Modellera med FP?
Går det lika bra att modellera med FP som med modelleringspasta? Dvs säckar den inte ihop så som SP gör om man gör lite större dekorationer? Jag har vit FP sen så har jag svart SP som jag tänkte tillsätta Gum Trag och låta ligga nån dag eller två innan jag använder. Jag tänkte nämligen göra en Pingu och huvudet på en liten gråsäl som kikar upp ur en isvak och jag vill ju inte att dom ska vara mjuka och säcka ihop totalt om man gör dom lite i förväg för att slippa stressa och göra den i sista sekund. Jag har aldrig använt FP öht innan utan bara gjort blommor i kristyr och Marsipan så jag vet ju inte om en..låt oss säga ca 5 cm hög Pingu skulle hålla. Och skulle man behöva t ex okokt spaghetti för att sätta fast huvud och armar eller räcker det med ätbart lim från SugairFlair?
Vill ju gärna att det blir så bra som möjligt då tårtan är till min absolut bästa vän som jag sällan träffar, men han kommer hit nu den 14e maj och fyller år den 6e juni, så tänkte göra en lite tidig födelsedagstårta till honom.
Jag har 250g svart SP och jag vet att man ska ha en tsk Gum Trag till 225gram SP. Men tänkte halvera det så jag har lite svart SP att göra andra dekorationer med på tårtor längre fram och det krävs ju knappast ca en halv 250g-paket med SP för att göra en Pingu som har detaljer i vitt, orange och rött. Gråsälen tänkte jag bara ta en liten bit vit FP och ha i lite svart sugairflair gel-färg i tills det ser ut att vara lagom färg.
Men tillbaks till frågan. Går det modellera med FP? Och vad brukar ni använda att modellera med?
/T
Har själv inte använt detta, men det tror jag verkligen går bra. Kanske hittar du någon bra info i denna tråden? http://bakverk.ifokus.se/articles/4d716247b9cb462239072b9f-att-gora-dekorationer
Av den tråden att döma så är inte FP det ultimata att modellera med. Men dom hade varken MP eller Pastillage när jag beställde på Strössel och annat. Men eftersom det torkar (tyvärr tydligen ganska ordentligt fort) så borde det väl fungera om man bara tar fram en liten bit massa man behöver åt gången. Resten kan man ha under ett glas eller i plastfolie i en burk (köpte plastburkar just till det syftet här om dagen)
Jag har 500g färdig FP sen så ska jag tillsätta Gum Trag till svart SP och låta vila i minst ett dygn så den sätter sig. För det är inte det lättaste att färga SP Svart eller Röd. Ska beställa extra intensiv röd och extra intensiv svart även fast jag har Christmas-red och Liquorice-black men det krävs nog en hel del av dom om man vill ha en riktigt fin röd eller en helt svart och inte gråaktig nyans.
Jag får helt enkelt ge det ett försök att modellera i FP. Jag ska ju inte göra några stora avancerade saker utan en ca 5cm hög Pingu och huvudet på en gråsäl som kikar upp ur en isvak.
Tårtorna jag ska göra ska vara färdiga den 12e (mamma och henne man's 5e bröllopsdag som jag tyckte dom skulle fira), men den ska jag bara spritsa med grädde med antingen lite gelatin i som dom gör på konditorier eller ha i lite grann marsanpulver för att stabilisera grädden så den inte smälter och rinner av under transporten. Ska försöka mig på ros-spritsning men jag vet verkligen inte vilken tyll jag ska ha.
Det är den 14e min bästa vän kommer hit och jag träffar honom väldigt sällan så eftersom han fyller år den 6e juni så gör jag tårta till honom nu i förskott och eftersom han kallas för Pingu ibland tyckte att jag passade med en liten Pingu och gråsälen på!
/T
#2 det låter som om du har roliga bak-planer :) Och jo, det går ju alltid bra att testa sig fram.
#3 Ja jag tycker om att göra andra glada. :) Gräddtårtan ska ha en ljus 20cm-botten, hallon/philadelphiamousse som bottenlager eftersom den blir stabil och går bra att bygga på, som övre lager blir det en citronmousse med mango och passionsfruktrippel i.
Den till min bästa vän blir det en ljus 20cm-botten, vanlig hallonmousse som bottenlager eftersom den blir superstabil och går att få en hög fin tårta på! Sen som andra lager blir det en vit chokladganache eller chokladmousse beroende på vad jag känner för, ska ha i lite pressad apelsin iaf, sen ska den spacklas i vit chokladsmörkräm med rivet apelsinskal i som jag tycker är underbart fräsch och god och skulle kunna äta som frosting på cupcakes! Sen ska jag färga en liten bit SP ljusblå och lägga på tårtan, klippa ut en lagom stor bit bakplåpapper att lägga på, sen täcka hela tårtan i vit SP och skrära bort lite av det vita där den blå är under och göra den lite kantig i formen av en isvak, sen pilla ut pappret så det blå syns, det är där sälen ska kika upp. Sen så ska min lilla Pingu stå brevid isvaken. På framsidan av tårtan ska jag ta ut bokstäver och skriva "Grattis i förskott skruttis". Han har ganska många smeknamn men vi kallar varandra för skruttisen ganska ofta så tycker det skullebli lite gulligt, även texten får bli i ljusblå fast rintikgt tunt kavlad SP. Jag lägger alltid plastfolie över när jag trycker ut bokstäver så då torkar ju inte FP'n lika fort :)
/T