Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1851 ggr
Tessen
0

Material till logga.

Jag ska göra en Hammarbylogga att ha på en tårta, tänkte göra fransen med en rosbladsutstickare så det ser lite mer levande ut. Men jag har inte SP så det räcker till alla blad och flaggan när jag täckt tårtan. Jag ska göra lite text i FP men jag vet inte om jag vill ha en logga som blir hård på tårtan. Frågan är om jag ska ta vit modelleringsmarsipan med vaniljsmak som jag har hemma men själv tycker jag Marsipan är äckligt. Mitt sista val är att ta mig bort till Ica maxi och köpa Dr Oetkers Sockermassa, jag tycker inte direkt om den heller men det är bättre än Marsipan och det är ju trots allt bara till loggan.

Jag behöver ta mig iväg och köpa lite grejer som jag missat till maten jag ska förbereda imorgon iaf. Jag ska ju äta en liten bit av tårtan och min lillebror också när hn är här på måndag sen ska han ta med resten hem (gör en 24cm) så jag vill ju inte lägga på något jag tycker är rent ut sagt äckligt, dvs vaniljmarsipan som även den hårdnar litegrann.

Har någon testat Dr Oetkers SP till lite större dekor som t ex en logga som täcker större delen av tårtan? Jag har bara använt pyttelite nån gång och minns inte smaken, minns att jag inte gillar den. Är den kemisk i smaken och hur är den som dekor, får den hård yta?

/T

Shrin
0

Men sp stelnar ju inte helt om du förvarar den i kylskåp och täcker med tex plastfolie. Om du låter tårtan stå i rumstemp ett tag innan ni ska äta så mjuknar den lite till.

Om du verkligen avskyr Marsipan så skulle jag använda Dr oetkers. Eller så får du låta bli att äta marsipanen och bara gräva ur :)

Har själv aldrig testat Oetkers så jag kan inte säga något om den.

Vill gärna se en bild sen! :)

Tessen
0

Det fick bli Dr Oetkers Sockermassa. Var och handlade förut och då åkte den ner i korgen och fick följa med hem. Jag ska trots allt bara ha det till loggan! Jag har tårtbrickor från Siluette of Sweden och papp-tårtkatonger så det blir att förvara den så, då är det ingen risk för kondens som det kan bli om man förvarar den för länge i kylen i en tårtkupa och droppar kondensen på SP'n så blir det ju kladdigt och fult där.

Jadå bild kommer såklart upp när tårtan är färdig! :)

Får se hur många blad det krävs til kransen men jag har räknat på ungefär 10st mellanstora rosblad på varje sida. Sen får jag helt enkelt trycka ut några extra om det behövs. Gör nog en rundel i bakplåtspapper i samma storlek som tårtan så jag ser att loggan blir lagom stor. Men jag köpte ju 250gramvit Sp nu och jag ska färga den större delen av den gul, sen bara ha lite vit till själva flaggan som jag målar ränder och bokstäver på sen. Men det blir att pilla ihop dekoren imorgon så det bara är att lägga/limma på den på tårtan på måndag när jag täckt den :)

/T

jessica87
0

Förvara aldrig med Plastfolie då det bildas kondens, som tessen skrivet så är tårtkartong mycket bättre.

jessica87
0

Förövrigt hade jag nog gjort det i sockerpasta.

Tessen
0

Nej plast + kyla = kondens, det är ingen svår matematik och det kan förstöra en hel tårta! Så i värsta fall tårtkupan för i den rinner kondensen åt sidan om tårtan blir tvungen att stå länge iaf, men absolut bäst är det med pappkartonger!

Jo det blir att stansa ut gula SP-rosenlöv som en galning idag ^^ Sen så blanda lite färg med alkohol och måla ränderna på flaggan och måla dit dom gula bokstäverna när ränderna torkat. Sen färga lite FP grön och ta ut några bokstäver så är dekoren till tårtan klar sen så slipper jag stressa ihop allt imorgon.

Är eg redan lite efter då jag skulle fyllt tårtan igår, men jag kommer alltid igång med saker sent när jag inte mår nå bra och har ont, så jag bakade tårtbotten vid ca 17 igår, var och handlade 20.30 och hemma nästan 22. Åt lite, sen tvingade mig själv att ta tag i disken så jag har bänken fri idag iaf.

Idag så ja ska göra hallonmousse och vit chokladganacke och fylla tårtan. Göra tårtdekorationerna och förbereda köttgryta som jag och lillebror ska ha till middag imorgon. Han fick bestämma mat, då blir det alltid köttgryta ^^ Det är ganska smidigt ändå, allt ska bra fräsas, dvs kött, bacon och lök, sen har man allt i en stor gryta, häller på vatten buljong, kryddor och annat man vill ha i som morötter och champinjoner och den blir godare ju längre den får stå och småputtra lite ifred så man kan greja med annat under tiden. Sen bara ha i grädde, smaka av och reda den och låta den bli sval sen in i kylen så är det bara att koka potatis och värma köttgrytan imorgon när vi ska äta.

På förmiddagen imorgon ska jag ta fram grejer som jag förbereder och väger upp till smörkräm ikväll och låta smöret bli rumsvarmt och smälta chokladen och vispa ihop och spackla sen kavla ut och på med Dekorfondant, snygga till och sen limma på dekorationerna med lite ätbart lim, sen åker tårtan in i tårtkartongen och Daniel får med sig det som blir över hem till fosterfamiljen. Haha han frågade lite blygt om jag kunde göra extra köttgryta så han kunde få med sig hem av den också för han tycker den är så god. Jäkla sötunge, kan man säga nej till sin 11 år yngre lillebror som precis slutat 9an? Inte jag iaf. :) Han kommer nog alltid vara en liten skitunge för mig hur gammal han än blir Flört

/T

Shrin
0

Jaha, jag använder alltid plastfolie och har aldrig råkat ut för kondens! Vilken tur :) Men å andra sidan står den med plastfolie max 12 timmar innan den åker iväg.

Tessen
0

Jag tar hellre det säkra före det osäkra och plastar inte in en färdig tårta och jag gör oftast klart dom nån timme innan dom ska hämtas så dom inte blir stående med SP på länge i kylen här hemma, dekorationerna gör jag ju alltid någon/några dagar innan så det bara behövs limmas på.

SP'n lägger jag på denna tårtan imorgon förmiddag innan jag ska iväg och möta min lillebror vid bussen sen får tårtan stå i kylskåpet i tårtkartongen. Han ska ha med sig det som blir kvar av tårtan hem också så då är tårtkartong och lite tjockare pappersbricka smidigt!

/T