rabarberpaj med ???
Hej
Jag ska delta i en baktävling och ska baka en paj med rabarber och något mer. Jag funderade på att ha men choklad men vet inte riktigt, är det någon som vet vad som kan passa och är gott till rabarber? 
Hm… Jag tror du får prova dig fram med några kompisar.
Frågan är om man vill ha något sötsurt till eller bara sött?
När jag själv tänker känns kiwi som ett roligt alternativ, har dock aldrig provat det med rabarber, men det låter gott. Ingen aning om hur varm kiwi smakar heller, men blir det inte bra kanske du kan göra kiwi/vaniljsås till med några skivor kiwi på toppen?^^
Hakuna matata!
Ja jag kanske kan prova innan tävlingen Tack! :)
Rabarber och Jordgubbar är väl gott ihop, kansek med lite vaniljglass till?
Jag tycker det är jättegott med rabarber, hallon och vit choklad ihop! Eller jordgubbar, men det är kanske lite för "vanligt".
Vad är det för tävling du ska vara med i ? nyfiken =)
#4 Hallon och vit choklad till lät helt klart mumsigt!
Det är jättegott att hacka vit choklad i stora bitar och lägga på pajen och sen in i ugnen (med rabarberpaj kanske man får lägga på det efter en stund så det inte blir brännt).
Jag tänkte lika som dig med jordgubbarna att det kanske ska vara något "nytt".
Hakuna matata!
#3,4 och 6 ja det låter gått med jordgubbar bara oroliga att de andra deltagarna också väljer det. Det är en tävling i Malmköping. Det är rabarber festival sista helgen i maj så då brukar de ha rabarberpajstävling. Tack för tipsen blir spännande att se vad de blir. 
jag älskar rabarberpajer som har ett marängtäcke ovanpå! det är min favorit när man blandar sött med surt! ;-)
ja eller jordgubbar som många säger här. Det är aldrig fel att välja något man vet folk gillar, det gäller ju bara att göra det till sitt eget och skilja sig från mängden.. ;)
hade jag haft ork att fixa rabarber hade jag nog gjort en rabarberpaj med jordgubbar och marängtäcke…det låter.. som det hade varit gott nu såhär en måndagskväll! :)
berätta vad du gör sen, så vi med får ta del av pajtävlingen!
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag tror det kommer bli rabarberpaj med jordgubbar, kiwi och marängtäcke med vaniljsås. Tack för alla fina tipsen pajen blir nog super god. 

#9 Så brukar jag göra, fast utan kiwi, det blir jättegott :)
Qui dormit, non peccat
Kom ihåg att både utseende och texturen även är viktig. Som sagt prova hemma för att se till det inte blir för blött, att ingen smak tar över och att du har koll på marängen osv ^^
Lägg gärna ut recept på din färdiga paj sen!
Hakuna matata!
#10 åh vad bra då blir det säkert gott.
#11 Jag vet inte riktigt hur jag vill att pajen ska se ut så ska prova i helgen lägger nog upp en bild om det blir av, likaså med receptet. 
En Rhubarb-curd(ist för lemon) Meringue Pie med lime-marinerade jordgubbar och en kula hemmagjord vaniljglass. Åååh dregel.
Det skulle jag nog köra på i en tävling där man ska göra något nytänkande med rabarber. Gör vaniljglassen kvällen innan, kvarta färska jordgubbar och häll över 3dl Socker över 1 liter jordgubbar och en lime per dl Socker tvättar du först, river det yttersta gröna skalet fint och pressa ur så mkt limejuice du kan och låt allt det där stå i kylen i några timmar, vänd runt i iaf 1 gång i timmen tills allt Socker löst sig och du har en ljusröd jordgubb/limesirap och jordgubbarna är ordentligt marinerade. Koka en lite sur kompott på späda fina rabarber (inte dom trådiga, träiga som blir stora och tjocka) sen gör du liknande en curd, dvs vispar äggulor och Socker med kompotten i ett vattenbad tills det tjocknar till en kräm, tillsätt riktigt smör när den tjocknat. Kyl ner. Gör en sats mördeg och kyl i 60 min. Ta fram en stor pajform eller flera små tartlettformar, smöra och mjöla väldigt lite, bara precis så inget kan fastna. Ta fram och börja direkt kavla mördegen till en lagom rundel till pajformen eller så du kan lägga över alla tartlettformar sen trycker du fast degen i formen, in i frysen 10 min. Har du inga baking beans som håller uppe mördegen så täck kanterna med folie bara eller om du vill vara 100% säker på att sidorna inte säckar så nagga botten med en gaffel, lägg ugnsfolie över bottnen upp utmed kanterna och vik över kanten, häll sedan i torrt ris eller linser eller något annat billigt du kan använda som baking beans och baka av skalet lite först. Ta ut dem och låt svalna. Vispa upp en stabil maräng (har du tillgång till vinsten så ha i lite för extra stabilitet, säljs på vissa kryddsidor och några bakningssidor har börjat med det, används ofta i Usa för att stabilisera maräng, sockerkakor, suffleér och liknande och kan gå under namnet Cream of Tartar men det är absolut inget måste) se till att marängen är så fast att den kan hållas upp och ner utan att röra sig en mm. Fyll pajskalet med lite jordgubbsskivor först om du vill ha bitar av någon frukt i, häll på rabarbkrämen/curden och ska det vara riktig snyggt så spritsa på marängen men det ska alltid bli en fin kulle i mitten. Sätt in i en varm ugn så att allt hinner bli varmt men marängen ska bara få lite ljust färgad yta så den har en krispigt skal och ett segt inre. Ta ut och servera direkt med en stor klick hemmagjord glass intill, ringla jordgubb/limesirapen över glassen och snyggt på tallriken och lägg upp ågra bitar marinerade jordgubbar.
Kom precis på detta själv, därför jag inte har några exakta mått. Det är lätt att hitta recept på Lemon Meringue Pie (för att göra det enklare för dig själv sök på receptet på svenska) Citronmarängpaj. Men ist för citron har du lika mkt sur och ganska lös rabarbkompott. Vaniljglass är också lätt att hitta recept på och dom limemarinerade jordgubbarna skrev jag ju hur man gjorde.
Sött och syrligt, varmt och kallt, krispigt och krämigt, fruktigt och ändå en paj som jag iaf tycker är ganska nytänkande. Hoppas ngn vågar testa det iaf. Jag har själv för dålig rygg pga Fibromyalgi och ingen Kitchen Aid eller annan köksassistent så jag skulle tyvärr inte orka med det ): Annars hade jag testat åt dig först.
/T
Jag vet inte vad jag ska göra än sitter fortfarande och funderar men dit recept verkar bra