Tårt-hjälp
Hej!
Jag är ny här och har några frågor, då jag är rätt nybörjare när det gäller tårtor också
Jag tänkte baka en tårta till min mormors födelsedag om 2 veckor.
Jag skulle gärna vilja prova att arbeta men sugar paste, hur mycket ungefär behöver man (vikt alltså) för att täcka en normalstor rund tårta? Var kan man få tag på det? Sen tänkte jag ha geishafluff och hallonmousse i, ska man ha vanliga sockerkaksbottnar till det eller vad passar?
Jättetacksam för svar! 
Jag har själv aldrig täckt en tårta med sugarpaste, men har hört att en sån där 250 grams förpackning ska vara lagom. Jag har köpt mina som jag ska använda till påsk-bakelserna på Panduro Hobby, men inte använt ännu så jag kan inte säga om de är bra.
Du kan ha både vanlig ljus sockerkaksbotten eller chokladbotten, båda funkar utmärkt ihop med de smakerna du valt!
1# tänkte skriva samma sak, hEhe :D
Jag har hittat dr otkers eller vad han heter på city gross för en tjuga och den var helt ok faktiskt.. En förpackning per tårta om man lyckas kavla ut den tunnt
(har bara testat en gång)
Det brukar eg beräknas 450 gram SP per tårta för dom flesta märken och då får man lite över till kantdekorationer. Sen beror det såklart på hur stor den är i diameter och hur hög den är. Men för en vanlig botten på 24cm (dom vanliga sockerkaksbottnar jag gör brukar bli runt 7 - 8cm höga) sen spackling med grädde eller smörkräm och om man har hallonmousse som blir lite tjockare så att det är lite höjd på den så skulle iaf jag absolut köra på 450 - 500gram för att vara på den säkra sidan!
Vad gäller val av botten så blir den ju lite mastigare med en chokladbottn och lite lättaremed en luftig chokladbotten, så det beror ju helt på vad man siktar på!
Lycka till vilket du än kör på iaf (:
/T
Jag säger också 500 g. Om man använder en förpackning på 250 g så måste du kavla den väääldigt tunn. Det går, men risken är stor att den spricker.
Lycka till och hoppas på bild på underverket sen :)
Tack för all hjälp! Tyvärr blev det ingen tårta men jag får göra det någon annan gång :)
Hejsan! Jag rekomenderar minst 500g till att täcka en normalstor tårta med! Kavla den inte för tunn då spricker den lätt, lycka till :)