Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettercupcakesmuffins
Läst 2898 ggr
Clariiz
3

Cupcakes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägg gärna upp bilder eller dela med er av lite "cupcakes-tips" här. 
Så oerhört gott och roligt att baka!

Dessa gjorde jag för ett tag sedan, det är vanilj, choklad, blåbär, hallon och dajm cupcakes :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Louisez98]
0

Ser jättemumsigt ut!

Suzi
0

Ohhh smaskens! Måste göra cupcakes snart!

Clariiz
0

Kan verkligen rekommendera de med dajm! Så oerhört saftigt och choklad och bara galet gott!
Simpelt är det också!

Gör bara vanlig chokladsmet med vräk i massor av hackad dajm. I med mer än vad ni tror går åt.
Dajmen smälter i ugnen sen och blir helt seg och god! Sedan hackar man dajm och strör över glasyren.
Galet gott!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

plutopellis
0

Mums vad gott! Ska definitivt testa med dajm! Riktigt bra tips Tungan ute

Tova.O
0

Här kommer mina cupcakes jag bakade idag. :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Clariiz
0

#5; Vad gulligt med rosen! Vilken smak? :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tova.O
0

Vanliga vaniljcupcakes, tycker det är godast! Glad

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

PrinzeZz
0

Detta är nog enda cupcake-bilden jag har på mina

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Tessen
0

Jag älskar att baka och jag älskar att fotografera. Men jag har ingen sådär vit bra bakgrund och jag tycker det känns för mycket när man har tårtan stående på bordet som är mörkbrunt på ett vitt tårtunderlägg och väggen bakom är cremevit ):

#8 Det går inte ta så snygga bilder som du gjort på din chokladcupcake! Den är jättesöt och ser riktigt god ut! Har du bara en vit bänk och en vit vägg eller har du en såndär smidig liten fotobox med vitt inuti hela och bra ljus innifrån och utifrån? Det skulle jag vilja ha!

/T

PrinzeZz
0

#9 jag kör på något så enkelt som A4-papper och bra belysning, resultaten blir inte kanonbra men bättre än ingenting :)

Tessen
0

#10 Jag tycker din bild var riktigt fin! Det funkar ju med cupcakes, tårtor blir svårare dock då dom är större än pappret. Jag har tjocka vita a4 och även a2 tror jag(skiss och teckningsblock men har inte ritat på länge) som jag ska testa nästa gång jag ska fota cupcakes eller kakor! Tack för tipset (: En vit, ren bakgrund framhäver ju det man vill fota så mycket bättre!

/T

PrinzeZz
0

#11 har du en stor gammal plansh/affish så brukar dom ha vit baksida och kanonbra att använda som bakgrund om tårtorna inte är alltför stora :)

Tessen
0

#12 Nej något sånt har jag ju tyvärr inte, tror även det skulle vara för blankt och reflektera eventuell blixt, det behöver vara ett matt papper. Tårtorna får jag helt enkelt fota när dom står på snurrbrickan i ljusare trä på bordet och ha den cremevita väggen som bakgrund, sen får jag klippa bilden så inget utav bordet kommer med utan bara de ljusa träet och väggen. Synd att såna där fotoboxar är såpass dyra. I och för sig skulle man kunna göra en egen om man bygger en 4kantig ram i runda träpinnar och klär med ett vitt tyg med öppning längst upp på sidorna och ev en i bak för lampor som man vinklar neråt för att inte få några fula skuggor för sen har man ju antingen blixten eller ljuset från rummet som lyser upp framifrån. Skulle nog göra en ganska hög då för eventuella våningstårtor. Men det får nog bli ett projekt lite längre fram, just nu är det roligast att greja med bakningen och dekorering av tårtor, inte bygga fotobox ^^

/T

Tessen
0

Jag hittade iofs 2st fotoboxar på 40x40x40 vilket är stort nog då jag inte ska ta kort på några 5våningstårtor direkt. Båda kostar 499kr. Då ingår lampor på stativ, stativ till kameran och 4 olika bakgrundsfärger. Det finns även större av den ena varianten. En helt okej kamera har jag redan! En Canon EOS 450D, den tar riktigt bra bilder faktiskt.

http://www.kaffebrus.com/fotobox-portfoljtyp-210.html

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=1729

Jag ska faktiskt spara dom länkarna om jag någon gång skulle ha råd att investera i en sådan. Det skulle vara riktigt kul att ha, inte bara till att fota bakverk utan även andra saker. Då jag tar beställningar på tårtor och andra bakverk så kan det ju vara bra att ha lite proffsiga bilder på dom. Iofs tar jag bara beställningar av familjen och nära vänner än så länge, men jag ska få praktik på ett konditori med hjälp av f-kassan (är sjukskriven) sen eventuellt om jag känner att jag mår tillräckligt bra nästa år söka in på en yrkesutbildning som är bageri/konditori. Så det kanske blir att starta eget någon gång och ta beställningar på specialdesignade tårtor, cupcakes och bakelser och sen även ha ett litet konditori där man säljer kakor, cupcakes och bakelser så att man har köket bakom där eftersom man inte får baka hemma och sälja i större skala pga livsmedelshygien-lagarna. Och då är det ju superbra om man har foton sen tidigare på fina tårtor man gjort så man gör bra reklam för sig själv!

/T

JesFre
0

#13 Att använda baksidan av en affish går jättebra. Min sambo är fotogalningen i vårat förhållande, och då jag tycker det är onödigt att köpa ett helt fototält har han kört på med de vita baksidorna (något han gjorde innan han träffade mig, så jag är inte jättehemsk som säger nej Flört) Och de bilderna bli väldigt bra trots att det inte är någon "riktigt! bakgrund

Tessen
0

Hittade tips sen på hur man byger en ljuslåda/fotobox med en karton, silkespapper, vitt tyg och skrivbordslampor. Lite svårt att ställa undan någontans dock utan att det går sönder.

/T