. Och om du skapar ett konto så kan du trycka på "Lägg till bevakning" så hamnar produkterna i en lista på "Mina sidor" utan att man på något sätt är tvingad att köpa det, det är mer som en "vill ha"-lista :) Och det är supersmidigt att betala med Pay Pal för då är det extremt mycket mindre risk att du blir lurad och du lämnar aldrig ut person eller konto/kortuppgifter till någon. Jag har fått allt jag beställt från olika säljare, har aldrig vari några problem så jag köper hellre där ifrån än ifrån svenska webshopar om det inte är så att jag bara ska ha SP och tårtbrickor. Annarsär det mesta så mycket billigare på eBay. Men se till att bara beställa från Storbritannien för beställer du från t ex USA så tillkommer en massa i tull, det gör det inte inom EU :)

/T

plutopellis
0

Tack Tessen Kyss

Tessen
0

Det var så lite så. Hoppas du hittar det du behöver till dina bröllopstårtor (och kanske lite annat som slinker med) till ett bra pris :) Frakten brukar ligga på mellan 5 och 10 arbetsdagar men jag har fått vänta som längst 8 arbetsdagar och som kortast 4 arbetsdagar. Så det är inget man behöver sitta i veckor och vänta på. Glad

/T

plutopellis
0

Låter bra, ska se om jag kan övertala gubben för hade varit roligt att testa till midsommar om jag får beställa i helgen bör de ju eventuellt dyka upp innan midsommar ju.. Glad

Tessen
0

Ja men absolut, beställer du nu i helgen så har du säkerligen sakerna innan midsommar om det inte kommer bort i flygposten men det har det aldrig gjort av alla dom gånger jag beställt!  :)

/T

plutopellis
0

Får fundera på hur jag ska lägga fram det hela, eller ska man helt enkelt beställa och låtsas som ingenting? *hahaha* Nä, min gubbe är otroligt snäll så bör inte vara några problem alls. Fick ju skatten nu också som ska gå till bröllopet så Tungan ute

Tessen
1

Ja men lägg fram det så att ni fick ju precis tillbaks på skatten och du vill kunna göra så fina tårtor som möjligt till ert bröllop så du behöver köpa lite grejer för att öva! Flört

/T

plutopellis
0

Ska göra ett försök när han kommer hem Glad i vilket fall blir det ju tårta med violfyllning till midsommar Tungan ute

Tessen
0

Ja det tycker jag låter bra! Man måste ju fråga, annars vet man inte vad svaret blir och om man ser liten ut och blinkar stort med ögonen och säger "snälla älskling" så brukar det fungera Tungan ute

Själv ska jag inte fira midsommar vad jag vet, men min lillebror slutar 9an på fredag, dock kan jag inte närvara pga att en som jag har ett besöksförbud emot kommer närvara och enligt lagen får jag då skylla mig själv om jag åker dit jag vet att h*n är och om personen gör något emot mig kan jag inte anmäla, eller jag kan, men det leder knappast någonvart. Så jag och lillebror ska fira själva någon dag senare så då ska jag fixa en hallon/vit choklad/apelsin-tårta till oss :) Även laga mat också ska vi hyra filmer och köpa godis och självklart vår tradition, spela alfapet medan vi äter ^^ Jag har världens bästa lillebror och vi trivs superbra ihop även fast jag fyller 27år nästa månad och han fyller 16 i vinter. Så det blir tårtbakning kommande veckan :)

/T

plutopellis
0

Oj, det lät jobbigt! Men skönt med eget firande, det betyder nästan mer då Glad

jessica87
1

då får du kanske nytta av steg för steg beskrivningen som kommer på Liljekonvaljerna sedan.

Tessen
0

#19 Ja det är lite tråkigt att behöva missa det. Men det blir nog en mysig dag/kväll med mat, tårta och filmtittande. Det betyder väldigt mycket för mig att han verkligen vill komma hit någon dag efter eftersom jag inte kan komma.

Sen så har han lova att jag ska få komma på hans student ist och att den andra personen får bilder då eftersom jag bara får bilder nu när han slutar 9an. Glad

/T

plutopellis
0

Fattar ärligt inte hur sidan fungerar!

jessica87
0

vilken sida? denna?

plutopellis
0

ebay Rynkar på näsan

jessica87
0

aha… nej, jag förstår mig inte heller mig på den så bra.

plutopellis
0

Får inte köpa en grej för jag har inget kreditkort på fil står det, fattar inte vad det innebär Rynkar på näsan typiskt.. Ingen som vet någon annan billig sida där man kan köpa färger/pennor?

jessica87
0

hm, skulle ju va om ngn privat har som säljer, sök på blocket, har sett där ibland.

plutopellis
0

Ah, tack! Synd de inte har på tradera, den  sidan fattar jag Flört

jessica87
0

tycker också det är synd

Tessen
0

Ajdå. Du får först registrera dig på paypal.se och antingen föra över pengar från ditt konto som måste stå i samma namn som paypal-kontot. eller så kan du koppla ditt visa/mastercard till paypal och betala med det vilket är enklare. Sen när du registrerat dig på eBay.se och hittat det du vill ha så får du trycka på "Köp nu" sen ska du typ godkänna att du verkligen vill köpa det och då kopplas du vidare till paypal automatiskt och får logga in där sen år du trycka på att du godkänner betalningen. Det ska gå att få kombinerad frakt om man köper flera saker från en och samma säljare genom att bara trycka på att man ska köpa så hamnar det i din "Köpt-lista" och sen får du en summa som du ska föra över och hur du ska göra det. Eller om du inte tycker att frakten blir för hög så tycker jag det är enklare att ta sakerna en och en. Sen när man betalt genom paypal så får du ett mail om att det är betalt, sen får du ännu ett mail där det står "Dispatched" eller nå liknande när det är skickat, vilket brukar vara arbetsdagen efter man betalt. Sen när man fått sina saker så är det väldigt uppskattat om man lämnar en bedömning på vd man tyckt, skriver lite kort om det var bra och ger ett visst antal stjärnor och ger man bra betyg när man fått sina saker och det är det man beställde osv så brukar man få bra betyg tillbaks. Hoppas du förstår lite mer nu. Jag är lite trött och virrig nu så jag ber om ursäkt om det vart förvirrande >.< Hoppas du lyckas lösa det!

/T

plutopellis
0

Jag skapade paypal, men har inte för över pengar ännu men tyckte det var konstigt att det stod så på endast en av sakerna när jag valt fyra?

Tessen
0

Jo men har du varkenpengar överförda (vilket tar 2 arbetsdagar att föra över) eller ett betalkort kopplat till det så går det inte köpa något eftersom du inte kan betala på något sätt. Sen är det självklart lite skumt att det bara kom upp på en, vad hände med dom andra tre?

/T

plutopellis
0

Konstigt ja… Är lite osäker på att koppla kortet dit, är det verkligen säkert?

Tessen
0

Ja jag anser att det är säkert, det används av folk världen över och jag har inte haft ett enda problem. När man kopplar kortet dit så dras 15kr från kontot men det sätts ist in på dit paypal-konto. Vet inte riktigt varför dom gör så.

/T

[Moa-]
0

plutopellis; det är en personlig avvägning, mitt kort är kopplat till Paypal och det har inte varit några som helst problem…

powderpuff
0

Jag har köpt där nu och så här långt gick de bra. Ska bli spännande att se när jag får grejerna sedan.

De värsta är att lämna omdöme när man är sååå kass på engelska men de får väl google översättning göra till smig sedan Flört

Tessen
1

Haha google translate är bra att ha för dom som inte är nå vidare på engelska :)

#36 Hoppas att du får dina saker snart, tror inte du behöver vänta mer än några dagar in i nästa vecka om det var några dagar sedan du beställde :) Man behöver bara skriva en sådär 3 - 4 ord eller nåt eller så gör du helt enkelt så att du bara skriver A+++. Behöver verkligen inte vara något avancerat, bara så dom vet att du är nöjd med allt. Om du mot all förmodan inte är nöjd, så maila dom(med hjälp av ngn som kan engelska) och försök reda ut felet innan du sätter ett dåligt betyg. Jag beställde ett set med smoother, modelletringsverktyg och runt 20 utstickare varav en var trasig. Betalade runt 21 pund med frakt för allt det, så jag mailade henne och fick en ursäkt och hon satte tillbaks 2 pund på mitt paypalkonto sen var det inget mer med det. Dom flesta är väldigt måna om sitt betyg för många köper bara av dom som ligger mellan 99 och 100% så hamnar man under så säljer man ofta mindre. Så det är alltid bättre att lösa problemen så än att sätta negativa betyg för dom flesta är väldigt trevliga och lätta att ha och göra med. Glad

/T

madaska
0

jag har mitt kort kopplat till min paypal, har inte haft några problem hittintills. Och skulle det bli problem så kan det lika bra bli det om man har kontanter överförda där än kortet kan jag tycka. :)

Dock känner jag mig själv så väl, att jag har ett separat konto för mitt kort, så  där är bara vad jag precis behöver på det, resten ligger på andra konto i banken så jag för liksom över efter hand.. (nej vaddå, jag är väl inte rädd man skimmar mitt kort någonstans..haha) :)

jag tycker ebay är en toppensida (nu när jg fått lite kläm på det) och har köpt saker där för knappt 500 som skulle kostat mig betydligt mer här i sverige.. och att frakten tar 7 dagar ibland, kan jag överleva, tar ju nästan 4 arbetsdagar ändå i sverige :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

plutopellis
0

Tack för alla era svar! Glad ska se om jag får koppla mitt kort dit, på nått mysko sätt fungerar mitt visakort väldigt sällan att handla över nätet utan har alltid fått låna gubbens.. Annars får jag väl föra över pengar till paypal istället… För kollade runt på kakburken och tårtdekor och det blir svordom dyrt om jag ska köpa lika mycket där tillskillnad från 400 med frakten inne på ebay!

plutopellis
0

Som jag misstänkte godkände de inte mitt kort, skickade iväg en fråga om varför till swedbanks kundtjänst. Men flyttade över pengar så i veckan borde jag kunna beställa hem mina saker Glad och det var inga problem att övertala gubben Flört gjorde bara en ledsen liten min så sa han självklart! Hihi Kyss

Tessen
0

Ja visste är det en vidrig skillnad i pris! Tycker dom butiker här i Sverige borde förstå snart att såna priser inte är hållbart när dom har konkurrenter som t ex eBay där utbudet även är större. Det är bara att söka på "cake decorating" så kommer det upp hundratals sidor med prylar!

/T

plutopellis
0

Nu är det beställt! Men förstod inte riktigt hur jag skulle välja färger då jag köpte paket där jag fick välja flera så personen i fråga fick ett mail, hoppas det går bra så Skäms så nu är det bara att vakta brevlådan! Tungan ute

Tessen
0

Haha ja vad kul att du kunde beställa det du ville ha.För säkerhets skull så skrev jag ett privat meddelande till säljaren om vilka färger jag ville ha. Så det var inga problem :) Hoppas det går lika bra för dig! :)

/T

plutopellis
0

Men fick fortfarande på den ena saken jag ville ha att det inte gick för jag inte har card on file som det stod. Men bytte den mot en liknande sak bara (sånt dust) så gick det bra, konstigt tycker jag.. Men tror det blir bra. Gjorde som du sa om frakten, orkade inte bry mig. 66 kr för tre pennor, sex pastafärger, tre dust och en flowerpaste, det kunde jag lätt betala! Glad

Tessen
0

Ja eller hur. Jag beställde SP, lite tårtbrickor och tårtlådor här i Sverige och då vad frakten på 60kr. Så det blev ju ingen större skillnad. Kul att du köpte både pastafärger, pennor och såna dust-färger. :)

/T

plutopellis
0

Blev ju tvungen! Dom hoppade på mig ;) hehe!

Tessen
0

Haha allt möjligt kan hoppa ut ut skärmen och skrika "köp miiiig" :D Men det är roligt när man kan färga saker själv, speciellt till blommor och annan dekor! Och sen måla med lite sånt dust på blommorna för att förstärka färgen och få lite glitter :)

/T

powderpuff
0

Jag köpte 6 st dust och 3 pennor och jag glömde också skriva färg. har skickat ett PM nu till säljare så vi får se, h*n har kanske redan skickat de.

Hoppas hon förstod vad jag skrev, översatte med google översättning Flört

Tessen
0

#48 hoppas det löser sig! Om man inte skriver något alls så brukar man få dom populäraste färgerna, men förhoppningsvis kom ditt mail fram i tid :)

/T

powderpuff
0

#49 Jag är glad om de bara kommer hit Flört Nackdelen om och när jag beställer utomlands är att jag har så många Ä och Ö i mitt namn och adress Obestämd

Tessen
0

Det kommer nog ska du se ;) Det är inga problem, dom skriver ju namn och adress för hand för det mesta på kuvert/kartonger. Men det är klart det kommer, man får tyvärr ha lite tålamod ibland bara ^^

/T

powderpuff
0

Ska bli spännande. Vill köpa mer där men får vänta tills de andra kommer så jag vet att de funkar Glad

Tessen
0

Ja man brukar hitta massa saker man vill ha. Jag har köpt en hel del men vill ändå ha mer ;D

/T

powderpuff
0

= baka många tårtor så de går ihop sig i alla fall FlörtSkrattande

Tessen
0

Haha jag tycker iofs att det ät så otroligt roligt att sitta och pilla med det så tanken på pengarna liksom trillar bort! ^^ Lika bra är väl det ;)

Kom på att jag inte ätit idag så jag ska slänga ihop någon pastasås och färsk pasta. Är tillbaks om en stund (:

/T

powderpuff
0

mat i magen är ju inte helt fel. Gjorde lite grönsaksstuvning innan med lite köttbullar. Snabbt och lätt de också Glad

jessica87
0

Mat är gott och aldrig fel.. har inte heller ätit idag, men jag klarar mig. har precis tagit en kopp te istället.

Tessen
0

Jag började bli skakig och fick onödigt lågt blodtryck. Så det blev en "vad finns i kylskåpet"-pastasås och färsk pasta så nu mår kroppen snart bättre igen :)

/T

jessica87
0

Så bra =)

Tessen
0

Ja det är alltid bra att ha lite extra i kylen så man snabbt kan få ihop något :) Annats funkar iofs yoghurt lika bra men var sugen på varm mat så då tar man vad man har!

/T

jessica87
0

Jo.. ibland får det bli så.. och ibland kan det ju bli en riktigt lyckad rätt, med man tar vad man haver.

Tessen
0

Ja jag gjorde pastasås på lök, bacon, vitlök/parmesan creme fraiche, vanlig creme fraiche, lite frädde, tomatpure, tyckte det såg tomt ut så hade i en burk tonfisk och sen lite sambal oelek för extra smak. Det blev ganska okej faktiskt. Lite synd att jag inte hade någon majs eller svamp bara, men men, det går ner ändå :)

/T

jessica87
0

Låter rätt gott.. =)

Tessen
0

Jadå det blev helt okej! Orkar inte så mkt bara,men äter väldigt långsamt så maten brukar vara kall när jag ätit gärdigt >.<

/T

jessica87
0

Okej…

Tessen
0

Plutopellis - Förlåt att vi OT'at ner din tråd ^^

/T

plutopellis
0

Haha, ingen fara! Nu hade jag ju massa mumsigt och roligt att läsa såhär på morgonen! :) roligt att fler beställer! Hållet med att jag ville haft mycket mer men får ta lite först och testa, aldrig gjort en blomma i hela mitt liv! Så det här ska bli roligt :)

Tessen
0

Haha vilken tur ätt det inte gjorde något:) Ja det är klart, man vill ju testa lite först och se om man tycker det är roligt :) Men det ska nog gå jättebra! Du har ju tills i december att öva ;D Du får bjuda på blomdekorerade tårtor och cupcakes på jobbet i ett halvår nu Tungan ute

/T

plutopellis
0

Ja precis! :)

plutopellis
0

Snabb leverans! Idag låg min beställning på bordet när jag kom hem. Uppackad! Förvånad gubben var nog lite nyfiken på vad det var Flört så nu vet jag vad jag ska göra när sonen lagt sig Skrattande

powderpuff
0

Jag har inte fått mitt än så jag hoppas på de imorgon då Glad

Tessen
0

#70 Vad kul att du fått dina saker :) Mina som jag beställde igår skickades idag så får se när dom kommer fram. Alltid roligt med nya leksaker :D

#71 Ja dom kommer nog snart så kan du också leka en massa du med Flört

/T

plutopellis
0

powderpuff, hann du få ditt nu innan helgen?

powderpuff
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jaaaa jag fick de idag Skrattande

Jag målade lite på några duvor men som sagt övning ger färdighet.

(Tårtan var ett hastigt ihopsläng)

plutopellis
0

Hastigt hopslängd?! Hjälp! Jag som var nöjd med min tårta under rubriken "Här kommer den, midsommartårtan" men efter att ha sett din känns min ganska pinsam Skäms verkligen urläcker! Så fin spritsning du gjort med chokladen! Tungan ute

powderpuff
0

hi hi hi, en bra tyll kan fixa de mesta Skrattande Är inte nöjd med rosetten, måste träna mer med den där "kavlen"

Jag tyckte din var super fin, din tårta Skrattande

plutopellis
0

Tack Glad jag har inte så mycket verktyg alls än så bra tyllar får nog bli nästa projekt Flört måste lära mig spackla jämnt så jag kan försöka få på SPn slätare men det kommer väl med tiden Glad

powderpuff
0

Dessa tyllar har jag köpt och är nöjd med de

de problemet har jag också att få de jämnt, men de är väl bara att öva. De säger här hemma att jag ska sluta baka tårtor och jag förstår inte varför FörvånadCoolSkrattande

plutopellis
0

Hahaha! Nä, tårta som är så gott! Tungan ute

Tessen
0

#74 Verkligen en jättefin tårta! Och visst är det setet med tyllar bra? :)

/T

powderpuff
0

tack, måste jobba lite på det här med rosetter. Är (son vanligt) inte riktigt nöjd med den. Dotternoch hennes sambo fick tårtan och jag fick ett sms där de stod : sjukt jävla god. De tar jag som ett bra betyg i smaken Glad.

Ja de tyllarna är jätte bra och till ett bra pris tycker jag. Det enda negativa är att de är såå svåra att diska. hur gör du och ni andra när ni diskar tyllar?

Tessen
0

Ja rosetter är inte det enklaste man kan göra så jag har aldrig gett mig på det själv faktiskt. Men an få ju föra dom i FP och ha något innuti som stöder upp medan dom torkar. Och sen bandet i mitten på rosetten, försök att liksom rynka ihop öglorna lite längst in och lägg ett band runt om hela med skarven på baksidan så ser den lite mer realistisk ut :) Bara ett litet tips :)

Haha ja det var ett bra betyg! Vad är den fylld och spacklad med? Ser ut att vara spacklad och spritsad i chokladganache iaf men jag kan ju ha fel(det händer ibland, tro det eller ej Flört).

Jag sköljer mina tyllar i supervarmt vatten sen så har jag lite diskmedel på fingret eller direkt i tyllen och gnuggar runt sen sköljer lite till så att diskmedlet kommer åt överallt. Sen så finns det ju tunna borstar i stål med plaststrån på som är gjord för att rensa och diska tyllar, funderar på att investera i en sån för att underlätta diskning av tyllarna! Men låt dom aldrig bli liggande i vatten utan gör rent dom och sen ställ dom på tork på lite hushållspapper eller en kökshandduk.

/T

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.