Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3185 ggr
Caf_Roy
0

Prinsesslott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakade en tårta med tema ponny/prinsessa till två tjejers fyraårskalas häromveckan.

Tyvärr råkade färgen på dörren bli utsmetad under leveransen, men tjejerna var lika nöjda ändå.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

plutopellis
0

Hjälp så vackert!!

jessica87
0

Oj, så fin.. hur har du gjort den? vill du dela med dig?

Tessen
0

Gjorde du tornen i Rice Crispie Treat? Jag inte testat det någon gång än men funderar på vad man skulle kunna göra av det som inte är föör avancerat.

/T

Caf_Roy
0

Jag har plasttorn som jag klärre i plastfolie (delen som sticker ut) och smörpapper (resten) som jag sedan kladdade på petal base på och klädde med FP. Efter en dag tog jag ut plasttornen och skydden och lät FPen torka ytterligare en dag. Samma sak med konerna och den trekantiga grejen.

Tessen
0

Smidigt om man inte vill behöva använda RCT :) Tycker dock det är roligt om så mycket som går av tårtan är ätbart!

Men den var verkligen jättefin :)

/T

Caf_Roy
0

FP är ätbart, om än lite hårt. Vad är RCT? Aldrig hört talas om.

Tessen
0

Jo det är ju det att det är ihåligt och hårt ^^ Lägger in ett recept här på RCT :) Det används mycket på professionella bagerier när dom ska skulpturera stora tårtor.

"Rice Krispies Treat:

3 msk smör
300 g marshmallows
1,5 liter Rice Krispies
(Ev smaksättning: 1dl hackad choklad, hackade jordnötter, torkad frukt eller någton essens)

Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallows och smält dem under omrörning,
se till att blandningen inte bränns i botten på kastrullen. När allt är smält tas kastrullen från plattan och Rice Krispies
(och eventuell smaksättning) hälls i. Blanda ordentligt.

När du ska göra figurer ska du forma massan medan den fortfarande är varm. Blöt händerna och tryck till önskad form.
Sedan kan du täcka din figur med sockerpasta, gärna medan den fortfarande är klibbig.
I annat fall kan du pensla din figur med lite vatten innan du fäster sockerpastan på den.
Ska dekorationen ätas bör den göras högst tre dagar innan den serveras, i annat fall går den att göra långt i förväg."

Smidigt om man vill göra väldigt hållbara slott osv. Även ätbart och sött som barn nog tycker om :)

/T

Caf_Roy
0

Tack! Det måste jag prova någon gång.

Tessen
0

Det var så lite så. Har själv tänkt testa det någon gång snart. Om man inte tycker att ytan blir slät nog så kan man ju även spackla med lite smörkräm.

/T

MariaJa
0

Ja vem skulle inte bli nöjd om man fick ett sånt fint slott :)