Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1302 ggr
Chestnut
0

Akut tårthjälp!

Har lite smått panik, måste slänga ihop en tårta till imorgon kväll (iofs kan jag ju baka något annat men fått för mig att jag ska bjuda på tårta) och har lite ingredienskris och råkar bo långt ifrån närmsta butik. I bästa fall kan jag handla imorgon - om bilen startar (den krånglar), men jag behöver egentligen slänga ihop något ikväll så att fyllningarna saftar sig.

Bottnar hade jag klara i frysen, vanliga vaniljbottnar, så den biten är lugn.

Vad jag har hemma är:

Vispgrädde
Creme Fraiche
Ägg
Gelatin
Florsocker
Mjöl, potatismjöl mm
Flädersaft/apelsinsaft/hallonsaft/svartvinbärssaft
Jordgubbssylt
Rabarber
Kakao 
Vaniljstång

Rent spontant funderar jag antingen på rabarbermousse eller flädermousse (går det att göra mousse på saft?) ihop med hemgjord vaniljkräm. Dekoren kan jag lösa genom kreativ spritsning och dekorera med ätbara blommor.

Vad skulle ni ha gjort med de ingredienserna?

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
0

Jag hade gjort någon mäktigt!
Sylt och saft på ena botten, vaniljkräm på andra och täckt alltihop med chokladmousse!
(ja jag är sjukt godissugen)

Qui dormit, non peccat

Chestnut
0

#1 Hum, chokladmousse…Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
0

Chokladmousse är aldrig fel Oskyldig

Qui dormit, non peccat

Chestnut
0

Kruxet är att maten troligen (har inte bestämt mig helt) kommer bli rätt mastig. Fick en superidé med vaniljkräm, rabarbermousse och sen täcka med vitchokladmousse på sidorna och ovanpå jordgubbar i champagnegelé. Troligen inte genomförbart imorgon men definitivt en idé jag måste testa någon gång Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
0

Ah, mastig mat kräver lätt efterrätt så man inte hamnar i paltkoma ^^ Skulle nog ha gjort något enkelt som rabarberkompott med grädde och creme fraiche-täcke för syrlighet.

Mmm den tårtan lät inte helt fel! Skicka en bit på posten till mig Flört

Qui dormit, non peccat

Praefatio
0

Jag skulle helt klart ha rabarberkompott i tårtan i alla fall. Stek (!) rabarbern i en rejäl klick smör tills den är mjuk, häll över strösocker och låt det smälta ihop till en geggig, sötsyrlig smet. Det är gott att dutta i lite kanel också om man gillar det. Det tillsammans med hemlagad vaniljkräm borde bli somrigt och gott, även om det är enkla och rena smaker.

Tessen
1

#0 Titta i tråden "Recept på tårtfyllningar 2" Har lagt ut massa nya recept bland annat rabarbermousse och gör du en vanlig vaniljmousse han du ha i flädersaft så den får lite flädersmak. Det finns lite allt möjligt, kan lägga in på vaniljmousse och glasscreme också.

/T

Chestnut
0

Bilen startade imorse och igår kväll somnade jag ifrån tårtbaket. Blev iaf vaniljbottnar, rabarbermousse, hallonmousse och jag täckte med vit chokladmousse. Garnerade med några gelehallon. Tårtan blev omtyckt! Skrattande

Nu är jag sugen på att göra fler så ska kika på alla smarriga fyllningar i recepttråden…Oskyldig

Med vänliga hälsningar
Chess

Tessen
1

Gott med rabarber och hallon ihop med vit choklad. Syrliga fyllningar och sött utanpå :)

Haha det finns många goda fyllningar där och jag har ännu fler smaker på fyllningar sparade i datorn så funderar på att fylla på med lite mer annorlunda smaker snart :) Man blir lätt beroende av att göra fler tårtor med nya smakkombinationer och det är ju trots allt midsommar på fredag så då kan man ju alltid göra en tårta till det Glad

/T