Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2199 ggr
beem
2

Jordnötskakor

Jag hittade detta recept på Gokvälls hemsida.

Jag kan verkligen  rekommendera dem.

Jordnötsgaffelkakor

200 g

smör

2 dl

ljust muscavadosocker

2 msk

ljus sirap

2 dl

havregryn

1 dl

jordnötssmör

2 dl

saltade jordnötter, hackade

1 tsk

bakpulver

1 tsk

vaniljsocker

3 dl

vetemjöl

Gör så här:

OBS! Receptet gäller 40 stycken kakor.

Smakbrytningen mellan kolasmakande muscavadosocker och salta nötter är magisk. Prova!

Sätt ugnen på 175C.

Rör smör och Socker poröst.

Tillsätt resterande ingredienser och blanda till en smidig deg.

Knåda ihop degen med lite extra mjöl på bakbordet.

Rulla ut till två längder och dela varje i ca 20 bitar.

Forma till bollar, lägg på bakpappersklädd plåt och tryck till med en gaffel.

Grädda 10-12 min. x)

Tips: blanda ner en hackad dubbeldajm eller chokladknappar i degen.

x)

Max 10 min. – håll koll – blir snabbt bruna.

De ska inte ha så mycket färg.

meeen …. så konstig texten blev.

Jag hoppas ni kan läsa i alla fall.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tessen
0

Åh jag älskar sött och salt ihop! Det receptet tacks för och sparas genast! Varenda jul brukar jag göra ett sorts godis på grejer som blir över så det brukar bli lika delar mjölkchoklad och nougat, en näve kokos och en hel del salta jordnötter och det är riktigt gott ihop! Man bara skedar upp det i små metallformar eller som klickar på en plåt. Tycker absolut den kombinationen är underskattad!

/T

beem
0

Jag var lite tevksam först när jag läste receptet men oj så gott det blev.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tessen
0

Jag kan tänka mig det! Jag fullkomligt älskar smakkombinationen med salta nötter mot kola eller nougat så dom är nog helt i min smak. Det farliga är att tar man en är det risk att flera slinker ner sen ;) Jag har som tur är inget jordnötssmör eller jordnötter hemma annars hade det ju blivit bakning direkt Flört Sparar receptet iaf så får det bli när jag får ett riktigt sug efter både salt och sött. Gillar man den kombinationen så är Marabou Black helt underbar! Dock verkar den försvinna på fler och fler ställen nu och jag har inte hunnit köpa på mig något lager med såna >.< Typiskt när dom kommer meden riktigt god choklad för en gångs skull istället för något som bara är sötsliskigt.

/T