Morsdag.
Ja glöm inte det på söndag, då blir nog alla mammor ledsna. Mest uppskattat brukar väl ändå hemmagjort fika vara? Så se till att baka en riktigt god tårta eller fina cupcakes ev med nån bär-fyllning och en riktigt god frosting. Varför inte några cake-pops eller cookie-pops.
Sen dekorerar ni era bakverk riktigt vår-fint med blommor, fåglar eller hur ni nu tolkar våren så att ni kan vara med i vår-tävlingen som slutar torsdag nästa vecka. Jag håller tummarna för att så många bidrag som möjligt kommer in innan tävlingen stänger för det är väldigt dåligt med bilder. Jag vill gärna fortsätta med tävlingar i olika teman, som ni emellanåt såklart får vara med och rösta fram för ni ska ju tycka det är roligt så att ni vill delta.
Så slå två flugor i en smäll och gör mamma glad samtidigt som du tar chansen att bli framröstad som vinnare i vår-tävlingen! Jag litar på att så många som möjligt av er är med i tävlingen för det blir ju roligare att rösta på ännu fler fina bidrag!
/T
(smyger in här fastän jag sagt att jag slutat, buusigt!) Iaf, här blir det chokladmuffins, fyllda med hallon och ovanpå hallonfrosting. ^^
Man får minsann vara lite busig ibland! Jag lovar att sköta om tävlingarna väl och ha nya så ofta som möjligt. Och det är svårt att bara lägga av helt direkt sådär, då kan man få abstinensbesvär ;)
Ååh choklad och hallon är riktigt gott ihop! Det blir nog uppskattat! :)
Min mamma och nästan hela släkten på mammas sida är hos mormor i helgen men jag har katten som jag inte kan lämna en hel helg + att jag ska göra färdigt en tårta till en kille som fyller 15 och den hämtas på söndag förmiddag.
Sen efter det blir det kanske att testa mina miniformer och göra två pyttetårtor som bidrag till tävlingen. :) Om jag får dom att bli bra och kan bestämma mig för vad som ska vara i och hur dom ska se ut i tid dvs ;)
/T
Aww, roligt. Har ätit så himla onyttigt, först tänkte jag göra en tårta men nu blir det typ "muffinsbakelser" :D Å, jo. Lite beroende av iFokus är jag allt ;)
Fast tråkigt att inte träffa släkten jue. :(
Ja men det är lite dåligt med bidrag så jag har försökt peppa folk att skicka in bilder, får väl se om det kommer upp fler bidrag efter helgen :)
Haha det blir lätt att man äter onyttigt när man bakar mycket, därför jag mest bakar till andra nu mer. Men ibland kan man ju inte låta bli att smaka lite själv. Men muffinsbakelser blir nog riktigt gott och uppskattat!
Ja då är vi två, när datorn sätts igång är det bland annat facebook och iFokus som det loggas in på av bara farten! ;)
Mja, jag har lite svårt att umgås med hela släkten på en gång, 2 - 3 st av dom ska hela tiden höras mest så tillslut stänger man liksom av hörseln och funderar på något annat istället. Och dom skulle bara klyva ved och slänga in i ett förråd och andra jobbiga saker iaf. Då är jag hellre hemma och bakar! (:
/T
Hah :) skulle nog faktiskt hellre baka än att vara med släkten också ;) Har fri surf på mobilen, ibland är det nästan jobbigt. Är inne i en period nu när jag är väldigt facebookberoende -.- Iaf, så ska min bror fixa huvudrätt på söndag. Jag vet inte hur MYCKET jag tjatat, han kommer inte på vad han ska göra :( Jag står för dukning och efterrätt. Disken delar vi på. Vår vanliga uppdelning. Han är inte särskilt bra på Bakning…
Ja jag tycker det är mer än nog då släkten fortfarande firar födelsedagar helt slaviskt (mer tårtor för mig att göra iaf) och julafton ska helst så många som möjligt i släkten på mammas sida vara med. Men då brukar jag kunna skylla ifrån ig på att jag är lite trött och gå och lägga mig för att slippa undan ett tag :P Några timmar är nog, en hel helg är för mycket!
Haha jag har också fri surf på mobilen. Har fast internet också men har sagt upp det så från och med använder jag mobilen som modem till datorn ist så slippar man den kostnaden :) Och ja facebook fastnar man lätt inne på!
Hur svårt kan det vara att komma på vad man ska göra för mat? Det är väl bara tänka på vad er mamma tycker om, ta något av det som inte är allt för krångligt eller tidskrävande och sen fixa i ordning det. Vore ju bra att iaf handla dagen innan så du får ge honom en liten hint om att han kanske får bestämma sig snart ^^ Men det är ju bra att du får fixa efterrätt du som gillar att baka :) Det är alltid en fördel när man ska göra sånt annars blir det aldrig lika bra. :)
/T
Jo, hon gillar nästan allt. Dock går en del bort pga allergi. Hehe, sa precis till honom att "vi handlar imorrn, så det så" ;) nu får han fixa det själv. Känner mig nästan lite som storasyster, fast det ska vara tvärtom ;D Bakning o dukning är ju kreativt o roligt :) Förlåt att jag OT-ar ner tråden.
Haha ingen fara, ingen som svarat på den innan så skriv på bara :D Ja bakningen och dukningen är ju kreativt och man kan dekorera både bakverken med allt möjligt och även göra bordet fint när man dukar. Det är ju så mycket mysigare att äta när det är fint dukat, fint upplagt och en god efterrätt!
Haha ja men pojkar mognar så mycket senare så du är nog storasyster på sätt och vis ändå :D
/T
Har ändrat nu. Blir chokladpavlova med jordgubbar istället. Hallonen var mögliga i affären :(
Tråkigt att dom var mögliga!
Men det låter riktigt gott också så det blir nog bra :)
/T
Ja. Iaf, hoppas att det inte blir för sött bara.
Ja det är ju den risken. Men vi håller tummarna för att det blir bra!
Själv borde jag färga SP och göra två bandy-klubbor och en bandyboll + lite text som ska vara på tårtan imorgon då jag är morgontrött och dom ska hämta den vid ca 10.30 - 11 nån gång så vill jag förbereda så mkt som går!
/T
Roligt med moddelering! :) Tycker du att det är svårt? I receptet jag har står det ingen lemoncurd, men jag smaksätter lite av grädden med citron ändå.
Jag tycker det kan vara lite svårt men det är ju absolut roligt! Jag är ganska kreativ av mig men tålamodet är inte alltid det bästa ^^ Men ska ju bara göra 2 bandyklubbor och en boll sen göra texten "Oliver 15 år" men den gör jag i blåfärgad FP. (: Dekoren får bli i SP denna gången. Ska skaffa modelleringspasta till lite större grejer.
Ja jag tycker du ska ha i lite citron för att bryta av allt det söta! Det blir alltid godast så.
/T
Så här blev mordagstårtan. De är vaniljbottnar med dumlefluff och kokosmousse och spacklad med citronsmörkräm
Tårtan gir i lila och inte blått som de ser ut.
(Skulle haft silverkulor och i de små blommorna men hade inga hemma…)
#16 Jättesöt tårta! Jag tycker dumlefluff är lite väl sött men har man kokos och citron till så funkar det nog :)
/T