SP i frysen.
Jag har ett paket Ballinas choklad-sp och dom som åt av den förra tårtan jag gjorde med den tyckte faktiskt att den var god, även om jag tyckte smaken var lite väl starkoch nästan kemisk. Anledningen till att den ligger i frysen är att jag köpte den på Panduro till halva priset pga kort datum. Så den gick ut 14e mars men har legat i frysen sen 2 eller 3 veckor innan bäst före-datumet. Tror ni att den är användbar? Det känns ju onödigt att slänga 500gram SP.
Tycker även att det är smidigt att ha lite extra SP i frysen ifall man skulle få en beställning på en tårta på kort varsel eftersom jag inte tycker om att göra eller jobba med MMF, ska dock kolla efter Crisco Shortening i den Amerikanska hyllan på Ica Maxi (det har tydligen kommit in i vissa butiker nu) och se om det blir enklare att arbete med MMF'en om man har i det ist för olja eller cocosfett och smörjer in underlag och händer sen gör massan lite tjockare än som ett kladdigt tuggummi som vi gör här i Sverige då jag sett på tutorials på Youtube att dom i USA gör den mycket fastare sen jobbar in lite mer Crisco när dom ska använda den.
Men som frågan innan löd, tror ni att choklad-SP'n blivit dålig eller är den användbar ett tag till så länge den ligger i frysen och sen får tina över natten i kylen och efter det bli rumstempererad och användas direkt?
/T
Jag har gjort samma som du, fryst in från Panduro när de hade kort datum. Det går att använda. Fryser man den innan sista utgångsdatumet så är det inga problem.
då ahr jag en fråga, när man sen tinar för att använda den igen, hur gör man det lättast? låter den ligga i kylskåp eller man har den i rumstemperatur?
fall man nu "råkar" förköpa sig någon gång.. ;)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
#1 Åh vad bra! Tack för svaret!
#2 Sist jag tinade SP som varit frusen så lät jag den ligga i kylskåpet i ungefär ett dygn, sen i rumstemperatur i några timmar, sen kan det hända att man får micra den i en sådär 5 sekunder om den är lite hård, annars är det bara att börja knåda som vanligt tils den är mjuk och lättarbetad!
/T