Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 33462 ggr
jessica87
18

fukta tårtbotten

Vad använder ni för tårtbotten recept? och brukar ni fukta bottnen med ngt om ni använder mousse eller så.. vill inte att det ska bli torrt utan saftigt o gott. Tips o ideér på vad jag kan gör så det blir saftigt.. Jag använder mig att mousse i tårtorna.. är ju självkritiskt också, men vill ju att det ska smaka så bra som möjligt.

Tessen
0

Jag använder den här bottnen, lägger in till 3 olika storlekar på formen så ser ni själva hur enkelt man räknar om den. Detta är alltså receptet på vanlig ljus botten då det är det jag använder mest.

"Recept 8 - 10 portioner

3 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

En form 20 cm i diameter blir bra till detta recept (gräddas i 35 min)

-----

Recept 12 portioner

5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 24 cm i diameter blir bra till detta recept. (40 min)

-----

Recept 16 portioner

7 ägg
4 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
3 1/2 tsk bakpulver
2-3 tsk vaniljsocker

En form 26 cm i diameter blir bra för detta recept. (50 min - 1h)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager."

För mig har det iaf fungerat varenda gång jag använt det!. Och som alltid ska man absolut inte öppna dom första 20 minuterna, jag brukar försöka låta bli dom första 30 minuterna.

Fuktar gör jag alltid, med olika saker beroende på vad det är för smaker i så vad som passar till, har använt lite oboy, mjölk med vaniljsocker i, pressad citrus, juice, ja lite vad man nu tycker går ihop med smakerna för mousser ger ju inte ifrån sig någon direkt fukt. Man kan även lägga ett lager sylt eller rårörda bär under moussen om man föredrar det. Man får experimentera sig fram till sina favoriter! Själv tycker jag mycket om att pressa apelsin över bottnarna då det ger lite syra om det är någon väldigt söt fyllning i tårtan. Den tårtbotten som jag la upp receptet på har aldrig blivit torrt för mig heller så det är ganska saftigt i sig. Men det går ju alltid förbättra och tillföra lite fukt.

Hoppas att jag kunde hjälpa något. :)

/T

koralliz
1

Läste någonstans att nån använde en "blomspruta" och sprutade över ytterst lite vatten..har ej provat själv utan som sagt bara läst det.

[Shettisar]
1

Att fukta en tårtbotten går utmärkt att göra med ex mandarin spad i konserverade mandariner. Dvs all sorts frukt som finns i konservburkarna.

powderpuff
0

Om man ska ha choklad- coh hallonmousse i mellan, vad hade ni fuktat bottnarna med?

Min dotter tar studenten på Tisdag så när hade ni då fuktat bottnarna och lagt ihop den?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

Ska du ha chokladbotten eller ljus och vilken mousse ska vara överst/underst?

Jag hade nog lagt ihop tårtan på söndag sen låtit den ligga uppochner, inplastad i formen i kylskåpet i två dagar så att smakerna drar åt sig ordentligt.

/T

powderpuff
0

Jag har gjort en botten i vanilj så den är ljus.

Botten går att dela i 3 delar så de blir chokladöverst och underst och hallon i mitten i och med sockermassan är i hallonsmak.

Funderade på om man ska ha typ apelsin som ger en frisk smak…

Alla tips är välkomna Kyss

Tessen
0

Ja att pressa apelsin över ljusa bottnar är jättegott och fungerar ihop med både hallon och choklad så det tycker jag absolut är ett bra val :) Brukar själv fukta ljusa bottnar med apelsin och tycker det är väldigt fräscht och gott. Du skulle även kunna ha lite rårörda hallon under hallonmoussen för att ge lite extra hallonsmak.

/T

jessica87
0

rörörda hallon hade jag kört på. kanske hallonsaft eller ngn hallonjuice?

powderpuff
0

De var ett bra tips med råröda hallon. Tror jag ska göra de. Denna tårtan kommer nog att bli jätte hög, bara bottnen är ca 10 cm och 25 cm i diameter

jessica87
0

Det är fint med höga tårtor, försöker själv göra höga tårtor =) Lycka till!

powderpuff
0

Tack och tack så mycket för alla tips Skrattande

Tessen
0

#11 Det kommer säkert bli jättefint och smaka supergott! Lägg gärna upp bild innan ni smaskar i er tårtan så att vi andra får se hur den ser ut ;)

/T

powderpuff
1

#12 Naturligtvis kommer bild OM den inte blir en katastrof Flört

Tessen
0

#13 Äsch, alla gör vi katastrofer då och då, det är bara att lära sig av det och fortsätta! Men det vore iaf kul om du la upp bild på den! Sen så är det ju roligt att följa andras utveckling i tårtdekorering eftersom man alltid själv lär sig något nytt knep från andra :)

Men lycka till och hoppas att du blir nöjd med den iaf! Glad

/T

powderpuff
0

Oavsett hur den blir så kommer de en bild Glad

tack, jag hoppas den blir bra. Är mest orolig att jag inte får till dekorationen på den Obestämd

Tessen
0

Mina dekorationer var katastrof på dom första täckta tårtorna jag gjorde, inget att oroa sig för, man kan inte vara bäst direkt. Det är därför man fortsätter öva vid varje tillfälle man får, tittar hur andra göra, läser vad andra gör, tittar på videor på youtube för att lära sig vissa saker för en del (jag) lär sig lättare genom att se än att läsa. :)

/T

powderpuff
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar sitta och titta på Youtube, de finns massor där. Jag testade att göra ett par kallor igår

Tessen
1

Dom vart ju jättefina! Om du vill ha dom lite mer verklighetstrogna så tunna ut kanterna, det kan man likväl göra med tummen och pekfingret eller om du lägger dom i en plastficka så tar man tummen så att halva är över bladet och drar utmed sidorna så är det ingen risk att något fastnar eller går sönder. Den i mitten på kallorna, innan du virar kronbladet runt kan du pensla den i lätt uppvispad äggvita och rulla i Socker. Några tips bara om du vill ta det ännu ett steg längre :)

/T

jessica87
1

Man kan också lägga kallorna så de får en lite böjd form =)

Tessen
0

Precis, så att toppen böjer sig lite utåt.

/T

powderpuff
0

Tack, jag suger åt mig av alla tipsen Tungan ute

Tårtan är nu gjord och de ska bara på sockarmassa och dekorationen imorgon. För tillfället är den ca 15 cm hög

Tessen
0

Det är lagom höjd på en tårta ;) Den kommer säkert bli jättefin!

Se till att kavla ut SP'n ordentligt bara så att du ha lite kjol som hänger ner att lyfta i när du ska släta ut på sidorna för det är enklare att inte få en massa veck då :)

/T

[Northbridge]
0

Min pappa sa att min farmor brukade ta hål i en sockerdricka-flaska och dutta med sockerdricka över den.. Jag har faktiskt aldrig smakat hur det blir, men jag tror det blir bra!
Anar att man nog kan fukta den med vad som helst, bara man inte tar för mycket.. :}

Tessen
0

#23 Precis, man kan fukta med det som passar ihop med smakerna på fyllningarna, men man ska ju aldrig fränka tårtbottnarna! Sockerdricka var något nytt, lite väl sött i min smak men finns säkert dom som gillar det också :)

/T

Caf_Roy
1

Jag brukar baka mina bottnar kvällen innan jag ska använda dom och plasta in dom i plastfolie ett par minuter efter att de kommit ut ur ugnen (väntar bara så pass länge att plastfolien inte smälter fast på formen) och låter dom stå så över natten. Då behåller dom sin egen fukt och personligen tycker jag att det är godast.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Praefatio
0

#2 Jag använder en blomspruta i det syftet! Går att hita för under tio kr och gör det väldigt lätt att fukta tårtbotten lagom mycket.

Tessen
0

#26 Ja det finns på ÖoB och Rusta för några kronor och det är ju absolut smidigt! Jag föredrar dock med just apelsin att pressa direkt över så att det droppar lite lätt runt om och över anslagen. Men använder man något annat att fukta med så tycker jag att det är ett jättebra sätt med en sån sprayflaska där man kan ställa in strålen och bara kunna fukta lite lätt om man vill det och har en tårtbotten som redan är fuktig i sig själv och man inte vill tillföra för mycket.

Apelsin använder jag dock mest för att få smaken ihop med hallon och vit choklad eller tårtor med någon riktigt söt fyllning där det passar att bryta av med apelsin och då vill jag så klart ha lite mer. Så då funkar det lika bra att bara pressa den direkt över Glad

/T

Praefatio
0

#27 blir det inte fuktat väldigt droppvis då ellr har du något knep? Jag har alltid använt lite apelsinjuice (i sprayflaska) i de sammanhang då apelsin är att föredra.

Tessen
1

#28 Jag håller apelsinhalvan med den skurna delen uppåt och pressar lite försiktigt så kommer det ganska lagom tycker jag iaf men sen så gillar jag när bottnarna får mycket fukt på dig när det är mousser och söta fyllningar i då det behöver bryta av och även om det blir lite droppar här och var ibland så drar hela anslaget åt sig av smaken. Men alla har ju sin egen teknik som dom föredrar, när jag inte hade någon sprayflaska så använde jag mig av en vanlig tesked ist och hällde försiktigt över anslaget eftersom jag inte hade mycket annat val just då.

/T

jessica87
0

De gånger jag fuktar tårtbottnen så penslar jag över det på bottnen.