Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3553 ggr
jessica87
5

till doptårtan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni? kan man ha denna på doptårtan? ska jag göra något annorlunda?

Tessen
1

Nej den är absolut supersöt! :) Fint med detaljer som hjärtan och sömmar på filten också. Den enda jag kan säga är väl att jag skulle föredra en grå nos och låta detaljer som lappar, napp, krona och filt vara rosa bara. Men det är ju absolut upp till dig :)

/T

jessica87
0

Tack! Jo, tack för tipset.. ska se hur det kan bli med grå nos. =)

plutopellis
0

Åh så söt!

Tessen
1

#2 Nosen ser mer ut som en del av dekoren än en del av nallen nu när den är rosa. Men det är bara min åsikt :)

/T

jessica87
1

Bra med åsikter, jag ska testa med grå nos, det blir kanske bättre .. Tack!

powderpuff
0

Åhh vill också kunna göra en sådan. Skitfin är den

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

jessica87
0

Tack! det är inte så svårt, bara man vet hur man gör en vanlig nalle..

Tessen
0

Hur gör du "pälsen"? Pillar du bara upp en skrovlig yta med ett modelleringsverktyg eller använder du något annat? Har bara gjort släta kaniner och kycklingar som jag modellerat förutom bandyklubbor och boll men det är ju inte särskilt avancerat.

/T

jessica87
0

Jag använder en tandpetare och rufsar till pälsen med, =) lätt, men det tar tid. =)

Tessen
0

Ja jag kan tänka mig att det tar en stund. Gör du det innan du sätter ihop delarna eller efter? Kan tänka mig att det bör vara enklast innan och ta del för del.

/T

jessica87
0

man får arbeta rätt snabbt eftersom ytan torkar, jag gör en del för sig, går inte att sätta ihop alla delar innan, för då hinner det torka o då går det inte att rufsa

Tessen
0

Ah okej, är det modelleringspasta du använder? Jag ska nog beställa "Mexican modelling paste" på eBay för hittar inte modelleringspasta på många ställen här i Sverige.

/T

jessica87
0

Det är Ballinas Modelleringspasta samt Ballinas Flowerpaste jag använder, tycker de är kanonbra..

Tessen
0

Jag har Ballinas Flowerpaste hemma men har inte sett Modelleringspasta någonstans där jag beställt saker, mer än Mexican Modelling Paste och Cocoform Modelling Paste som jag sett på eBay.

Skulle ju bara kul att ha för tycker ren SP lätt säckar ihop, FP spricker och det går ju såklart använda modelleringsmarsipan, men det är väl kanske inte mitt förstaval då det ofta är lite smått kletigt och eftersom jag absolut inte gillar smaken så har jag lite svårt för doften också.

/T

jessica87
0

Figurerna man gör äter man ju sällan så om det inte smakar så gott tycker inte jag gör så mycket. Jag köper alla mina saker på marieshobbycorner.se och hon har modelleringspasta i Ballinas.

Ska man göra rufsiga nallar så gör småsprickor inte så mycket eftersom det ändå ska rufsas upp.

Annars kan man ju blanda modelleringspasta och flowerpaste när man modellerar, eller blanda fp och sp.

Flowerpaste går inte att hantera utan Petal Base, så det är ett måste.

Tessen
0

Flowerpaste tycker jag går att hantera så länge man har en duttare med lite maizena och lite florsocker i. Har gjort både blommor och text med det.

Tack för tipset om sidan, kanske får ta att beställa sån Modelleringspasta så man har hemma om man vill göra något lite större t ex en nalle. När jag blandat SP och FP och försökt göra en Pingu så sprack det precis överallt så det var bara att ge upp så det var lite tråkigt.

Nej det är klart att man sällan äter dom större dekorationerna, men som sagt har jag svårt för bara doften av Marsipan. Dock blev både jordgubbsmarsipan-kaninerna och bananmarsipan-kycklingarna på mina påsktårtor uppätna. Men det är ju en smaksak det där!

/T

jessica87
0

brukar ha maizena under när jag kavlar fb. men för att arbeta det i händerna tycker jag petal base är guld värt.

man får ju rulla rätt länge om man inte vill ha sprickor. att göra i bara fb är det väldigt svårt att inte få med några sprickor.

är det dekorationer av sockerpasta äts det kanske upp, men dekorationer som stelnar är nog ingen höjdare.. gjorde också kyckling o så på min påsktårta i sp o det åts upp.

powderpuff
0

Finns de recept på modelleringspasta så man kan göra den själv?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

#17 Jag brukar dutta det i händerna och på massan så man kan jobba den i händerna och knåda det så det blir lättare att kavla ut sen.

Jag kan inte påstå att ren SP är så himla gott det heller. Den med fruktsmak är god, men inte vanilj eller choklad. Täcket gör jag ota ganska tunt så det har jag inga problem att äta men skulle ju inte sitta och tugga i mig en figur i SP. Nej hårda dekorationer är kanske ingen höjdare att äta. Enstaka bokstäver i en text kan ju åka med ner,men inte hela figurer.

Har precis varit och handlat lite, fattades lite SP till dekoren så får i nödfall använda Dr Oetkers sockermassa för vill inte göra hela Hammarbyloggan i FP så att den blir hård.

Orkar nog inte göra tårtfyllningar och dekorationer idag. Får göra det imorgon innan jag börjar förbereda maten. Då har jag ju hela dagen om jag bara kommer mig för att sätta igång tidigare än idag då jag tog mig upp och började baka tårtbotten vid kl 17. Usch har inte mått nå vidare dom senaste dagarna. Men vill fixa mat och tårta till lillebror, men det är jobbigt att ta tag i saker som disk och städning framförallt när man har dåliga dagar. Får tvinga mig själv att plocka in lite ren disk och diska upp resten ikväll iaf så jag får något mer gjort idag trots att det tar emot.

/T

Tessen
0

#18 Inte vad jag vet iaf. Det får man nog beställa tyvärr. Jag tycker dock det kan vara skönt att slippa kladda för mycket själv sen jag slutade göra MMF och började använda SP istället. Även om man får betala lite extra för köpt än att göra själv. Inte för att jag tror skillnaden är överdriven på köpt och hemmagjord MMF iaf, men ändå. Gör man åt mycket kan det ju vara bra att göra själv.

/T

Caf_Roy
0

GUUUUD SÅ SÖÖÖT!

Jag försökte göra en nalle på en kurs en gång, jag hade instruktör och allt och alla andra lyckades, men min nalle gick bara med stora mått fantasi och välvilja att få till att det skulle likna en nalle. Sedan dess blir jag betydligt mer imponerad när jag ser en modellerad nalle.

#18 det finns ett pulver på kakburken som man blandar med vatten dagen innan och blir FP. Kommer inte ihåg vad det heter, kan vara tylo powder?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tessen
0

#21 Man kan använda både Tylo powder (cnc) eller Gum Trag till att blanda i SP för att få FP. Men det blir inte modelleringspasta :) Blandar man tylo powder i vatten blir det ätbart lim om jag inte minns fel.

/T

Caf_Roy
0

#22 Jag hade något pulver jag blandade med vatten och fick FP, minns som sagt inte namnet, glömde skriva att det ska blandas med lika delar SP el.dyl. Tack.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"