Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3574 ggr
Tessen
0

Tårtbottnar och överbliven mousse

Igårkväll gjorde jag i ordning två st 20cm tårtbottnar för att slippa stressa med det senare i veckan. Vet inte varför men dom på 20cm får en ganska hård/krispig yta så den blir att skära av innan jag fyller den för jag föredrar en fluffig, saftig tårta! Jag använder samma recept till 24cm, även 24 och 28cm.

Har ni några problem med att dom mindre tårtorna kan få en liten skorpa på ytan som man måste skära bort? Dom är lika saftiga och goda inuti, men ovanpå är den där störande ytan som jag varj gång måste skära bort.

Kommer även testa chokladformar i samband med tårtgrejjandet då jag gör en normalstor sats fyllning, sen smakar på olika kombinationer ihop. Riktigt gott ;) Eftersom jag ska göra en hallonmosse och en vit chokldganache med lite rivet apelsinskal i den ena tårtan så blir det nog att kombinera med fyllningarna i andra tårtan. I den blir det hallon/färskostmousse och en citronmousse med mango och passionsrippel i. Den sistnämnda kan jag jag knappt bärga mig att smaka på! Ska göra några chokladformar och blanda lite olika fyllningar i av det som blir övre (gillar höga tårtor men det brukar alltid bli över ändå när man gör 20cmtårtor och fyllningar anpassade till 24cm). Sen så kan man ju alltid lägga upp lite mousse i en fin skål, riva lite god choklad över och bara unna sig en god efterrätt. Har även infrusna rulltårtebottnar som jag tagit ut rundlar av som man kan ha till bakelser och annat roligt. Så överbliven mousse går sällan till spillo (;

/T

Solaika
0

Jag har aldrig haft problem med hårda kanter på mina bottnar. Men jag anpassar o andra sidan recepten efter formen ;)

Mousserna lät ju hur gott som helst alltihop! (Förutom hallon.. I don't like Flört ) O det finns ju verkligen mängder med goda saker man kan göra med överbliven mousse :D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tessen
0

Jag anpassar alltid receptet efter formen också, men just på 20cm-formen så får jag oftast en liten skorpa på. Der är iofs bara att skära bort det värsta som är på 2 - 3mm och fukta den så mjuknar det och märks inget.

Man kan inte tycka om allt, men jag gillar det syrliga i hallon, speciellt ihop med den vita chokladen och mamma ville bara ha syrliga fyllningar så då fick det ju bli hallon/philadelphia och citron med mango och passionsrippel.Det som blir över av den sistnämnda kommer jag nog inte ha svårt att äta upp! ;) Jag älskar syrliga fruktmousser. Men det är klart, det är alltid roligt att göra något extra med dom också, som att fylla chokladformar eller varför inte mandelformar.

/T

Solaika
0

Skumt med skorpan.. men det kan säkert bero på ugnen eller nåt sånt. Man kan skylla mycket på en ugn ;-)

Jag äter gärna färska hallon men just i tårta gillar jag det inte alls. Vet att många är så glada i hallon o choklad så jag var ju tvungen att prova det.. men nej, det passar inte mig :D

Hur gör du så det blir rippel?

Does it become a walk?

/Ida

Tessen
0

Ja vi skyller på ugnen! Det blir lättast så (;

Jag tycker faktiskt att hallonmousse är gott, speciellt om man gör den med lite philadelphia så så den blir krämig och fräsch. Men färska hallon är svårt att slå!

Man gör citronmoussen först och låter den stå i kylen, det är inget gelatin eller så i så den blir inte jättetjock eller stel, sen så kokar jag en lös kräm på mango, lite vatten, syltsocker och passionsfrukt som jag låter kallna sen bara vänder ner i moussen precis innan jag brer eller spritsar den över tårtan. Det är riktigt gott faktiskt. :)

/T

Solaika
0

Haha, ja ugnen kan man skylla det mesta för ;)

Hallon o laktrits är det enda jag absolut inte stoppar i en tårta jag ska äta av själv ;)

Men hur funkar det att fylla med om den inte är varken tjock eller stel? Men det lät verkligen hur gott som helst! :)

Does it become a walk?

/Ida

Tessen
0

Man gör nästan som en egen lemoncurd fast utan smör i som man vänder ihop med ganska hårt vispad grädde för att göra citronmoussen. Så den blir ungefär som en lagom vispad dumle-fluff i konsistens tycker jag (: Ingen mousse man kan ha att bygga på, isf får man tillsätta gelatin, menjag har ju hallon/philadephian som blir bra att göra tårtan hög på så har den andra som övre fyllning. (:

/T

Tessen
0

Gjorde om receptet lite för att få en stabilare citronmmousse och gör en naturell yoghurtbaserad mousse ist men drar ner lite på gelatinet och har i rippeln innan moussen satt sig helt. Vill ha en riktigt hög och fin tårta och jag misslyckas oftast när det gäller att koka vaniljkrämer och lemon/orangecurd. >.< Den är till mamma och hennes man's 5e bröllopsdag och dom ville ha en gräddtårta med syrliga fyllningar. Tänkte försöka mig på att spritsa rosor men jag vet faktiskt inte vilket tyll man använder till det, har sett tutorials men eftersom jag inte har Wiltons tyllar och dom bara säger numret så har jag ingen aning.

Detta settet har jag: Tyllar

Någon som har tips på vilken typ av tyll som skulle fungera bäst till rosor? Om detta misslyckas så blir det nog stjärnor ist och ett ganska tjockt lager grädde då min mammas man är tokig i grädde och gärna vill ha extra grädde till allt ^^

/T

Solaika
0

Does it become a walk?

/Ida

Tessen
0

Jag menade snarare såna rosor som man spritsar över en hel tårta eller på cupcakes eller liknande när man börjar inifån och spritsar i en cirkel utåt. Har inte direkt lust att göra rosor över en helt tårta med kronbladstyll (:

/T

madaska
0

http://www.youtube.com/watch?v=mUDbiFhnKm4&feature=player_embedded

antar det fungerar med vilken "bladtyll" som helst?

det är nog bara en själv som sätter gränserna :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Tessen
0

Det är fortf inte såna rosor jag menar ^^

http://www.youtube.com/watch?v=W6_0ZkJ19_k

http://www.youtube.com/watch?v=5c85y0fRNVY&feature=related

Det var såna här jag menade (:

/T

madaska
0

okej, men hon har ju en stor stjärntyll i första videon? så då antar jag det är en sådan du ska ha…

Tessen
0

Ja jag får testa mig fram lite, Ska ju spritsa med grädde så det är ju liksom bara att skrapa av igen om det blir fult ^^ Har mest bara små tyllar men ska se om jag har någon stor stjärtyll liggande nånstans.

/T

madaska
0

tja, använder du en mindre tyll, bör det ju se bättre ut om du gör mindre, men fler rosor kanske.

Tessen
0

Ja precis, men jag ska försöka hittaen stor stjärntyll. Ser nog lite tråkigt ut med massvis med små rosor bara.

/T