Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 6202 ggr
powderpuff
2

Smörkräm...

Vad använder ni er av för smörkräm att spackal tårtorna med. Skriv gärna era recept (om ni vill dela med er förståss) Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
1

Det är väldigt olika beroende på vad det är för innehåll i tårtan, det finns ju så många olika smörkrämer med väldigt olika smaker. Så jag tar nog det jag tycker passar ihop med innehållet :) Tycker dock det kan vara lite jobbigt ibland att göra marängsmörkräm då jag får ont i handleden, axeln och nacken av att stå och vispa så länge(behöver skaffa en köksassistent), men även om det är en av dom krångligare så är det en av dom godare sorterna.

/T

powderpuff
0

Sist jag gjorde marängsmörkrämen så tog jag elvispen redan ifrån börjanFlört

Vad har du för grundrecept? De finns ju en massa olika sådana också Glad

jessica87
0

Jag brukar köra på ett som det är äggulor i, blir väldigt krämig och lätt att spackla med, återkommer med receptet, går ju att smaksätta med precis vad man vill.

Tessen
0

#2 Grundrecept till "vanlig" smörkräm eller till marängsmörkräm? Om du menade marängsmörkrämen så beror det på för jag har testat både IMBC och SMBC. Har ett grundrecept på vanlig smörkräm som man kan smaksätta lite hur man vill som jag använt en del, sen så har jag recept på gräddsmörkräm (som inte innehåller grädde), vit chokladsmörkräm sen dom båda marängsmörkrämerna och några fler. Jag har en viss förmåga att samla på mig recept :)

Så vad menade du med grundrecept? Till en helt vanlig smörkräm eller till marängsmörkrämen?

/T

jessica87
0

Här är mitt recept jag brukar gå efter

Receptet räcker för att spackla en tårta på 20-24 cm

250 g riktigt smör
180 g florsocker
2-3 äggulor
1-2 msk mjölk
Vaniljpulver el vaniljsocker

Alla ingredienser skall vara rumsvarma..
Vispa smöret med florsockret och vaniljen, mjukt, vitt och luftigt.
Häll i mjölken. Lite i tagen tills smörkrämen känns lätt och luftig. Tillsätt till sist äggulorna och vispa med dem en stund så smörkrämen får en fluffig konsistens.
Det som inte går åt kan du lätt frysa in och använda en annan gång

powderpuff
0

#4 Gärna till bägge sortet. Med grundrecept menar jag utan smaksättning Glad Vad är de för skillnad på IMCB och SMBC?

#5 Tack Skrattande Den ska jag prova med lite hallon i. Har aldrig testat med äggulor i innan

Tessen
1

#6 Det är två olika recept på marängsmörkräm. Det är väldigt olika mycket i dom också. Den Italienska räcker till att spackla 2 - 3 tårtor. Lägger upp dom båda och ett grundrecept till smörkräm (:

Swiss Meringue Buttercream (Marängsmörkräm)

~ 12 spritsade, mellanstora cupcakes

2        äggvitor
1,3/4 dl socker
½        citron, saften av
200 g    smör
2-3 tsk  vaniljsocker
2 dl     florsocker

Gör såhär:
Ta ut smöret i rumstemperatur (så att det blir mjukt och följsamt när du sedan ska vispa det).
Häll upp varmt vatten till cirka hälften eller 3/4 i en kastrull och sätt på spisen på medelhög-hög värme.
Blanda äggvitorna, sockret och saften från citronen i en rostfri skål och vispa kraftigt över vattenbad.
Marängen ska tjockna och bli hård - så hård att skålen ska kunna hållas upp och ner utan att marängen rör sig ur fläcken!
(Detta moment brukar ta cirka 5-6 minuter). Om man har en hushållstermometer ska temperaturen i marängen nå cirka 65 grader.
När detta moment är klart, ta bort skålen från vattenbadet och fortsätt vispa under hög hastighet tills marängen har kallnat.
(Detta moment kan ta uppemot 8-10 minuter, så kör gärna i en hushållsassistent om du har en). Tillsät lite smör åt gången, då och då.
När marängmsmörkrämen har svalnat och är slät, tillsätt vaniljsocker och florsocker.
Vill du att marängsmörkrämen ska smaka sötare, tillsätt mer florsocker.

Tips!
När du ska vispa marängen över vattenbad, ta gärna en skål som är större än kastrullen.
På så sätt kan "marängskålen" vila på kastrullen och du slipper hålla i den så mycket.
Smaksätt gärna marängsmörkrämen med någon essens, finrivet citrusskal eller2 - 3msk ganska ordentligt nerkokt frukt/bär-purée.
Det går också jättebra att använda marängsmörkrämen till att spackla tårtor med.
Denna smörkräm kan man också frysa utan problem.

---------------------------------------------------------------------

Italiens Marängsmörkräm

2-3 tårtor

200 g äggvita (7 st medelstora eller 6 stora)
300 g Socker (ca 3,5 dl)
80 ml vatten
450 g osaltat smör, rumsvarmt
1 tsk malet vaniljpulver

Gör så här:
Vispa äggvitan fluffig. Koka vatten och Socker i en kastrull till 118 grader, det tar ca 5 minuter.
Häll den heta sockerlösningen i äggen medan du vispar med elvisp.
Sockerlösningen är väldigt varm så se till att inte bränna dig.
Fortsätt vispa tills marängen är sval, det tar 10-15 minuter.
Vispa sedan ner vaniljen och tillsätt smöret lite i taget samtidigt som man vispa på låg växel.
Det ska bli en tjock och fluffig smet.

Tips:
Om krämen skär sig och blir vattning med klumpar kan man prova att värma en liten del av krämen i micron några sekunder och sen vispa ihop allt.
Det ska även kunna gå att fortsätta vispa ett tag så blir krämen bra igen.

-------------------

Sen så ett grundrecept som går att ändra lite som man vill.

115g smör
4-4,5dl florsocker
2 tsk kokande vatten
ev Några droppar karamellfärg eller pastafärg

Gör så här:

Vispa smöret fluffigt och tillsätt sedan florsockret lite i taget.
Avsluta med att hälla i vatten, ev smaksättning och färg under omrörning.
Tillsätt mer vatten om du vill ha lösare konsistens.

Förslag på smaksättningar:

4 msk kakao

1/2 tsk äkta vaniljpulver

1 tsk päron-, smultron, jordgubb eller annan essens

1-2 msk saft (hallon, jordgubb etc)

3-4 tsk likör efter smak

4 tsk kaffepulver upplöst i vattnet

60 g smält chokad (lite avsvalnad)

1,5 -2 tsk citronarom

/T

Zadeira
0

#7, Ditt grundrecept, hur många tårtor räcker det till att spackla?

Tessen
0

#8 Den räcker till en tårta på 20 - 24cm, man kan även ha den som frosting på cupcakes och då räcker den till ca 10 normalstora. Det som är bra med det receptet är ju friheten att variera smaken i all oändlighet, det är bara fantasin som sätter gränserna där :)

/T

Zadeira
0

#9 Ok! Jo, det är jättepraktiskt med ett bra grundrecept som enkelt smaksätts om man vill på olika sätt. Ska göra tårta med blåbärssmakande bottnar och citronfromage, så vet inte om jag ska hålla den naturell eller om jag kommer på någon rolig smak som passar till.

Tessen
0

#10 Okej, det låter gott! Citron eller blåbärsfrosting då kanske för att hålla sig till smakerna? :) Lägg gärna upp bild sen!

/T

Zadeira
0

#10, Antingen det eller så håller jag den naturell, mjligen med vaniljpulver. Det blir 3 tårtor till min brors studen nästa fredag, så om jag minns det och har tid och allt så kommer bild-bomb efter det.

Tessen
0

#12 Okej då hoppas jag att du kommer ihåg för det har varit lite lite bilder det senaste. Nu ska jag försöka sova. Godnatt :)

/T

ho0mii3z
0

puffar lite så jag kan spara tråden ;)

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Tessen
0

#14 Om det är något speciellt du undrar över så är det bara att fråga! Glad

/T

Caf_Roy
1

Jag lärde mig ett recept när jag gick Wiltons grundkurs, receptet är på fast smörkräm som man har till att spritsa rosor. för en lösare smörkräm som passar till att fodra en tårta har man bara i lite mer vatten.

210g rumstempererat smör

3msk vatten

ev smaksättning

500g florsocker (1 paket)

1 1/4msk äggvitepulver (kanske går att ersätta med en äggvita, har inte provat)

Blanda smör, vatten och ev smaksättning (jag brukar ha en msk citron eller 100-200g fin choklad som jag smälter och låter svalna (drar runt på en plastskärbräda) till rumstemperatur) så att det blir krämigt.

Blanda i resten och blanda tills det blir krämigt.

Låt smörkrämen stelna en stund i kylen när du fodrat tårtan innan du lägger på locket. Fukta smörkrämen med lite vatten precis innan du lägger på locket så att det fastnar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"