Billiga tyllar?
Tyllar blir oftast väldigt dyrt att beställa, speciellt om man bara behöver två-tre stycken. (frakten som är dyr då) Så vet ni någon affär som säljer BILLIGA tyllar? Panduros är för dyrt för mig hehe ;) Ingen som har begagnade kanske? *känner mig fattig* ^^.
Då jag inte har alls gott om pengar så köpte jag ett set med 52 tyllar, en koppling och 2 blomnålar på eBay för 190kr + 90kr i flygfrakt. Det är ju inga wilton-tyllar men då jag inte bryr mig om märket så duger dom utmärkt åt mig :) Om du vill kan jag leta redapå ett likadant set på eBay om du skulle vara intresserad av det.
Det finns allt från öppna och stängda stjärntyllar, till runda i olika storlekar och kronbladstyllar i setet. Mycket billigare än att köpa dom en och en för 20kr st som dom tar på vissa webshopar.
/T
#1 tack för snabbt svar! :) Finns det inte med mindre antal? Haha det där lät lite maffigt till mina cupcakes och 1gång/månaden-tårtor ;)
Ja jag tror det finns set med runt 20 också. Jag kan titta om du vill! :)
/T
#3 gör gärna det, tack så mycket för all din hjälp! :)
Detta är det set jag har och där får man koppling och blomnålar med, sen så hittade jag det här med 24 tyllar, dock får man inte med någon koppling och priset är nästan det samma som på det set jag har, själva tyllsetet är till och med dyrare men frakten billigare. Men jag hittade även ett billigare set med 16 tyllar (ingen koppling) som du kan se här.
Det blir, vilket set du än väljer, billigast om man ser till mängden tyllar man får att köpa det stora kitet som jag har. Jag har testat långt ifrån alla tyllar men jag tycker dom är bra att ha hemma och tar ändå inte upp så mkt plats och ett + är att man får med en koppling så man enkelt kan byta tyll så länge man inte ska byta till någon av dom 4 stora.
Du får väl fundera på om det är tyllar du skulle använda mycket i något av kiten och om det är värt att lägga pengarna på det :) Och länken till det tyllsettet jag har den säljaren hade ett lägre pris än jag betalade hos en annan säljare som just då var den billigaste. Såman ska ha tur med timeing.
/T
#5 tack så jättemycket! Det du har verkade "bäst", så det kommer det att bli. Men kopplingen passar inte till dom stora då eller? För det är främst till cupcakes detta ska va och då är det ju stora tyllar man använder mest :)
#6 Det var så lite så!
Nej det passar inte till dom stora men jag använder dom till cupcakes och klipper man ett hål i spritspåsen så att bara en tredjedel eller högs halva tyllen sticker ut när man tryckt till den ordentligt så har det aldrig läckt emellan för mig iaf :) Dom två stora tyllar som jag använder mest till cupcakes är en stjärntyll som jag även testat att göra en rostårta med och det gick helt okej (grädde är dock inte det bästa att använda till sån spritsning) och en med en massa små taggar som man kan få riktigt söt spritsning med också.
Dom små tyllarna har jag använt till lite allt möjligt som att skriva, göra dropflowers i kristyr, försökt mig på att spritsa rosor med kronbladtyll och även gjort korgmönster på tårtor. Så man kan hitta på allt möjligt, du kan ju göra dropflowers eller andra blommor i kristyr med dom små tyllarna att dekorera dina cupcakes med när du har flera olika att välja på. Och som sagt, den plasthållaren dom kommer i tar inte mycket plats!
Har även nedskrivet vad alla dom olika tyllarna är gjorda för att användas till eftersom det stod hos den köparen jag köpte mitt set av. Så om du bestämmer dig för att köpa settet kan jag skriva av den lappen i ett PM till dig, för det står nummer på varje tyll, så du vet vilken du ska använda om du t ex vill göra en bord med snäckliknande former runt en tårta. :)
/T
#7 Det ska jag definitivt prova isåfall!
Nej plats har jag, men det var pengarna men insåg nyss att jag har 500:- över haha, så ska nog köpa på mig något annat kul också. Började baka för ett tag sedan, inspirerad av cake boss på TLC du vet, och sen har det fortsatt. Känner att jag behöver lite ordentliga grejer nu. Främst till cupcakes då det är det jag bakar mest. Mamma förbjuder mig för att baka för mycket tårtor, som jag iofs tycker är roligast, då hon äter upp allt hehe ;)
Åh gör gärna det för det settet ska jag köpa!
Vet du hur lång tid det tar innan man får sina grejer? :)
jag köpte mitt första kit med tyllar på ikea, inte många, men inte dyra heller, mer basic liksom.:) funkade utmärkt ett tag, sen köpte jag panduros, och nu väntar jag bara på skatteåterbäringen så jag kan köpa ett sådant stort sett på ebay.. haha :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
#9 Panduros är extremt dyra.. Iaf här i helsingborg :(
#8 förresten, du verkar kunna det här haha, kan det stämma att allt detta endast kostar 14:-?
http://viewitem.eim.ebay.se/Various-29-Stze-Fondant-Kuchen-Keks-Ausstecher-Ausstechform-Plunger-Cutter-mold/170847569656/item
Mellan 5 och 10 arbetsdagar tar det men jag har fått saker jag köpt på eBay på som minst 4 arbetsdagar och som mest 8 arbetsdagar så det tar inte särskilt lång tid. (beställer bara från Storbitannien för att slippa betala en massa extra i tull) Och något annat kul lär inte vara svårt att hitta på eBay, jag är beroende och tittar nästan varje dag och hittar mer saker jag vill ha, men det får vänta tills pengar finns över :) Jag har dom viktigaste sakerna(och lite till) för att göra fina tårtor, cupcakes och liknande iaf :) Sök bara på Cake Decorating så hittar du mer än du orkar gå igenom!
Haha ja jag skaffade nyss kanalen TLC för att kunna se Cake Boss och några andra bakningsprogram!
Cupcakes kan vara roligt om man har fina formar och något roligt att dekorera med men jag älskar verkligen att göra tårtor. Då jag bor ensam och knappast kan äta en hel tårta själv (kanske en gjord i en av mina nya 12cm-springformar ^^) så brukar släkten och vännerna be mig göra tårtor när dom ska fira något.
Jag tar och skriver över listan lite senare ikväll i ett PM till dig :)
/T
#11 Super, tack så jättemycket för all din hjälp! :)
Haha jag halkade in där på något vis och följer en hel del av bakningsprogrammen där nu ;)
Tack så mycket! :)
#12 Det var så lite så, bara kul att hjälpa till. Lägg hjärna upp lite bilder på dina bakverk sen också för sånt är alltid kul att se :)
Ja man fastnar ju så lätt för såna program. Jag kan fastna i timmar på youtube och titta på tutorials för hur man gör olika designer på tårtor och allt möjligt så man lär sig massa nya saker.
Jag älskar det amerikanska tänkandet med att tårtor ska vara höga och dekorerade så att dom verkligen är fina att se på, men dom har sällan mycket fyllning i och jag tycker inte om en tårta som till 80% består av bottnar! Isf kan man lika gärna göra en sockerkaka och göra en glasyr till, sen dekorera den. Tårtor ska vara saftiga med mycket fyllning, gärna iaf 2 olika smaker som passar bra ihop, ibland fler så länge ingen tar överhand utan att dom verkligen går ihop. Man kan ju vara så kreativ när man blandar dom sätten att tänka så det blir en hög, fin tårta som man går lös med kreativiteten på design, men som även smakar riktigt gott när man testar att kombinera olika mousser, godisfluff, rårörda bär, vaniljkräm/glasscreme, kompotter och allt man kan komma på, sen safta bottnarna med något gott och om man vill även smaksätta smörkrämen! :) Så är man väldigt kreativ av sig så är ju tårtor ett jättebra sätt att få ut den kreativiteten!
/T
Jag har detta settet från ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50133050/ Funkar bra som nybörjar-set och är inte så dyrt!
#13 självklart! :) Håller med, lagom med fyllning emellan är det godaste. #14 är inte det små tyllar? är ju främst ute efter de större ^^