Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 9057 ggr
RuiXue
11

Maräng sockerfritt?

Tänkte höra om man kan byta ut sockret mot sötningsmedel eller helt skippa det söta (eller åtminstone minska på det) när man gör maränger? Tänkte att jag skulle baka en gluten fri och lågkolhydrat pinocchio tårta när vi får besök utav typ 2 diabetiker eller när jag ska fika tillsammans med en god vän som går på höga doser kortison och därför ligger på gränsen till diabetes.

Sockerkaksdelen utav tårtan är ju inget svårt att byta ut mjöl till mandelmjöl och bröa formen med cocos istället (cocos istället för ströbröd gjorde jag faktiskt inför morsdag när jag bakade tårtan) och sockret kan ju lätt bytas ut mot sötningsmedel, men det är just marängen som oroar lite. Har sockret i maräng någon funktion annat än smaken?

Jennie

Zadeira
0

Marängen ska väl vispas fluffigt som tusan, och det blir inte alls samma fluffighet i sötningsmedel. Jag tror inte det går faktiskt. Jag vill minnas att jag hört något om just att Socker ger marängen luftighet och så som inte sötninsmedel gör, men kan ha inbillat mig. Jag kan inte ens baka "vanlig" kaka och byta ut mot sötningsmedel och få det att funka, så jag själv skulle aldrig ens försöka. Du kanske är bättre på att baka med sötningsmedel än mig förståss.

RuiXue
0

Bakat med sötningsmedel har jag inte testat innan, men min adoptivmorfars bagarkunskaper måste ha gått i arv till mig trots att vi inte ens är biologiska släktingar och han dog 1968. Är bra på att baka i det stora hela trots att ingen lärt migFoten i munnen

Jennie

hus-musen
4

Jodå det går att minska ner på sockret väldigt mycket faktiskt, du kan ha i några droppar ättika eller citron och söta dem med äkta vaniljpulver för smaken och strunta i sockret.

Qui dormit, non peccat

madaska
0

jag har annika rognebys bok bakglädje med lchf, har inte hunnit prova recepten i den (eller orkat), men där finns marängbottnar med sukrin, dock inte lika mycket som där är Socker i dem i vanliga falll, eftersom vissa sötningsmedel ger sötare/beskare smak än Socker, men visst det går att göra maränger på sötningsmedel :)
men de tblir inte samma som vanlig maräng, men dock ett alternativ till diabetiker. :)

om du gör sockerkaka på mandelmjöl rekommenderar jag att du har i antingen mindre vätska, eller lite fiberhusk, då mandelmjöl i sig, inte suger upp samma mängd vätska som vanligt mjöl gör.  :)

trevligt med någon som tänker på sina diabetiker till gäster och försöker fixa så de med kan få något gott. :) själv har jag lärt mig då jag inte gillar alla alternativ som finns, att äta gott, men med måtta, för att slippa hemska blodsockerrekyler :) De kan man ju få, även med sötningsmedel. :)

du får gärna uppdatera hur dina resultat blev och om gästerna tyckte om det :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

RuiXue
0

Ska ta och experimentera lite innan jag bakar för att bjuda påFlört Men då jag känner ett antal personer som ska vara försiktiga med kolhydraterna så vill jag lära mig en del recept som jag kan ta till när de personerna kommer på besök, plus att det kan vara ett nyttigt alternativ när man själv vill ha något gott men inte vara så onyttig för det. Behöver gå ner i vikt så försöker tänka på vad jag äterTungan ute

Jennie

madaska
8

om du vill ha recepten på lchf-tårtbottnarna (både maräng och vanlig) så säg till, så letar jag mer än gärna fram dem till dig :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.