Vilken sort SP?
Är Fun Cakes eller Dekorfondant bäst att jobba med/bäst smakmässigt enligt er? Ska köpa Fun Cakes SP med fruktsmak, men ska köpa en storpack vit också men kan inte bestämma mig för vilket märke!
/T
Jag har endast testat dr oetkers (stavning?) och den var helt ok. Fanns dock bara i "vanlig" smak och vit…
jag köper alltid ballinas sockerpasta, tycker den är jättebra.
Jag har provat Dr Oetekers som heter "Vit sockermassa" och Ballinas vita med vaniljsmak. Tycker helt klart att Ballinas var lättare att arbeta med och smakade bättre. Dr Oetkers blev väldigt torr och hård när jag gjorde rosor, men upplevde inte det med Balinas.
De du undrar om har jag ingen aning om alls.
Ballinas är just den jag har jobbat med(har 500g chokladsp liggande i frysen då datumet nyss gått ut) och enligt andra har den en kemisk bismak(som jag kände) mot vad Fun Cakes och Dekorfondant har, och eftersom dom två är dom som finns i lite större förpackningar så blir det nog nån av dom.Fun Cakes vita, både vanilj och marshmallow-smak finns som 1 kg, Men det som är superbra med Dekorfondanten (om man gör av med mycket) är att det finns i 5kg-paket. Sen så finns det såklart X-tra vit Marzipan från Örebro i 2,5kg paket men Marsipan är inget jag varken tycker om smakmässigt eller att arbeta med. Också ska jag självklart göra en marsipantårta tills på söndag. Det är väl bara att vänja sig tills jag ska börja praktisera på ett konditori.
Men tillbaks till frågan, dom som är mer erfarna och har testat fler sorter? Fun Cakes eller Dekorfondant?
/T
Jag skulle köpt Fun Cakes! Den med vaniljsmak är helt ok i smak. Inte samma kemiska smak som Ballinas. Och jag tyckte Fun Cakes var liite lättare att jobba med än Ballinas.
Får man hoppa in med en fråga? Vart köper ni sp från? Inte vilket märke utan vartifrån? :) jag har bara köpt på citygross dr oetkers men lättast är kanske att beställa hem från ex tartdecor.se, kakburken och allt vad de heter?
#6 www.kakburken.se eller www.strosselannat.se är dom jag beställt ifrån iaf (:
/T
Tack Tessen! 
#5 Okej tack för tipset (: Ska köpa Fun Cakes med fruktsmakerna iaf, menär inte helt säker på dom större paketen då det blir billigare att köpa en stor paket dekorfondant och jag har testat att frysa in så även om man köper 5 kg är detingen fara, sen brukar det ju vara ett bra tags hållbarhet eftersom det i stort sett är endast Socker. Har hört mycket bra sakerom Dekorfondantenockså, att den ska vara lättarbetad och inte ha så kemisk smak.
/T
Kan du inte beställa en liten förpackning med Dekorfondant och Fun Cakes. Så vet du skillnaden även i framtiden. Måste kolla upp Dekorfondanten själv oxå :)
Det är bara Strössel o Annat som har Dekorfondanten och där finns inte Fun Cakes i vit öht, bara fruktsmakerna och några färgade 250g. Dock vill jag gärna ha Funcakes med frutsmaker också. Men man måste alltid köpa två paket eftersom dom fått för sig att 250g är lagom när det eg behövs snarare runt 4 - 500g för att täcka en tårta, även om man får lite över då men det är fysisikt omöjligt att täcka en tårta med 250g SP enligt mig! Då måstedet vara millimetertunnt och då spricker det när man lyfter!
Men kan ju köpa ett paket 500g Dekorfondant och 2st 250g av Fun Cakes, men då måste jag ta någon färg och eftersom jag föredrar att färga själv käns det onödigt, så isf får det bli med fruktsmak eller svart eller röd som är svåra att få till bra färg på.
/T
Jag har faktiskt lyckats täcka en tårta med 250 g :) Men jag kan lova att jag kavlade den tunt! Man såg ju nästan smörkrämen igenom. Plus att den sprack på ett ställe. Ingenting jag kommer göra igen!
Kakburken har väl Fun Cakes i vitt? Men då blir det ju två fraktkostnader iofs :/
Ja det är just det att jag vill beställa från ett och samma ställe! Även om jag har röd och svart färg så blir det inte samma sak i sp, så köper nog 2 svarta, en röd och dom 3 med fruktsmak sen en vit 500grams med Dekorfondant. En tjejkompis som fyller år först i vinter iofs ska jag göra en svart/rödmetallic/silverfärgad tårta till då jag tänker på henne när jag tänker på dom färgerna så lika bra att beställa hem. Går ju använda till lite små detaljer då svart dekor är ursnyggt på rosa och lila också! Rött är också bra att ha hemma. Och blommor i fruktsmaker i rosa, gult och orange på en vit eller babyblå grund kan ju inte gå fel (: Sen så har jag Gum Trag hemma så jag kan göra modellering/flower-paste av det och jag ska ju göra en liten Pingu-tårta nästa månad till min bästa vän som kallas Pingu(han kommer ner från sthlm hit till skövde då och jag har inte träffat honom sen i början av februari pga distansen emellan oss) så då vore det ju bra att ha svart sp hemma för jag vill överraska honom med en 3 veckor och 2 dagar tidig födelsedagstårta.
/T
vilket jobb det är att göra tårtor och bakverk med SP.. finns ju miljoner utbud.. jag blir knäpp bara av att fundera på det. ska man färga själv? ska man inte. ska man köpa hem mycket på en gång, eller ska man inte.. nu har jag inte använt mig av så mycket sp innan när jag bakat, men har provat oetkers, den var helt ok att göra små saker med till cupcakesen, men den var ingen höjdare på en liten tårta..
Har dock en från panduro med vaniljsmak som jag plockade upp i förbifarten där för någon vecka sen.. fast jag vet inte, ibland känner jag bara att om jag kan färga vit sp, kan jag väl smaksätta den också med mina essencer.. så det kör jag på. :) så blev hela utbudet av smaker helt plötsligt mycket större.. haha :) fast jag vet inte, som sagt, jag gör ju bara "smågrejer" än så länge så det kanske inte fungerar att göra så om man ska täcka en tårta..
men det borde det väl?
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Du kan smaksätta SP om du har väldigt koncentrerade essenser (som LorAnn oils som finns flestt på strössel och annat) annars får du ha i så mycket för att det ska få någon smak om duska ha till att täcka en hel tårta dvs och ska du färga så får du använda pastafärger/gelfärger eftersom karamellfärger också blöter upp det för mycket. Men visst, man kan mycket väl tillsätta både smak och färg själv till SP'n! Jag får hem 10 nya pastafärger och 10 nya lustre dusts. Så vill gärna ha hem vit sp (har bara pyttelite som blev över efter påsktårtorna och typ 400g MMF som man iofs kan experimentera med) så jag kan testa alla färger och hitta på nya roliga saker ^^ Ska börja göra en konfirmationstårta idag, eller jag ska baka anslagen iaf, men den ska täckas i vit vaniljmarsipan och jag avskyr att jobba i Marsipan! Det funkar att modellera med modelleringsmarsipanen, men att använda Marsipan annars är inte roligt för den är inget elastisk och ger inte efter alls när den ska läggas på tårtan. MMF ger nästa efter för mycket och spricker istom man inte har ganska tjockt lager, så jag föredrar helt klart SP!
/T