Vaniljkladdkaka [recept]
Efter förfrågan av Suzi så lägger jag upp receptet jag använder för att göra en helt underbart seg och god vaniljkladdkaka. Bra om man inte är så förtjust i kakao, alternativt inte har någon hemma eller helt enkelt tröttnat på vanlig kladdkaka och är sugen på att testa något nytt. :)
Vaniljkladdkaka
150 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st Madagaskar vaniljstång(behöver inte absolut vara madagascarvanilj och om man har malen vaniljstång fungerar det lika bra att ta 1 - 2krm av det vilket jag gjort)
2 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål(eller låt smöret svalna i kastrullen du smälte det i och blanda allt i den för att minimera disk) och rör sedan ner Socker och vaniljstänger (en eller två stänger beroende på hur stark vaniljsmak man vill ha) samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form med mannagryn, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.
Servera med grädde eller glass och färska frukter eller bär efter smak. Väldigt enkelt men så underbart segt och gott! Har inte fått annat än beröm för denna kakan. :)
/T
Tack! :D Den här ska absolut göras snart, låter supersmarrigt :D
gott det låter, dock har jag svårt för kladdkakor utan choklad i.. älskar vit chokladkladdkaka, men den har jag gjort av med receptet till när jag flyttade sist.. kanske någon som har ett sådant recept och vill dela med sig? det enda jag kommer ihåg, var att den var superkladdig när man hade ut den ur ugnen, och sen förvarade man den i frysen.. riktigt söt men otroligt god med hallon till!
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
#1 Tycker absolut du ska testa :)
#2 Gå in på google och sök på "recept vit chokladkladdkaka" eler något liknande så kanske du hittar ett recept som låter bekant tillslut. Det mesta som är sött är väldigt gott ihop med hallon!
/T
Oj, kladdkaka utan kakao! :O Har aldrig tänkt i de banorna men det lät faktiskt spännande.
Fred och god växt!
Det är riktigt gott att ha vanilj ist för kakao i :) Speciellt när frukter och alla bär börjar bli i säsong nu så man kan ha lite sånt till också grädde eller glass beroende på vilket man föredrar :)
/T