Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2865 ggr
powderpuff
2

Studenttårta..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag knåpat ihop min dotter student tårta.Den blev väl så där så jag hoppas smaken är där istället. Skulle haft text på den men fick inte till bokstäverna när jag satt och övade så då tänkte jag att de är lika bra att hoppa de denna gången Flört

Kortet blev inte de bästa heller hoppas dagen blir bra imorgon i alla fall Glad

Mitt tredje försök med SP på tårtan

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Zadeira
0

Vad fin! Vad är den fylld med?

Imorgon påbörjar jag mitt bak av min brors student-tårtor, blir tre stycken.

powderpuff
0

Tack Skrattande

Det är vaniljbottnar, 2 lager med chokladmousse och 1 lager med hallonmousse.

Spacklad med hallonsmörkräm och även SP:n är i hallonsmak (gisses vad den är god)

Bottnarna är fuktade med apelsin från färska apelsiner.

Jag ska göra en student tårta till till Fredag så jag ska baka bottanra antingen ikväll eller i morgon.

powderpuff
1

En bild till lite ifrån sidan.

Tessen
0

Den vart ju jättefin! :) Hoppas att den smakar riktigt bra också, men hallon och choklad går sällan fel ihop!

/T

powderpuff
0

Tack men övning ger färdighet.

Nu satte jag den fina sidan fram. Fick lite veck på SP:n bak men men de går nog bättre nästa gång Skrattande

Jag glömde ju att jag öven hade en liten studentmössa som också skulle på tårtan så jag flyttade runt dekorationen lite så jag fick plats med den också. Ska se om jag hinner ta kort på den imorgon.

Tessen
0

Så gör nog alla med det mesta, visar sig/det från den bästa sidan (; Bara du kavlar så du har lite extra att lyfta i när du ska släta ut det så brukar det gå enklare Glad

/T

plutopellis
0

Jättefin!! :)

powderpuff
0

Uppdatering. Tårtan blev väldigt uppskattad Skrattande

Tessen
0

Va bra att den blev det så ditt slit inte vart i onödan :D Men den var ju himla söt till utseendet och med hallon och choklad kan det knappast gå fel :)

/T

powderpuff
0

Ja de var kul att de gillade den och de tyckte jag kunde göra den fler gånger Glad

Nu ska jag på nästa student tårta Flört

Tessen
0

Ja det är bara att sätta igång med nästa Flört Den blir säkerligen lika uppskattad! Vad har du tänkt för fyllningar denna gången? :)

/T

powderpuff
0

Han som beställt blev väldigt förtjust i den tårtan jag gjorde innan med hallonmarängsmörkräm så de blir troligen en sådan. Han äter normalt inte tårtor.

Funderar på om man ska ha vanlig smörkräm eller man ska köra på marängsmörkräm Obestämd

Tessen
0

Jadu, om han tyckte om hallonmarängsmörkrämen så kanske du ska köra på det igen? (: Hallon och choklad är ju som sagt ett vinnande koncept som dom flesta gillar :) Om dom inte är knäppa dvs Flört

/T

powderpuff
1

Nu är jag klar med nästa student tårta och så här blev den. Bilden blev lite suddig.

jessica87
0

ser fin och god ut =)

powderpuff
0

Tack. Har gjort den åt en bekant och det är chokladbottnar fuktade med färsk apelsin och sedan är de marängsmörkräm smaksatt med hallon i bägge lagren och även spacklad med hallonsmörkräm.

Man behöver ju inte äta så mycket av den Flört

Tessen
0

Det låter jättegott! Och fin vart den också :) Alltid roligt att testa på att göra olika former på tårtorna också!

/T

powderpuff
0

Tack Glad

De enda är att jag får inte den helt slät och fin + att även om jag har SP långt utanför själva bottnen så får jag lite veck i massan ändå. Jag får öva ännu mer. Blir en ny tårta nästa vecka till en bekant som fyller år Tungan ute

Och den tänkte jag skulle vara svart med en vit siluett varg ovanpå. sedan får vi se vad de ska vara under täcket. Tips är välkommet.

Tessen
0

Det är en teknik man får öva in. Det är inte alltid jag får mina helt bra heller, därför tycker jag det är väldans bra att jag har utstickare till kantdekor så får man ett litet veck längst ner så går det att gömma det (;

Min favorit är ju helt klart ljusa bottnar, saftade med pressad apelsin och fylld med hallonmousse och chokladganache på Lindt's vita choklad med smak av madagscar-vanilj. Lite dyrt eftersom det ska vara 250gram choklad så jag brukar köpa två såna 100grams från Lindt och sen ha i 50 gram vita chokladknappar eller annan vit choklad jag har hemma. Sen vit chokladsmörkräm med rivet apelsinskal i och täcka med SP. Hallonmoussen är syrlig och lite syrligt från apelsinen sen sött från ganachen och smörkrämen. Supergott ihop :)

/T

Zadeira
0

Vad duktig du är Powderpuff!

powderpuff
0

#19. Jag satte fjärilar runt kanten utom på en för där ville han ha texten "Aouu" (han som ska ha tårtan och min son har en förmåga att bara vråla ut de i högan sky *suck*) så jag lyckades dölja lite av de i alla fall.

De låter jätte gott. Får jag prova nästa gång Glad Gillar också att ha apelsin så de bryter mot de söta. Risken blir väl annars att de blir för sött.

Tack, Zaderia Skrattande

Tessen
0

#21 Ja det tycker jag absolut att du ska testa, det är supergott!

Haha bra att du hade två sätt att gömma lite med iaf :) Man är ju oftast sin egna största kritiker också. Jag kan tycka mina tårtor ser ut som riktiga katastrofer ibland men sen blir dom jätteuppskattade både utseendemässigt och smakmässigt ändå.

/T