Mumsig östgötatårta!
Mumsig blev denna födelsedags tårta :D Däremot inte så vacker xD men jaja! smaken sitter iaf! :)
Hallon, blåbär och ett tunt lager marsansås i understa lagret.
Andra lagret består av grädde och hallonsylt.
Dekorerad med jordgubbs Marsipan och grädde! :)
Den var ju jättesöt! Fint med sick-sackspritsningen runt om marsipanen. :)
Gott med mycket bär i också! Dock är jag inte förtjust i Marsipan men det är ju en smaksak. Om du inte visste det så ska man helst inte lägga varken Marsipan eller Sugarpaste direkt på grädde för då kan det börja svettas och tillslut smälta, om man inte äter upp tårtan direkt när man gjort färdigt den dvs. Vill man absolut spackla tårtan med grädde och sen täcka den med Marsipan eller Sugarpaste så får man "fodra" täckmassan med ett tunt lager smält smör eller en neutral olja som man penslar på det som ska vara undersidan så bildas ett skyddande lager mellan grädden och täckmassan. En del sorters Sugarpaste innehåller gelatin (t ex Ballinas, men det är inget märke jag skulle rekommendera pga lite kemisk smak) och då behöver man inte fodra för gelatinet skyddar massan från att svettas eller smälta.
Själv föredrar jag att spackla tårtor med smörkräm, iaf dom jag ska täcka. Smörkrämer går ju att variera i en oändlighet men olika smaker. Tårtan som jag ska göra färdigt imorgon förmiddag ska jag t ex spackla med en vit chokladsmörkräm med finrivet apelsinskal i.
Men som sagt, verkligen en jättesöt tårta och den såg god ut inuti :)
/T

Tack :D Att ha bär i tårtan är nästan ett måste tycker jag! det blir så mycket fräshare och friskare mot resten av allt sött! :)
Jaha! det hade jag ingen aning om, däremot märkte jag att det började smälta lite, men tänkte inte på att det kunde varit marsipanens fel… Men nu vet jag! det låter lite "äckligt" att smeta på smält smör eller olja men det kanske inte ger så mycket smak ändå? Smörkräm tycker jag låter som ett bättre alternativ och speciellt som du säger, att man kan variera smaken på en smörkräm! Lycka till med din tårta, det låter smarrigt! :)
Ja jag vill helst ha bär i tårtor som jag ska äta, typ hallonmousse med lite rårörda hallon under så det inte blir torrt. Och sen en vit chokladganache, täckt med marängsmörkräm smaksatt med ordentligt ihopkokt hallonpuré och sen täckt med SP av märket Dekorfondant för den är inte så överdrivet söt. Det är nog en av dom godaste tårtor jag vet! Eller jordgubbsmousse och limemousse i, eller massa tropiska smaker, ja listan kan bli lång ^^
Jag blev klar med tårtan för en halvtimme sen och nu vart den precis hämtad. Det vart en riktig sockerbomb eftersom 15åringen som fyller år fick bestämma smaker. Så det är ljus botten som jag saftade med nypressad apelsin för att få lite syrligt. Sen vit chokladmousse som understa fyllning, även där i hade jag i lite pressad apelsin. Sen dumlefluff och spacklad med vit chokladsmörkräm som jag hade ner rivet apelsinskal i sen täckt med vit Dekorfondant text i Flowerpaste som jag färgade blå, sen två svarta bandeyklubbor i Sugarpaste och en vit bandeyboll. Allt för att fräscha upp det lite iaf för utan apelsinen hade det knappast gått att äta den utan att svimma av sockerchock ^^
/T

Du skulle inte vilja dela med dig av receptena på chokladganache och hallonpurén? det låter så otroligt gott!!!
Den låter både fin och god! haha ja det kan vara gott i början med supersöta saker, men i längden blir det lite jobbigt, då livar lite fräsh frukt upp det! :) har du ingen bild på tårtan? Dumlefluff är väll i princip grädde och dumle ihopsmält och sen vispat va?
Ja godisfluff gör man genom att smälta ner något godis i grädde, den får absolut inte koka, sen ska det stå kallt minst 6 timmar, men gärna över natten, sen är det bara att vispa upp (: Jo jag har bild på den, bara inte riktigt orkat föra över i datorn än :) Blev inte 100% nöjd för Sugarpaste och värme tycker inte om varandra och det syntes lite nere i kanterna. Men men, det kan inte alltid bli som man tänkt :)
Kan skicka recepten i ett PM till dig :)
/T