Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1634 ggr
Elena-Maria
0

Minitårta men ingen form...

Jag bakade min första SP-tårta i helgen till min mammas 50-årsfest. Känner mej nöjd trots att allt inte blev perfekt. Man måste ju börja någonstans. Dock ska den helt klart göras klar dagen innan servering för dagen efter var den galet god =)

Nu närmar sej ju midsommar. Jag är lite sugen på att briljera för min sambo, som inte var med och fick smaka på tårtan i helgen, genom att göra en minitårta. Ingen idé att göra en normalstor, vi planerar att ligga hemma hela midsommarhelgen och se på serier (japp, så roliga är vi) och vi kommer aldrig äta upp en hel, stor tårta. Problemet är att jag inte har någon form för att baka en liten tårtbotten… Tror ni man kan grädda den i kanske en stengodsskål?

Fred och god växt!

plutopellis
0

Jag gjorde faktiskt vanlig sockerkaka i sån lång sockerkaksform och sen skar upp i tunna skivor som jag sedan hanterade som en-portions tårtbottnar. Ett litet tips bara annars tror jag säkert du kan grädda i vilken form som bara du smörar ordentligt så du får ut den sen Flört

Elena-Maria
0

Japp, jag körde på =) Tog en "frukostskål" från ikea och halverade satsen. Kanske skulle hållit mej till ett ägg dock, för oj så hög den blev :P

Annars lät ju portionsalternativet bra också. Det blev två muffins också utöver min botten, var smart nog att ta bort lite smet annars hade det väl blivit en tårta hög som kilimanjaro ;)

Fred och god växt!

Tessen
0

Jag har 2 st springformar på 12cm i diameter. Dock är dom köpta på eBay. Är man beredd att lägga lite mer  pengar så har jag faktiskt sett 12cm-springformar inne på Åhlens för 79kr/st men dom finns inte med på Åhlens hemsida så dom kanske bara finns i vissa butiker. Mina 2 kostade 86kr med frakt från Storbritannien.

Men det går ju såklart göra i lite vad som helst. Sen kan man även göra rulltårtebotten och stansa ut små rundlar så kan man använda det som anslag till en minitårta eller en liten bakelse. Har ett gäng såna i frysen. :)

/T

Elena-Maria
0

Smorde nog "formen" lite dåligt, men eventuella brister i botten kommer inte synas sedan ändå så det är inget att deppa över. Detta är ett test som råkar sammanfalla med en miniöverraskning ;)

Ja, minispringform skulle jag vilja ha faktiskt. Ska hålla utkik efter det.

Fred och god växt!

Tessen
0

Ja det är verkligen smidigt med såna små springformar, men dom är bara 4cm "höga" så en stabil krage är viktigt. En 12cm-tårta tycker jag är lagom till mellan 2 och 4 personer beroende på hur sötsugen/tårtsugen man är.

/T

Elena-Maria
0

Borde gjort en stor tårta… har jag otur blir utbildningen jag kommit in på i höst inställd. Inte så sugen på att flytta till Lund…

Fred och god växt!