Tips på dekoration.
Jag ska göra en tårta till min lillebror till nästa helg eftersom han slutar 9an på fredag. Men hur i hela fridens namn ska man dekorera den? Jag har verkligen ingen aning!
Och om jag beställer lite saker på Strössel & annat nu, tror ni jag hinner få det innan fredag? Ska beställa SP eftersom jag bara har röd sådan hemma och tror inte min lillebror vill ha en röd tårta, sen så några tårtbrickor och en eller 2 kartonger då jag ska skicka med honom tårtan som blir över hem. Vi äter ju knappast en 24cm tårta på två personer ;) Sen så är det alltid bra att ha brickor och kartonger hemma.
Den enda gången jag beställt där ifrån så kom sakerna på posten arbetsdagen efter men nu är det snart midsommar och jag kan tänka mig att en del folk beställer saker nu.
/T
vad tycker han om? du kan ju dekorare där efter.
kolla med strössel o annat innan, så vet du, svårt o svara på, du borde hinna få det, men man vet ju aldrig.
Jadu, han tycker om mopeder, sin flickvän, sina djur(en hund, en katt och en nymfkakadua), han tränar boxning och MMA. Men kommer inte på något direkt som passar bra, att modellera en moped är inte det lättaste, jag gillar inte våld så vill inte ha med någon utav sporterna han tränar, flickvännen är inte det lättaste och vet inte hur jag ska få ihop det med djuren. Kanske får bli en lite mer stilren tårta, typ blå med svart text på, ett kantband och något mer.
Kartonger och brickor brukar ju gå att köpa på bageri, men det blir dyrare där och jag behöver ju SP. Så ja, får kanske bli att maila dom och fråga.
/T
jag hade mailat eller ringt dom o fråga.
Katt tror jag du kan få tag på steg för steg på nätet om du letar, har för mig att jag har sett det.
Jo jag har sett det också. Men en katt på en tårta till en 16åring som slutar 9an känns lite sådär. Tror han skulle uppskatta något stilrenare. Antingen det eller Hammarby-loggan kom jag på också. Den är ju i grönt, gult och vitt. Så inte så svårt.Det är hans favoritfotbollslag så det skulle jag ju kunna köra på.
Ja jag vet inte om det finns ngt telefonnr men ska kolla och sen maila eller ringa imorgon förmiddag.
/T
Ska du ändå köpa ny fondant skulle jag tipsa att köpa MMF i stället. Jag tycker den är lättare att jobba med och alla som jag har låtit smaka båda tycker att den är godast, både barn och vuxna.
Satsa på loggan tycker jag, kanske i kombinarion med svenska flaggan eller blommor. Eller varför inte blågula blommor?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Det finns inte på Strössel och Annat, utan bara på Kakburken(Fun Cakes SP med marshmallow-smak dvs) och där är både SP'n, brickorna och kartongerna dyrare. Jag köper dekorfondant ist, den är ganska neutral i smaken vilket jag vill ha eftersom jag inte vill lägga till fler smaker än hallon, apelsin och vit choklad till tårtan.
Vill man ha riktig MMF får man göra det själv vilket jag gjort flera ggr men tycker den blir för söt och har för mkt smak. Dekorfondant är den SP jag jobbat med som ha mest neutral smak och är lättarbetad, DFun Cakes vanilj tycker jag också är bra men den större förpackningen är slut på Kakburken.
Det blir nog loggan och ett kantband nederst med stjärnor utstansade i som jag sen klistrar fast som en ram vid kanten ovanpå tårtan tror jag.
Ja många tycker om MMF men jag gillar Dekorfondanten, både att jobba med och den neutrala smaken.
/T
#3 Jag fick svar på mailet nu och det skulle skickas senast onsdag så hinner få det innan fredag så det blev ett paket med 500g vit Dekorfondant, 3st tårkartonger på 28x28x12cm, 4st 26cm brickor och 5 st 24cm brickor från Siluett of Sweden så det blev 200kr med frakt, inte så farligt då frakten är på 60kr(mer än vad många tar för flygfrakt ifrån Storbritannien>.<) Så det löste sig så jag slipper göra en röd tårta och kan använda ca 450g till att täcka tårtan och 50g till att göra dekorationerna, eller göra dekorationerna i modelleringsmarsipan jag har hemma. Texten gör jag såklart i FP men det har jag ju redan hemma så :)
Skulle dock behöva tips på en bra bakgrundsfärg när man ska göra Hammarbyloggan som dekor. Kanske grönt eftersom bara lite ränder på flaggan är gröna i loggan? Och vilken färg ska man ha på text och kantband?
/T
Du skulle ju kunna göra ett vitt lock, stansa/skära ut massa löv till kransen och göra den tredimensionell liksom, så den ligger ovanpå och når lite över kanten. Göra en korv till flaggstången och skära ut flaggan och lägga på.
Sedan kan du skriva med stora enkla bokstäver i grönt med svart kant på sidan av tårtan.
Är vad jag skulle göra. Tror jag.
#8 Så pass stor logga att den når ända ut utanför kanten hade jag väl inte tänk göra. Men att stansa ut löv var ett väldigt bra tips! Det får ju ta rosenblads cutter/plunger fast inte trycka in själva veiningen i dom utan bara använda något modelleringsverktyg och göra en linje i mitten av bladet och behålla dom platta, får självklart göra dom ganska tunna då om man ska lägga dom omlott sådär. men det var absolut en bra idé! Så tack så mycket :) Jag ska nog skriva ovanpå tårtan och sen ha loggan under. Sen ett kantband med utstansade stjärnor som jag ev limmar fast någonstans på tårtan.
Loggan sticker nog ut mer om jag låter locket vara vitt också ja. Flaggan får jag väl skära ut en vit sen limma på tunt kavlade gröna ränder. Hade ju varit bra att ha en penna med grön ätbart bläck till det men har bara i svart. Har heller ingen alkohol att tunna ut grön pastafärg i att måla ränder med. Så det får bli att färga en liten boll SP och göra ränderna. Sen kanske kantbandet och texten kan vara grön också eftersom det är mest gult i loggan och jag vill inte att det ska bli för färglöst heller.
/T
Det finns en tjej som har alias "emmaskonditori" här på bakver.ifokus och jag kikade in hennes blogg och vad hittar jag om inte detta. Det är alltid bra att kika in andras bloggar ibland. Hon har använt rosblads-utstickare, precis såna som jag har ser det ut som, till att göra den gula kransen. Så nu vet jag ju hur det ser ut om man gör den så vilket alltid är bra om man inte riktigt kan visualisera det :)
/T
Du kan ju måla med pastafärgerna, bara att späda med någon droppe vatten. Dert går att späda pulverfärgerna med vatten också även om det kanske inte blir fullt lika bra jag gjorde det något år innan jag började späda med alkohol.
Det är ju absolut mycket bättre att späda med alkohol eftersom den dunstar bort och bara lämnar färgen kvar, vattnet kan ju göra att det löser upp lite av SP'n också så det blir fult om man råkar måla för mycket på ett ställe. Och dom pulverfärger jag har är såna man använder till blommor mest, dvs ljusa färger med lite svagt glittrigt i.
Jag har ju förmodligen en vecka på mig så jag hinner klura ut något!
/T
Då borde du väl hinna till systemet och köpa lite alkohol?
Jag dricker inte alkohol så det känns iofs onödigt att köpa en hel flaska vodka för att ha någon genomskinlig alkohol att spä ut färgen med. Får väl kanske kolla upp på hemsidan om det finns några mini-flaskor då det knappt är en tesked det handlar om varje gång jag gör sånt.
/T
Jag dricker inte heller alkohol, men för någon vecka sedan köpte jag mig en flaska brännvin special(dvs okryddad) bara att ha till pulverfärgerna. Jag beräknar att den kommer räcka ett par år iaf, längre om jag får tag på en pipett så det blir lättare att hälla upp en droppe i taget.
Jag är sjukskriven och har inte så mycket pengar att lägga på såna saker som man kan klara sig utan, visst jag har tårtdekoreringsgrejer jag skulle klara mig utan också men det är ju för att kunna vara lite extra kreativ och göra extra fina blommor och liknande! Att lägga flera hundralappar på en flaska genomskinlig alkohol för att måla på någon tårta en gång varannan - var tredje månad kanske inte känns så värt. Det brukar ju finnas småflaskor med absolut vodka, men då smaksatt och i flerpack :( Jag vill ju bara ha en liten flaska med den vodkan som inte är smaksatt!
Usch och fy nu känns det att jag skrivit för mycket på datorn idag. Kan knappt lyfta höger arm för axeln är fullkomligt åt skogen och handlederna värker. Dags att sova kanske. Jag har ju redan tagit mina mediciner, bland annat insomningstablett som redan verkar så ögonen bara är halvöppna, borstat tänderna och bäddat ner mig i sängen, det är det där att stänga av datorn som kan ta tid bara. Men nu börjar det kännas riktigt illa i axeln så jag är nog så illa tvungen om jag inte ska orsaka allt för mycket svullnad så nerver kläms, har gjort det en gång innan och då hade jag ingen styrka att lyfta armen och kunde inte styra handen på nästan en vecka >.< Det där med att veta sina gränser är jag en liten aning dålig på. Dags att lära sig kanske?
/T
Pipetter finns förövrigt här inne bara att söka på pipett så kommer det upp en del. Jag fick in siktet på en brun flaska med tillhörande pipett för 69kr inkl moms(10 pack) för då kan man kidnappa lite vodka eller nå liknande hemma hos mamma eller storebror! Det fanns engångspipetter i plast också, men endast i 500pack ^^ Dock kostade dom bara 219kr med moms så då har du ju några pipetter ett tag sen :P
/T
Jag skulle precis till att betala dem (flaskorna) när jag såg att priset gått från 55kr (bara flaskorna) till 191kr med moms och skatt. Det ger en inflation på nästan 200% på mindre än fem minuter.
#18 Hoppa! Jag kanske får åka till butiken i mariestad (bara 3 - 4 mil ifrån skövde) och se om jag kan blinka stort med ögonen, se lite ledsen ut och fråga om jag får köpa en eller två. ^^ En kompis nrukar beställahobbymaterial för en jäkla massa pengar där ifrån, tror jag kan peta in en beställning på dom då. För dom bruna faskorna skulle ju verkligen funka bra till just det ändamålet.
/T
Tror du att du skulle kunna köpa en till mig också och skicka med posten?
Hittade förresten en sån där liten plastflaska man har när man flyger, tror det var balsam i den men jag har sköljt den typ en halvtimme nu så det borde inte finnas några gamla balsammolekyler kvar. Så om du PMar din adress kan du få en halv deciliter brännvin.
Om jag bara får med det i beställningen så köper jag ju 10st, så många behöver jag inte, han brukar beställa så det går över fraktavgiften ändå. Jag vet inte exakt när det blir, kompisen är i Berlin för tillfället och ska till Marrakech med jobbet i 15 dagar snart. Men när det väl är fixat kan jag skicka en eller två på posten. Men det blir kanske framåt slutet av augusti eller början av september isf men då får du ju ordentliga såna flaskor!
Fast å andra sidan. Såg vart butiken ligger nu, i ett industriområde utmed vägen som bussen går på så kan ju kolla om det finns busshållsplats i närheten och ringa och fråga hur mycket dom kostar och om man kan köpa dom styckvis i butiken.
Det vore ju guld värt om du kunde skicka det så jag slipper köpa en hel flaska för det känns så himla onödigt.
/T