hjälp!!
Har precis bakat min första sp tårta. Fyllde med hallonousse och dumlefluff. Spacklade med glasscreme och smör på insidan av locket. Nu ser jag att något rinner ut underifrån, vad är det?? Och varför? Sp sprack lite när jag la på den, är det för att jag knådade för dåligt? Tack för hjälp!!!
Det är inte fyllningen son rann ut lite? har fyllningen fått stå till sig, gärna några timmar iallafall efter att du fyllt tårtan? innan du lagt på locket.
Att det har spruckit kan bero på att du arbetade för lite eller och kavlat för tunt.
Vad för märke hade du på sockerpastan?
Jag brukar låta tårtan stå fylld upp och ner i formen under tryck i ca 2 dygn för att den ska dra åt sig av smakerna och är den under tryck i formen får man en slät yta att jobba med. Men att spackla med glasscreme… även om du har fodrat så ärdet nog glasscremen som smälter och rinner ut. Du måste ha den stående kallt hela tiden fram till servering i princip för glasscreme smälter väldigt lätt om man inte har väldigt mycket marsanpulver i och ganska hårt vispad grädde (gärna med en knivsudd bakpulver och lite Socker i när man vispar den för då går det vispa den lite hårdare utan att riskera att det blir klumpigt och börjar bli smörigt). Hallonmousse brukar vara ganska stabilt så jag hoppas du har den unders och sen dumlefluffet på det övre lagret annars kan det hända att hallonmoussen pressar ut dumlefluffet.
Och SP'n är nog för dåligt knådad eller för tunnt kavlad. Och en del märken torkar på ytan så har man då kavlat den tunt så spricker det.
Hoppas det går bättre nästa gång!
/T

Tack för svar! Den delen det sprack på var panduros sp. Fick tipset att använda olja istället för smör också, ska testa att spackla med smörcreme nästa gång istället… Ja hallonmpusse underst!! ;)
Okej var det Fun Cakes eller Ballinas? Dom har båda. Fun Cakes har jag bara hört bra saker om, Ballinas har jag själv användt flera ggr, jag gillar inte smaken men jag tycker inte den är särskilt svårt att jobba med och den har aldrig spruckit.
Men bara hoppas det går bra nästa gång (: Jag ska själv försöka täcka en tårta med modelleringsmarsipan imorgon då jag inte hann få tag på riktig vit kavelmarsipan. Det ska bli….. intressant. Tur jag bor ensam och kan svära åt marsipanen bäst jag vill utan att någon tar illa upp! ^^
/T

jag trro det var ballinas…
Ballinas ska inte behöva fodras iaf, men tycker inte den är god och nu när jag testat andra så tycker jag inte att det är särskilt bra heller.
Testa med Dekorfondant eller FunCakes nsta gång, men då måste du absolut fodra om du ska spackla med glasscreme, men jag skulle nog tycka det vore bättre att spacka med någon sorts smörkräm, vad man nu gillar allt ifrån marängsmörkräm till gräddsmörkräm eller med bärsmak.
Men hoppas det går bättre nästa gång iaf!
/T

det ska jag göra. har läst att vissa fodrar med olja även fast de spacklar med smörcreme för att vara på den säkra sidan… kanske ska testa det.
tack för hjälp!
Spacklar man först ett lager som "crumb coat" sen stället i kylen och låter det sätta sig, sen spacklar ett riktigt tunt lager till så SP'n har något att fästa i och så att absolut ingen fyllning syns igenom spacklingen så behövs det inte fodras! Det är bara väldigt krångligt och kladdigt att fodra tycker jag.
/T