Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 18035 ggr
Zadeira
9

Dela tårtbotten

Hur gör ni lättast när ni ska dela tårtbottnarna? Jag är fullständigt urusel på det och brukar alltid få ojämna och trasiga bottnar.

Har läst att vissa delar dem medan du är nybakta och fortfarande lite ljumma, medan andra låter dem svalna helt ett pa timmar. Har även hört att några fryser in tårtbotten som den är, och när den sen är halvtinad är det lättast att skära.

Har ni några tips och trix?

Tessen
1

Jag använder en anslagssåg med två trådar så att jag får tre jämna anslag direkt. Men annars så föreslår jag att du låter den stå inplastad i ett dygn iaf så att den sätter sig och smular mindre, sen är det superbra att ha en snurrplatta (jag använder IKEA's som kostade 49kr) och sen hålla en brödkniv rakt, håll hela underarmen och handleden rakt, sen skårar du runt om medan du håller kniven still och snurrar på plattan, såga aldrig för då smular det bara, sen fortsätter du i skåran och låter kniven glida igenom medan du snurrar tårtbottnen, istället för att dra kniven fram och tillbaks. Börja med översta anslaget sen gör du likadant på det undre så du har 3 st :)

Hoppas att du förstod hur jag menar och att det hjälper något!

/T

powderpuff
6

Jag delar när den är kall.

Jag gör så att jag tar en kniv och skär en skåra längskanten runt om och sedan tar jag en sytråd och lägger i skåran och korsar tråden och dra lite försiktigt så vips är tårtan delad. Sedan gör jag likadant igen så jag får den i 3 delar eller hur många delar man vill ha den i.

Billigt och bra är de

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

jessica87
0

Jag har försökt lite olika, jag tror det beror lite på dels vilket recept man använder så man får pröva sig fram. jag har testat att ha dom i frysen och sen dela, men jag tycker inte det är bra, tycker det är lättaste när de är så mjuka som möjligt, nästan svalnade från ugnen men inte riktigt.

Jag använder en tårtsåg och tycker det är lätt o få det jämt och fint.
skulle det iallafall bli trasigt brukar jag fylla upp med fyllning och spackel sedan.

koralliz
0

Jag änvänder tårtsåg som finns att köpa och delar tårtbotten efter att den har stått och svalnat ett tag sen plastar jag in den i gla-pack och lägger i plaståse sen in i frysen och när den skall användas så är den delat och klar när den blir uptinad och det har funkat perfekt här iallafall.

Tessen
0

#4 Ja det är alltid smidigt att ha en tårtbotten eller tre färdiga och delade i frysen ifall man får för sig att göra en tårta :)

/T

Zadeira
0

Tessen, ska man låta den stå i kylskåpet över natten eller vad är bäst? Alltså innan jag delar den.

Tessen
0

#6 Jag brukar ha den i kylskåpet över natten innan jag delar, men alla har nog lite olika åsyn angående det. Jag skulle aldrig dela den när den är precis nybakad och baka har svalnat eftersom den smular så mycket mer då, men det finns dom som tycker det är lättare att dela den då med. Du kan ju testa att ha den i kylskåpet över natten, inplastad, så att den sätter sig, så får du se vad du anser om det. Sen kan du ju prova lite olika sätt och se vilket du tycker är enklast och blir bäst för dig :)

/T

Zadeira
0

#7 Låter bra det, jag börjar med att testa som du gör och gillar jag det inte så testar jag annorlunda. Tack för hjälpen!

Tessen
0

#8 Det var så lite så. Undrar du något annat är det bara att fråga på! Hoppas att det går bra :)

/T

jessica87
0

Använder jag tårtsågen tycker jag det är svårt att komma igenom i början o i slutet om den har fått stå till sig, Därför gör jag det precis när den är svalnat och är som mjukast.

Alla gör vi på olika sett o det bästa är ju o testa sig fram vilket som passar en själv.

Tessen
0

Jag tycker anslagssågen funkar bra även när den stått till sig lite, tycker min blir lite fuktigare och inte alls torr då heller. Men som sagt, alla har sina sätt som dom tycker är lättast :)

/T

ilsebilse
0

Jag låter den alltid kallna, vi gjorde alltid det i konditoriet. Sen har jag en tårtdelare från ikea som min sambo har pimpat lite så det sitter ett sågblad på istället, så det blir som ett sånt de har på konditorier.

Tessen
0

#12 Det är ju helt klart smidigt och går förmodligen betydlig fortare. Men jag tycker vanlig anslagssåg med två trådar som jag har hemma fungerar alldeles utmärkt det också :)

/T

[Northbridge]
0

Har en duktig arkitekt till pappa, som faktiskt kan dela tårtbottnar rakt med en vanlig kniv. Är smått stolt! Skäms