Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 5573 ggr
:holmgreen:
0

hallon fyllning + ?

Min syster fyller snart år och ska ha kalas nästa helg. Det är så att jag har fått i uppdrag att göra en tårta. Hennes önskemål var hallon, men vad mer vet hon inte.

Då tänkte jag be lite om hjälp och inspiration här, så vad passar bra till hallon?

I vilken form hallonen ska komma har jag inte bestämt än, det beror på vad den andra fyllningen blir för något. Tårtbotten har vi inte bestämt heller, men jag tror det blir nån chokladbotten.

Förslag? Vad tycker ni är gott till hallon?

Tessen
1

Jag tycker hallon och vit choklad är väldigt gott ihop, ska göra en tårta med det till nästa helg. :)

/T

[_hsleiufhbtv]
2

Min favorit är ljusa bottnar, hallonmousse, färska/tinade hallon (ganska många) och dumlefluff. Tycker det är en riktigt god kombination! :) även täckt i en hallonsmakande SP.

Caf_Roy
0

Vitchoklad. Eller chokladmousse med små chokladbitar i.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

madaska
0

jag älskar choklad och hallon tårtor. gärna chokladbottnar med hallonmousse och rårörda. Så det blir lite sötsurt, sen täckt med mörk chokladganache.. mastigt och gott!

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

0

Åh vad gott allt det här lät! Jag tror jag kommer köra på hallonmousse, dumlefluff och tinade hallon, det tror jag passar bra eftersom min syster är 10. :) Jag har alltid dragit mig för att göra fluff, det låter så komplicerat, men jag har aldrig kollat upp hur man faktiskt gör det. Så nu kollade jag efter recept, och det känns ju super enkelt!

Tack för hjälpen ! :)

Caf_Roy
0

Det är det! Börja inte för sent bara, den måste ju hinna svalna en massa timmar i kylen innan den går att vispa.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

0

#6 Ja jag läste det , jag tror jag får göra den och sen låta den stå över natten. :)

Elena-Maria
0

Lät galet gott och spännande. Men måste fråga: På en sådan tårta, vad gör man när man lagt lagren, täcker den med grädde eller vad? Obestämd 

Har aldrig gjort någon "ickeoriginell" fylling och eftersom lilla mamma fyller 50 i nästa vecka så… Ja, det är kanske dags.

Fred och god växt!

Tessen
0

#8 Antingen täcker med grädde och dekorerar om man tycker annat är för avancerat. Eller spacklar den fint med en god smörkräm (som inte smakar för mycket smör) eller spacklar med lite smörkräm och täcker med Sugarpaste eller Marsipan. Det beror helt på vad man är bekväm med :)

/T

Elena-Maria
0

Man måste köra smörkräm om man vill testa sugarpaste alltså? Har för mej att jag läste nånstans att den smälter annars?! Förvånad Har aldrig testat och nu ska syrran och jag minsann löpa linan ut med fintårta ;)

Fred och god växt!

Tessen
0

Ja den svettas och smälter av grädde, likaså Marsipan. Vissa sorter sugarpaste har gelatin i sig och klarar då av grädde, t ex Ballina's SP gåratt lägga direkt på grädde men jag tycker den är rent ut sagt äcklig och smakar kemiskt!

Ja det är kul att testa nya saker med och utvecka sig :)

/T

Tessen
0

Jag har för övrigt 90 recept på tårtfyllningar liggande på datorn så är det någon speciell smak du skulle villa ha så är det bara säga till här eller skicka ett PM :) Har även ett gäng recept på olika sorters smörkräm och tårtbottnar :)

/T

Elena-Maria
0

Tack så jättemycket =) Ska kika runt lite, men det lutar åt den där dumlefluffen ;) Lät så sagolikt gott. Recept kan man aldrig ha för många, det är mitt motto =) Bara jag inte blir beroende av tårtbakning nu ;) Muffins och cupcakes kan man ju frysa, men det är lite svårare med tårta…

Fred och god växt!

Tessen
0

Man kan baka tårtbottnar, dela och plasta in dom separat sen lägga i en plastpåse så dom inte fastnar ihop och frysa in sen slänga ihop lite mousser och sånt när andan faller på (: Inte mycket krångligare, bottnarna hinner ju tina medan man gör mousserna ^^ Jag tycker tårtor är roligast för man kan dekorera dom mest!

Ja dumlefluff är gott och väldigt enkelt men otroligt sött så ha någon syrlig fyllning också som bryter av lite. :)

Recept har jag massor av till tårtor, cupcakes och andra bakverk men hittar jag ett nytt som låter gott eller som någon annan skulle uppskatta så kopieras och sparas det direkt ;)

/T

0

Ojoj 90 recept o_O Haha du kommer säkert få ett pm av mig nån gång i framtiden! För övrigt kan jag passa på att fråga efter ett tårtbotten recept. Jag tänkte ha ljusa bottnar till tårtan men jag har inget recept för det, skulle någon vänlig själ vilja dela med sig av ett bra recept? :-)

Tessen
0

Det kommer genast ett PM med ett superbra recept på tårtbotten! Jag är ju inte Medarbetare här för ingen anledning, kan jag hjälpa till är det klart jag gör det :)

/T

0

Åh tack så mycket! :-)

Tessen
0

Det var så lite så, säg till om det är något mer!

/T

Elena-Maria
0

#Tessen

Har du händelsevis något recept på cakepops? Är rätt nyfiken.

Nån som testat?

Fred och god växt!

Tessen
0

Jag började precis samla på det också så jag har några få.Jag har testat  att göra det två ggr. Lite för krångligt och jag går ont i händerna av att pillande. Sen så har jag recept som flera olika bloggare gjort och det har set bra ut enligt mig iaf :) PMar

/T