20 pers.
Om man ska göra en tråta till ca 20 pers, hur beräknar man de eller hur stor form behöver man?
(Ligger frågan i fel grupp så flytta den gärna)
Tror man räknar formens storlek - 10.. ex 24 cm form blir 14 bitar tårta. så du behöver ju ca 34 cm form för att få en tårta till 2o pers. jag hade nog gjort en våningstårta om jag själv skulle gjort den.
Tack för ditt svar.
Jag är total nybörjare på detta så de vågar jag mig inte på. Funderade på om man skulle göra bottnarna i en långpanna istället så den blir fyrkantig
Har fått en förfrågan om jag vill göra en student tårta till (ska ju göra min dotters tårta också) + till 2 födelsedadgar sedan 
Skoj att folk vill att du gör deras tårtor..
Finns beskrivningar på nätet om våningstårta om du vill testa på det.
Klart du kan göra det i långpanna.. jag har inte gjort det själv, men det går ju säkert =)
Jag brukar göra i en form som är 25 cm och det räcker gott o väl till 15-20.
Om du söker på "tårtbitsuträknaren" på Google så kommer det upp en länk längst upp in till Linda Runn's blogg. Där kan man räkna ut ungefär hur stor rund eller fyrkantig tårta man måste ha för ett visst antal bitar :)
/T
Enligt den uträknaren så skulle det nog vara ganska lagom med en 28cmform till dig att baka bottnen i :) För dom flesta formar brukar vara ca 7cm djupa, sen om man tar en som är 28cm i diameter så blir det; 24,61 Små bitar. 21,54 Medium bitar. 19,14 Stora bitar.
Men sen när du fyllt och dekorerat den också så blir den ju ännu lite högre och lite större i diameter så jag tror det skulle räcka!
/T