Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 4727 ggr
madaska
3

Kakmonster-cupcakes..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sommar fick jag dille på kakmonstret i mupparna.. så jag beslutade mig helt enkelt för att göra honom i muffinsform, hittade bilderna för ett tag sen, och tänkte dela med mig av dem. Har även funderingar på att göra en helt tårta i sådan här variant men vi får se hur det blir med det sen. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

plutopellis
1

Alltså jag såg en bild på fejjan med denna cupcake, kan det vara din som vandrar runt så? Var en annan bild än den som är här men de såg likadana ut och de var helt otroliga! Likaså dom du har här Tungan ute

[Louisez98]
0

har sett filmer på youtube på hur man gör sådana, men dina var assnygga!Glad

madaska
0

om min bild vandrar runt på fejjan vet jag inte, jag har bara den jag har som bild här uppe i hörnet och den jag har här nu :) men det finns nog fler som gör sådana här små sötnosar skulle jag tro :)

det är ju så lätt, det är ju bara frosting, kokos och lite färg.. och mentos och en kaka förstås. :)

dock råkade jag när jag dekorera dem, välta ut hälften i vasken, så de gick från att vara tolv till att bara vara fyra.. vilket var synd, för det var jäkligt goda :)

plutopellis
0

Ja då var det inte dina för det var en annan bild men var lika fina! Är så enkelt men ser så svordom proffsigt ut!

mosterbakar
0

Jag har en enklare steg för steg beskrivning HÄR. Och HÄR finns mitt första försök. Det är inte särskillt svårt alls men brukar bli väldigt poppis bland både barn och (kanske mest) vuxna. :)

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Tessen
0

Jag ska testa att göra såna någon gång. Vet bara inte var haf ska ha för smak på frostingen. Kanske vänta till sensommaen när blåbären mognar så man kan koka en puré och ha några msk i smbc eller imbc för att smaksätta och lite pastafärg eller hushållsfärg i värsta fall. (OT: Eftersom jag bara har SugairFlaires Baby Blue gelfärg, inge annan blå. Blandade den med lite SugairFlaires Liquoeice gelfärg (svart/mörkgrå) för att få en mörkare blå när jag färgade grädde i måndags med det blev ingen mörkblå utan bara lite mellanblå efter 3 tandpetare med Baby Blue (som iofs är supersöt till småpojkar) så får nog köpa lite fler färger vid bra tillfälle när även extra pengar finns.) Men med saftiga vaniljmuffins under, fyllda med lite blåbärspuré och en hembakad halv triple chocolate chip cookie som "mun" skulle dom nog bli riktigt smaskiga!

/T

madaska
0

tja, min frosting var ju naturell eftersom jag färgade kokosen som de sedan doppades i och det gav smak…. :)

plutopellis
0

Jag väll äta dom!!! Tungan uteSkrattande

Tessen
0

Jag är faktiskt ganska bra på att imitera kakmonstrets röst så när jag bakat kakor och har med till mamma och hennes man så säger jag nästan alltid till hennes gottegris till man "En kaka, två kaka, ALLA KAKA!!" Tungan ute Det skulle ju vara ännu roligare med såna här söta cuppisar.

#7 Mamma har Crohn's så ingen cocos för då får hon tarmvred och jag tycker totalt tarmstopp i 5 timmar pga en medicin min mage inte tålde gjorde brutalt ont, men det är ju bara småsaker mot tarmvred! Så jag får hitta på andra sätt att få dom se pälsigt fluffiga ut :)

/T

madaska
0

tja, fungerar säkert att spritsa också.:)

mosterbakar
0

Blått strössel funkar ju också om du hittar det. :)

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Tessen
0

Både spritsa och strössel kanske. Men jag vill iaf ha IMBC med blåbärspuré i om jag orkar vispa det eftersom jag varken har en Kitchen Aid som är drömmen eller ens annan billig assistent, inte ens en jäkla ställning till elvispen. Att hålla elvispen länge ger mig hemska smärtor pga att jag har Fibromyalgi. Så jag håller på och sparar till en Kitchen Aid och önskar mig bidrag till det av familjen när jag fyller år. Helst av allt en Lilametallic <3 Dom är ju så snygga och tar inte för mycket plats så man kan ha den stående framme jämt så inga tunga lyft som med en Ankarsrum Assistent som iofs är suveränt bra, men för stor och klumpig och inte lika snygg att se på! Ska jag göra såna till min födelsedag och dessutom spackla tårtan med IMBC så har ju iaf min mamma en 30+ år gammal men fortfarande jättestark och pålitlig Ankarsrum med ballongvispen kvar till. Eftersom jag är sommarbarn så brukar vi fira på deras trädgård, så då kan jag ju iaf lösa det där. Men det ultimata är ju en egen Kitchen Aid i en snygg metallic-färg!

/T

madaska
0

en liknande den här hade min far när jag var liten
http://www.rusta.se/elvisp_med_bunke_175w_p90951313.html

den överlevde mor, farmors, fasters och några sambos alla köksmaskiner av de olika slagen.. funderar på att byta ut min lilla boschs köksmaskin mot en sådan igen, då min inte riktigt fungerar som jag vill.. maräng går ju inte alls att vispa i den.. haha

Tessen
0

En Kithen Aid Artisan har en genomsnittlig livslängd på 30 år och är stark och vacker att se på. Du kan inte knåda en stor kakdeg/bulldeg med en såndär tyvärr, annars var priset bra men bara min vanliga elvisp är starkare. =/

En Ankarsrum Assistent är så tåligoch stark att den brukar funka bra iaf 3 generationer.

Ett STORT + med en Kithen Aid är att du kan köpa till allt från blender till köttkvar och mandelkvarn eller varför inte en glassmaskin, korvhorn eller en grönsaksstrimlare med tre olika trummor! Eller en snygg glasskål på nästan 5 liter med lock på. Eller så kanske man behöver en citruspress, extra rostfri skål, lufttäta lock, en pastamaskin, passertillsats för att passera tomater eller kanske frukt, duger inte vanlig pasta så köp till en raviolimaskin. Och alladessa vackra färger den finns i! Det man alltid får med en Kithen Aid är en rostfri skål, degkrok, flatblandare, ballongvisp och stänkskydd. Sen finns det ju så sjukt mkt man kan köpa till den + att jag älskar designen och skulle ha den framme jämt. Jag ska helt enkelt ha en förr eller senare om det så tar ett år att spara ihop pengar till den, sen så förhoppningsvis får jag bidrag i present och julklapp och kan köpa en på mellandagsrean sen om rätt färg finns och då även ett tillbehörssats om jag ändå fått ihop 5000kr och den är på rea! Den kommer underlätta så sjukt i min bakning Det finns liksom redan på vissa sidor att du får upptill 28%rabatt om du köper maskinen och ett speciellt tillbehörspaket som strimlar grönsaker, skivar/strimlar frukt och gör puréer osv och det för 6000kr när BARA en maskin kostar 5000 eller bara tillsats-kitet 1850. Så jag sparar och köperen som jag verkligen vill ha ist för att köpa ngn billigare assistent fortare som jag inte tycker är snygg och hela tiden ställer udan, då skadar jag ju min kropp mer. Jag är en bestämd tjej ;)

Tycker alla som bakar mycket borde ha en bra köksassistent, eller en attraktiv man som assistent i köket med endast förkläde på sig som gör allt jobbigt och annat man säger till om ;) Är jag sexistisk nu?

/T

madaska
0

tja, jag behöver inte knåda stora bulldegar i min maskin inte jag, räcker jag är nöjd med att slippa hålla vispen när jag vispar maräng.. Kitchen AId kan jag väl hålla med om att den är snygg, men tja om jag ska tro min teknikskadade far, så finns det mycket bättre maskiner för mindre pengar att köpa (jo han kolla faktiskt upp det när jag önskade mig en sådan i julklapp en gång, han satt med teknisk info om minst tretton olika maskiner..) Men jag vet inte, jag är inte så prylgalen egentligen, bara det vispar och jag slipper ont i axlarna så är jag som sagt nöjd ;)

Tessen
0

Jag är allt annat än prylgalen, för det har jag inte råd att vara. Men jag gillar att baka allt från tårtor till bröd så jag vill ha en köksassistent som klarar det. Och jag är medveten om att det finns billigare assistenter som till och med är starkare. Men jag vill ha en som jag tycker är snygg också för annars kommer jag ställa undan den varje gång jag använt den vilket jag kommer få ont av och om den inte står framme jämt så kommer jag använda den lika ofta.

Så jag sparar gärna pengar i flera månader om så krävs och önskar mig pengar i present och julklapp som bidrag till en sån köksassistent. Sen köper den i en färg jag jag tycker är snygg och som passar in i mitt kök och därför kommer ha stående framme jämt och använda flera ggr i veckan. (:

/T