Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2595 ggr
vaanjja
0

mina macarons, men...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår bakade jag makroner för första gången! Eller jgag säger macarons, för jag tycker det låter så konstigt med makroner. xD

Dom blev jättegoda och fina, använde färdigt mandelmjöl, det var så smidigt. (a) Tyckte det var väldigt lätt, det enda som hade lite svårighetsgrad var väl att spritsa ut dem jämt och fint! Svårt första gången att veta hur stora man ska göra.

Men jag hade dom i kylskåpet under natten, borde fattat att det var osmart för nu idag är dom ju helt mjuka av fyllningen. Har jag gjort nåt fel eller blir det såhär? Har ni nåtbra förvaringstips på dom så att kakan håller sig frasig, eller ska man helt enkelt käka upp dom på en gång? Har det att göra med vad för sorts fyllning man har kanske? Kramisar!

Tessen
0

Jag tror jag bara skulle ha i smörkräm på dom som ska ätas på en gång, resten av macaron-kakorna skulle jag nog förvara i en lufttät burk, för fukt och syre gör dom mjuka och sega, som med många andra kakor.

/T

vaanjja
0

Åh, jag förstår! Personligen gillar jag inte smörkräm så mycket, så försöker att använda så lite smör som möjligt. I min fyllning var det bara 20 g smör och resten ägg, Socker och vätska.

Lufttät burk, där sa du nåt! Ska tänka på det tills nästa gång. :)

Tessen
0

Det finns billiga helt lufttäta burkar på Biltema! Jag köpte ett set med 4st idag för 20kr att ha SP i när paketen väl är öppnad så att SP'n inte torkar ut.

Men dom bör ätas snarast när du haft i vilken kräm du nu valt att ha i! För maräng drar ju åt sig vätska och mjuknar, står den då även i ett fuktigt kylskåp så blir det ännu värre. Så jag skulle iaf spara macaron-kakorna i en luftät burk och sen bre på kräm och sätta ihop dom precis innan fikat :)

/T

vaanjja
0

Ah va bra! Tack så mycket för tipsen! :)

Tessen
0

Dom jag köpte var på 500ml, det fanns även en större storlek och en mindre. Sen så fanns det även en sort till, lite dyrare i glas med silikontätning för att hålla det lufttätt, men jag tror det räcker gott och väl med dom jag köpte, både till SP som är invirad i plastfolie och att förvara kakor i som man vill behålla spröda och slippa att dom segnar.

/T