Förvaring..
jag är lite sugen på att införskaffa en liten "verktygslåda" till mina baksaker, just för att tja,.. jag är ganska mobil av mig i mitt bakande (hemma, hos far, hos mor, med systerdottern, med vänner.. tja ni fattar), och även för att slippa vara utspridd i alla kökskåp och lådor med småsaker.. men den enda färdiga lösning så att säga som jag hittar är wiltons box för 700 spänn typ, men riktigt så mycket vill jag kanske inte lägga.. jag vet inte ens om jag tycker att 400 kronor är värt det.
Eller helt ärligt, jag tycker no att 700 spänn kan vara värt det ibland, men det gör inte min kära sambo, och jag håller med honom till viss del, men den är ju så fiiin.
Nu kom jag på sidospår lite. Men iallafall, Nästa ide jag har då, är att göra en egen, av en billig verktygslåda kanske som man pimpar upp lite själv. Men frågan är ju då, vad kan man tänkas behöva ha för fack i? jag vill ju ha till mina tyllar, mina spritspåsar, utstickare och även för strössel och essenser, kavel m.m,
men egentligen har jag noll koll på sådant här, och undrar därför om någon av er har gjort eller köpt en sådan här låda innan, för inte så värst mycket pengar kanske, och kan ge mig ett tips?
Jag ber om ursäkt om det här inlägget är lite rörigt, men tja, trött nattarbetare med alldeles för lite sömn i bagaget för tillfället.. :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag köpte en stor verktygslåda i plast för en 50-lapp på Dollar, samt ett par mindre lådor med fack för alla småsaker. Funkar hur bra som helst! :-)
jo, om jag vore du skullr jag göra som Tårttanten sagt, alltså köpa en vanlig verktygslåd och göra rent den extra noga. kul ide!
jag funderar på en liten större väska, som jag fyller med småförvaring för att skilja sakerna åt, eller helt enkelt en med färdig "sortimenthantering", men det är så svårt, för jag vill ju ha plats med kavel med och den är ju ganska stor i sig, blir väl att jag gör ett skåp eventuellt kanske till slut, och skiter i det mobila.. har man bara smålådorna kanske det blir lättare att flytta sakerna när man behöver dem också :)
Har en riktigt bra väska från panduro, men jag vet inte om en kavel får plats. Hittade dock ingen länk.
alltså, kavel är väl kanske inte riktigt nödvändig, jag får väl överge den för en liten rolling pin i värsta fall. Bara det att jag köpte den på tupperware för något år sen, och sedan dess har den varit min bästa vän, och jag tycker själv att den är rätt super just för sockerpasta och allt annat jag kan tänkas använda mig den till just för den är i plast och inte trä.. vet dock inte vad dessa små rolling pins eller vad de heter är gjorda av annars, men antar de också är i plast?
Min kavel och kavelmatta är båda 50cm långa. Så det blirnog lite svårt att få ner i någon verktygslåda eller väska. Men måste rensa ur ett skåp att ha grejerna i för nu ligger alla 5 bakformar, 10 silikonmuffinsformar, 3 muffinsplåtar och massvis med pappersformar i en hylla i ett skåp (det är trångt), andra formar t ex en brödform sen massa små som man kan göra mandelformar och sånt står i en hylla i ett annat skåp, Kaveln, kavelmattan, SP-n och MMF'en ligger i en skåp på andra sidan köket och sen ligger alla färger, utstickare, smoothern, modelleringserktyg och lite annat i en plastväsk/kasse med dragkedja på som jag fick när jag köpte kläder någonstans och den står på golvet i köket. Sen har jag en hylla i ett skåp där all choklad, modelleringsmarsipan, färdig kristyr och dekorgel, hushållsfärger och sånna saker står. Sen står andra bakingredienser på andra ställen här och var. Man skulle behöva ett helt skafferi enbart till alla formar, verktyg och ingredienserna!
/T

Det finns verktygslådor/fiskelådor i plast på tex clas ohlsson eller biltema, de funkar utmärkt till sånna saker!
Qui dormit, non peccat